طرز تهیه و ارزش غذایی بیف ردینگ

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، به سراغ یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی یعنی مالزی می رویم و با طرز تهیه یکی از غذاهای معروف شان یعنی بیف ردینگ آشنا می شویم. در کل، آشپزی در این کشور الهام گرفته از آشپزی 3 کشور چین، هند و پرتغال است یعنی آنها هم از ادویه و فلفل زیاد استفاده می کنند. روغن مخصوص شان روغن سویا است و به جای شیر گاو بیشتر از شیر نارگیل استفاده می کنند به طوری که حتی برنج شان را در برخی موارد با این مایع سفید رنگ می پزند.

طرز تهیه و ارزش غذایی بیف ردینگ

طرز تهیه و ارزش غذایی بیف ردینگ

نویسنده:ساقی اخوان

به سراغ یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی یعنی مالزی می رویم و با طرز تهیه یکی از غذاهای معروف شان یعنی بیف ردینگ آشنا می شویم. در کل، آشپزی در این کشور الهام گرفته از آشپزی 3 کشور چین، هند و پرتغال است یعنی آنها هم از ادویه و فلفل زیاد استفاده می کنند. روغن مخصوص شان روغن سویا است و به جای شیر گاو بیشتر از شیر نارگیل استفاده می کنند به طوری که حتی برنج شان را در بعضی موارد با این مایع سفید رنگ می پزند.

عادات غذایی مالزیایی ها

نمی توانیم از عادات غذایی کشور مالزی بنویسیم و از ذکر این نکته که 75 درصد از جمعیت این کشور با حدود 27 میلیون نفر مسلمان چشم پوشی کنیم. تعجب نکنید. قصد داریم در مورد عادات غذایی مالزیایی ها بنویسیم اما یکی از ویژگی های آنها متمایز کردن گوشت حلال برای مسلمانان است. در واقع در این کشور استفاده از گوشت های دیگر هم بسیار کاربرد دارد اما در تمامی رستوران ها با پرسیدن این جمله که آیا شما مسلمان هستید؟ گوشت ذبح شده در اختیارتان قرار می دهند.

صید و صیادی در کشورهای شرق آسیا خصوصا مالزی به دلیل داشتن سواحل زیاد بسیار رایج است و در واقع بخش زیادی از غذاهای این خطه به غذاهای دریایی اختصاص دارد. انواع ماهی، میگو، خرچنگ حتی به صورت فرآورده های گوشتی در اختیار همگان است. صدف و لابستر هم جزو غذاهای محبوب آنهاست البته تنوع فراوانی در این گروه غذایی دیده می شود به طوری که حتی اسب آبی، هشت پا و به عبارتی هر موجود آبی برای مالایی ها خوردنی است. از دیگر عادت های غذایی آنها که باز هم به غذاهای دریایی مربوط می شود، استفاده بسیار زیاد از روغن ماهی و سویا است. بعضی از رستوران های این کشور به صورت اختصاصی به سی فود یا همان غذاهای دریایی خودمان اختصاص دارند. در این رستوران ها شاهد پدیده جالبی خواهید بود. آنها با ساخت حوضچه هایی در واقع امکان انتخاب ماهی زنده در لحظه را به مشتریان شان می دهند. در بیشتر این رستوران ها که در فضای باز هم قرار دارند، می توانید علاوه بر صید ماهی و میگو، انواع جانوران دریایی زنده را انتخاب کنید و برای طبخ سفارش دهید. جالب است بدانید که مالایی ها اغلب غذاهای دریایی را با تکه های خیار و سسی مخصوص که متشکل از فلفل، جعفری و چاشنی های تند است، می خورند.

مشخصه دیگر غذایی این اقلیم که باعث شده اغلب شهروندان آن از اندام متناسب یا حتی لاغری برخوردار باشند، استفاده از غذاهای آب پز همراه با سبزیجات است. حتی برنج را هم که اغلب در وعده صبحانه شان جای دارد به صورت نیم پز همراه با ذرت، نخودفرنگی و یک نوع سبزی خاص شبیه به شوید خودمان پرخورند.

مـواد لازم (برای4 نفر)

گوشت خورشی

400

گرم

600

کیلوکالری

پیاز میانه

1

عدد

20

کیلوکالری

سیر

5

حبه

10

کیلوکالری

تره فرنگی خرد شده

2

لیوان

50

کیلوکالری

شیر

4

لیوان

220

کیلوکالری

پودر نارگیل

4

قاشق غذاخوری

270

کیلوکالری

سس سویا

4

قاشق غذاخوری

25

کیلوکالری

روغن سویا

3

قاشق غذاخوری

270

کیلوکالری

زنجبیل تازه

10

گرم

0

کیلوکالری

فلفل قرمز خشک

4

عدد

0

کیلوکالری

زردچوبه و نمک

به مقدار دلخواه

0

کیلوکالری

طرز تهیه

در مرحله اول فلفل های قرمز را در آب بگذارید تا نرم شوند. پیاز را همراه سیر، زنجبیل، تره فرنگی حلقه حلقه شده و فلفل های نرم شده در مخلوط کن بریزید تا به صورت مایه یکنواختی در آیند سپس همگی را در روغن سویا تفت دهید. در مرحله بعدی گوشت و زردچوبه را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه شیر را بریزید و بگذارید تا مواد در حرارت ملایم با هم پخته شوند. در تابه ای دیگر پودر نارگیل را با کمی نمک و سس سویا مخلوط کنید، تفت بدهید و به سایر محتویات این غذا اضافه و بعد از پخت گوشت و کشیده شدن آب آن، غذای آماده شده را سرو کنید.

مقدار کالری

این غذا در مجموع دارای 1475 کیلوکالری انرژی است و در صورتی که آن را به 4 قسمت تقسیم کنید به هر نفر 370 کیلوکالری خواهد رسید.

تره فرنگی؛ دوست قلب

این سبزی در خانواده پیاز جای می گیرد و خوردن آن به کسانی که کم اشتها هستند، توصیه می شود زیرا به تحریک اشتها کمک می کند. در ضمنً، مطالعات نشان داده که عادت به خوردن تره فرنگی به دلیل ترکیبات سولفوری که دارد، سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش داده و مقدار پلاک های خونی را کم می کند بنابراین از گرفتگی عروق جلوگیری می کند و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را پایین می آورد. به علاوه، تره فرنگی مملو از مهمیم است و فیبر فراوانی دارد پس خوردن آن همراه غذاهای نشاسته ای می تواند شاخص گلایسمی را کاهش دهد و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم کمک کند.

زنجبیل تازه

این روزها کمتر سبزی فروشی را می توان یافت که زنجبیل تازه نداشته باشد. هیچ می دانید زنجبیل به غیر از رفع تهوع برای چه کسانی توصیه می شود؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن این گیاه برای کسانی که نشانگان حرکت دارند یعنی با حرکت دچار سرگیجه می شوند، مناسب است. البته نباید هر نفر بیش از 10 گرم در روز زنجبیل تازه و حتی پودرشده آن را استفاده کند. جالب است بدانید که از زنجبیل تازه می توان برای رفع سرماخوردگی استفاده کرد. یکی از روش های مصرف به این ترتیب است که تکه کوچک زنجبیل را در کمی آب به مدت 10 دقیقه بگذارید و سپس آن را با کمی عسل شیرین کنید و به نام نوشیدنی بخورید. به این ترتیب دوره سرماخوردگی کوتاه تر خواهد شد.

نارگیل چرب

نارگیل یکی از میوه های چرب است که چربی آن با وجود گیاهی بودن از نوع اشباع است درست مانند چربی ای که در گوشت قرمز و کره وجود دارد. بنابراین خوردن آن به کسانی که چربی خون یا ناراحتی قلبی دارند، توصیه نمی شود.

جالب است بدانید که هر 100 گرم از این میوه دارای 350 کیلوکالری انرژی است و 36 گرم چربی دارد اما مقدار فیبر موجود در آن 7 گرم است. خیلی ها مایع داخل نارگیل را می خورند. این مایع هم مملو از ویتامین C است و عادت به خوردن آن به تقویت سیستم دفاعی بدن به خصوص در فصل سرما که احتمال عفونت بالاتر است، توصیه می شود. اما هنگام مصرف، مقدار کالری دریافتی حاصل از خوردن آن هم باید مدنظر قرار گیرد زیرا به راحتی می تواند چاقی در پی داشته باشد.

اگر بیماری قلبی دارید

افزودن پیاز، سیر و تره فرنگی به این غذا در کاهش شدت بیماری شما کمک کننده است اما بهتر است نارگیل به این غذا اضافه نشود و به جای شیر کم چرب استفاده کنید. در ضمنً پیشنهاد می کنیم به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید.

اگر اضافه وزن دارید

بهتر است روغن و نارگیل این غذا را کم کنید و مقدار سبزیجات به کار رفته در آن را افزایش دهید. در ضمنً سبزیجاتی مانند هویج، لوبیا سبز و قارچ را کنار این غذا بگذارید تا قدرت سیرکنندگی آن بیشتر شود.

اگر یبوست دارید

بهتر است سبزی آن را افزایش دهید و اگر با شیر دچار یبوست می شوید، آن را حذف کنید. یادتان باشد که خوردن یک لیوان آب قبل از غذا می تواند به بهبود این مشکل گوارشی کمک کند و افزایش فیبر دریافتی عادتی موثر است.

نظر کارشناس/ دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه

غذاهای دریایی در مالزی پرطرفدارند

درباره این عادت مردم مالزی که انواع ماهی و میگو را زنده انتخاب می کنند و بلافاصله برای طبخ سفارش می دهند باید بگوییم که این عادت بسیار خوب است زیرا هر چه فاصله صید تا مصرف غذاهای دریایی کمتر باشد، ارزش غذایی آنها بیشتر حفظ خواهد شد. مردم این کشور از میان غذاهای دریایی صدف، اسب دریایی و هشت پا را بیشتر می پسندند. کلا باید گفت مصرف هر نوع غذاهای دریایی توصیه می شود زیرا هم گوشت آنها سفید است و هم چربی شان از نوع غیراشباع است البته از بین آنها، صدف ارزش غذایی بالاتری دارد.

غذاهای دریایی منبع خوب پروتئین و ید هستند و صدف به طور خاص سرشار از آهن و کلسیم است. این غذاهای دریایی از بسکمک جهات شبیه ماهی هستند و امگا3 فراوانی دارند. در کشور ما گرچه صدف صید می شود و در دریا زیاد است ولی مصرف آن منع مذهبی دارد. در کل صدف که هم پروتئین بالایی دارد و هم منبع خوب امگا3، آهن و روی است.

شاید یکی از عادات بد مردم مالزی در مقابل این دو عادت خوب، سرخ کردن غذاهای دریایی آن هم با روغن ماهی است. روش سرخ کردن به طور کلی توصیه نمی شود چون هم درصد چربی غذا بالا می رود و هم به ویژه برای غذاهای دریایی، سبب تغییر فرم چربی های غیراشباع موجود می شود و با اکسید شدن آنها ترکیبات مضر به وجود می آیند. در ضمنً امگا3 هم از بین می رود.

استفاده از روغن ماهی برای سرخ کردن هم اشتباه است گرچه روغن ماهی منبع خوب ویتامین D و امگا3 است اما سرخ کردن با آن باعث می شود در خود روغن ماهی تغییراتی ایجاد شود و خاصیت خود را از دست بدهد.

درباره عادت دیگر مالایی ها، آن هم خوردن زیاد نارگیل و شیر آن باید گفت، نارگیل درصد چربی اشباع بالایی دارد. یک لیوان شیرنارگیل در مقایسه با یک لیوان شیر معمولی پرکالری تر است یعنی اگر یک لیوان شیر معمولی 120 کیلو کالری داشته باشد، یک لیوان شیرنارگیل حدود 550 کیلوکالری انرژی دارد. از سوی دیگر شیرنارگیل در مقایسه با شیر معمولی پروتئین پایین تری دارد و از نظر کلسیم هم بسیار فقیر است. در ضمنً، یک لیوان شیر معمولی 100 میلی گرم کلسیم دارد در حالی که همین مقدار شیرنارگیل دارای 39 میلی گرم از این ماده معدنی است. بنابراین جایگزین کردن شیرنارگیل به جای شیر اصلا توصیه نمی شود اما مصرف تفننی اش، آن هم برای تنوع اشکالی ندارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1500

به "طرز تهیه و ارزش غذایی بیف ردینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه و ارزش غذایی بیف ردینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید