2 طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی مرحله به مرحله

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خورش کنگر قیمه مجلسی یکی از خوش عطر و طعم ترین است که به خاطر وجود کنگر خواص زیادی دارد و برای افرادی دیابتی و افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، بسیار مفید است. خورش کنگر قیمه جزو در ماه رمضان است. طرز تهیه خورش کنگر قیمه شباهت زیادی به دارد و با استفاده از کنگر تازه آماده می گردد. شما می توانید این خورش را هم با مرغ و هم با گوشت تهیه کنید. در این مقاله از سرویس در می توانید با آموزش تهیه خورش قیمه کنگر سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طرز تهیه خورش کنگر قیمه خوشمزه پاسخ خواهیم داد.

2 طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش کنگر قیمه با گوشت

مدت زمان آماده سازی: 30 دقیقه

مدت زمان پخت: 120 دقیقه

کالری در هر 100 گرم خورش کنگر قیمه: 180 کالری

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر قیمه

  • کنگر: 200 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • نمک، فلفل قرمز، ادویه مخصوص و دارچین: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
  • برنج: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زعفران دم شده: به میزان دلخواه
  • لپه: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • گوشت گوسفندی: 4 تکه

مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه شباهت زیادی به طرز تهیه قیمه دارد، با این تفاوت که برای درست کردن این غذا از تکه های کنگر نیز استفاده می نماید. وجود کنگر در این غذا موجب می گردد تا خورشت شما طعم فوق العاده و متفاوتی پیدا کند. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه با گوشت آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه باید پوست پیاز را جدا کنید و بعد آن ها را به صورت نگینی خرد نمایید. میزانی روغن در قابلمه بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس کمی ادویه به پیاز تفت داده شده اضافه کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت

بعد از این که پیازها طلایی شدند، نوبت اضافه کردن گوشت به قابلمه است. در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه خوشمزه باید گوشت های تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید تا رنگ گوشت تغییر کند و خوب سرخ گردد.

مرحله سوم؛ اضافه کردن گوجه فرنگی به گوشت

بعد از این که گوشت خورشت کنگر قیمه را کمی سرخ کردید، در این مرحله از طرز تهیه خورشت کنگر قیمه باید گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد کنید و به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید. حرارت قابلمه را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گوجه ها نرم شوند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لپه به خورشت کنگر

در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه و بعد از این که گوجه ها حدود 5 دقیقه پختند، باید لپه های شسته شده را به خورشت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لپه دوباره برای چند ثانیه درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید بوی خامی لپه رفع گردد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به خورشت کنگر قیمه

در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه با لپه باید 2 تا 3 لیوان آب به خورشت اضافه کنید و سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا خورشت شما برای 45 دقیقه با حرارت ملایم پخته گردد و جا بیفتد.

مرحله ششم؛ اضافه کردن کنگر به خورش

بعد از این که گوشت و لپه برای 45 دقیقه به خوبی پختند، در این مرحله از طرز تهیه خورشت کنگر قیمه باید کنگرها را بشویید و تمیز کنید و در میزانی روغن سرخ نمایید. سپس می توانید کنگرها را به خورشت اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ آماده شدن خورشت کنگر

در آخرین مرحله از طرز تهیه قیمه کنگر و بعد از اضافه کردن کنگر، می توانید کمی زعفران دم نموده به غذا اضافه نمایید. اجازه دهید خورشت شما برای 15 دقیقه دیگر بپزد و کنگرها کاملاً نرم و پخته شوند. سپس می توانید خورشت کنگر را با برنج یا سرو کنید.

طرز تهیه خورش کنگر قیمه با مرغ

در صورتی که دوست دارید خورش کنگر قیمه را با مرغ آماده کنید، باید به جای گوشت گوسفندی میزانی سینه مرغ خرد شده به خورشت اضافه نمایید. سپس تکه های مرغ را با پیاز سرخ شده تفت دهید و سایر مراحل تهیه خورش کنگر قیمه را همچون روش قبل دنبال کنید.

توجه داشته باشید که در طرز تهیه خورش کنگر قیمه با مرغ خورشت شما سریع تر آماده می گردد و احتیاج به زمان پخت کمتری دارد تا مرغ له نگردد.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه خورش کنگر قیمه

*برای این که خورش کنگر شما خوش رنگ تر گردد، می توانید یک قاشق غذاخوری را در روغن تفت دهید و به خورشت اضافه کنید.

*برای خوش طعم شدن خورشت کنگر قیمه می توانید میزانی آب لیمو ترش تازه به غذا اضافه کنید.

*در صورت تمایل می توانید خورش کنگر قیمه را بدون لپه نیز آماده کنید.

*بعضی افراد در طرز تهیه خورش کنگر قیمه از سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده می نمایند.

*اضافه کردن پودر لیمو یا لیمو عمانی به خورش کنگر قیمه موجب خوش عطر و طعم شدن این خورش می گردد.

*برای تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی بهتر است گوشت خورشتی را به صورت قیمه ای خرد کنید و در غذا بهره ببرید.

*به منظور تهیه خورش کنگر قیمه خانگی بهتر است کنگرها را به میزان 3 سانتی متری خرد کنید و سپس در غذا بهره ببرید.

*در زمان شستشوی کنگر مراقب تیغ های آن باشید و بعد از شستن آن حتماً تیغ ها و پوست ضخیم کنگر را با یاری چاقو جدا کنید.

*برای این که خورشت کنگر قیمه شما سریع تر آماده گردد، می توانید لپه ها و کنگر را به صورت جداگانه بپزید و بعد خورشت را آماده کنید.

*در صورت تمایل می توانید برای طعم دادن به خورش کنگر قیمه از میزانی آبغوره یا غوره تازه نیز بهره ببرید.

*طرز تهیه با خورش کنگر قیمه فرق دارد. برای درست کردن خورش کنگر کرمانشاهی از میزانی سبزیجات معطر مثل نعناع و جعفری خرد شده نیز استفاده می گردد و خورشت بدون لپه و گوجه فرنگی آماده می گردد؛ از همین رو غذا طعم متفاوتی دارد.

*در صورت تمایل می توانید کنگر را بعد از شستن در میزانی آب و نمک بجوشانید و سپس آن را برای تهیه خورشت اضافه کنید و یا در فریزر نگهداری نمایید و هر زمان که لازم دارید، آن را برای تهیه خورشت کنگر قیمه بهره ببرید.

*در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه خورش کنگر قیمه با گوشت قرمز به جای گوشت گوسفندی از گوشت گوساله نیز بهره ببرید.

*اضافه کردن میزانی رب گوجه فرنگی به همراه زعفران و پودر لیمو عمانی موجب می گردد تا خورشت کنگر قیمه شما طعمی فوق العاده لذیذی پیدا کند.

سوالات متداول

در طرز تهیه خورشت کنگر قیمه با گوشت از چه نوع گوشتی استفاده می گردد؟

برای درست کردن خورشت کنگر قیمه با گوشت معمولاً از تکه های گوشت گوسفندی استفاده می گردد، اما شما می توانید در صورت تمایل از گوشت گوساله یا مرغ نیز بهره ببرید.

آیا طرز تهیه خورشت کنگر کرمانشاهی با خورشت کنگر قیمه فرق دارد؟

طرز تهیه خورش کنگر کرمانشاهی با خورش کنگر قیمه فرق دارد. برای درست کردن خورش کنگر کرمانشاهی از میزانی سبزیجات معطر مثل نعناع و جعفری خرد شده نیز استفاده می گردد و خورشت کنگر بدون لپه و گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی آماده می گردد؛ از همین رو غذا طعم و رنگ متفاوتی دارد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1770

به "2 طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید