کدام گیاهان در زیبایی و بهداشت پوست و مو موثرند؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، در این مقاله به تعدادی از گیاهان دارویی که برای سلامت و زیبایی پوست و مو موثرند اشاره می گردد.

کدام گیاهان در زیبایی و بهداشت پوست و مو موثرند؟

برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو کدامند؟

آویشن serpoletدر کرمان، اصفهان، نواحی مرکزی کشور یافت می شود.

تیمول، کارواکرول، سیترول، پاراسیمول، روغن فرار، مواد تلخ و تانن در ترکیب آن وجود دارند.

آویشن به صورت دم کرده روی پوست دارای اثرات محرک، مقوی و ضد عفونی کننده می باشد. برای استفاده از این خواص 100 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوشان 15 دقیقه دم کرده پس از خنک شدن صاف می کنند، حاصل را به آب حمام افزوده نیم ساعت در آن استراحت می کنند.

دم کرده مزبور را مانند یک لوسیون برای تمیز و لطیف کردن پوست های چرب صورت و گردن و ضد عفونی کردن و بستن منافذ باز پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن و شوره سر می توان به کار برد. برای این منظور آن را مشابه یک کمپرس مصرف می کنند.

از آویشن دارای اثرات ضد عفونی کننده، ضداسپاسم، خلط آور و برطرف کننده تحریکات و ورم دستگاه تنفسی است. همچنین ضد عفونی کننده مجاری ادراری و روده است.

آقطی Elderدر نواحی شمالی ایران و همدان می روید.

گلها حاوی اسانس های فرار، موسیلاژ و گلیکوزیدهای فلاونوییدی است و خاصیت معرق دارد. برگها، پوست و میوه نارس حاوی اسید پروسیک به شکل گلیکوزید و رسمی است. برگها و پوست آن مدر است. میوه نارس ملین ملایم است. آقطی از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

اسفرزه Fleawort
برگ و به ویژه دانه آن برای مصارف پزشکی به کار می رود. این گیاه در منطقه وسیعی از شمال ایران، مسجد سلیمان و بوشهر می روید.

اسفرزه دارای اسید گالیک و تانیک و هم گلیگوزیدی به نام اوکو بین در قسمتهای مختلف و میزان فراوانی لعاب است. دانه اسفرزه به خاطر داشتن لعاب اثر ملین دارد و همچنین سبب التهاب پوست می شود.

از لعاب این گیاه برای برطرف تورم چشم به شکل شستشو استفاده می شود. همچنین به شکل ضماد برای التیام زخمها و آبسه ها به کار می رود. اسفرزه از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

اسطوخودوس Lavender
گلهای اسطوخودوس حاوی اسانس فرار و تانن است و مسکن سیستم اعصاب مرکزی و دستگاه تنفس است.

یک پیشاب آور ملایم است و خاصیت باد شکن دارد. همچنین با تأثیر بر روده کوچک نفخ را برطرف می کند در استعمال خارج، اسانس آن محرک پوست است. اسطوخودوس از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است .

اکلیل کوهی(رزماری) Rosemary
این گیاه در آذربایجان و کردستان می روید و حاوی اسانس فرار و تانن است. اثر ضد عفونی کنندگی و معرق دارد.

اکلیل کوهی را معمولا به شکل پماد یا عرق برای درمان روماتیسم و درمان میگرن مصرف می کنند. از دم کرده آن برای شستشوی زخمها استفاده می شود. سفت کننده عضلات صورت می باشد. اکلیل کوهی از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

انگور کولی Sureau
در شمال کشور، همدان و در نواحی مناسب می روید. قسمت های قابل استفاده این درختچه گل، میوه، برگ و پوست دوم آن است.

روغن های فرار، تانن، موسیلاژ، رزین، پکتین، اسید تاتیک، اسیدهای مختلف آلى، لیپید، موم، ویتامین C، قند، مواد رنگی آنتوسیانیک که دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ هستند در ترکیب این گیاه وجود دارند.

دم کرده گلهای خشک آن (30 گرم گل در یک لیتر آب جوشان) به عنوان پاک کننده، برای تمیز کردن پوست های کدر به کار می رود. استحمام در آب حاوی همین دم کرده برای برطرف کردن خستگی مفرط و تقویت و تحریک فعالیت سلولهای پوست مصرف می شود. جوشانده آن دارای خاصیت مدر، مسهل، خنک کننده، معرق، ضدسرفه و شل کننده عضلات است. انگور کولی از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

انیس سبز (رازیانه رومی) Anis Vert
در تبریز می روید.حاوی مقادیر زیادی آنتول است و علاوه بر این مواد پکتیک، روغن، قند، رزین، آمیدون و موسیلاژ هم دارد.

خوشبو و خنک کننده بوی دهان و تنفس و تقویت لثه ها و جلوگیری از بیماری التهاب لثه است . برای این منظور 15 گرم تخم انیس سبز را دو هفته در الکل 40 درجه خیس کرده، سپس صاف می کنند. یک قاشق غذاخوری از صاف کرده را در یک لیوان آب ولرم ریخته هر روز صبح دهان را با آن می شویند.

دمنوش و دم کرده این گیاه خاصیت مدر، مسکن اعصاب، ضداسپاسم، مقوی معده دارد. انیس سبز از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

بابا آدم Burdock
در مازندران، گیلان، آذربایجان، همدان، کرمان، خراسان و اطراف تهران می روید.

بابا آدم دارای میزان کمی اسانس های فرار، رزین و چندین ماده آنتی بیوتیکی است. این گیاه مدر است و مقاومت بدن را در برابر عفونت ها زیاد می کند. گفته می شود که رشد مو را تقویت می کند.

معمولا به شکل عصاره یا جوشانده و یا گرد (یک قاشق غذاخوری در آب روزی سه بار) برای چرک ها و دانه های پوستی مصرف می شود. بابا آدم از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

بابونه Wild Chamomile
گیاه بابونه در بعضی از نواحی شمالی ایران و شوشتر می روید.

بابونه وحشی بیشتر به عنوان ضدالتهاب و گندزدا مصرف می شود. خاصیت ضد اسپاسم و معرق ملایم هم دارد. دارای اسانس فرار، آزولن، موسیلاژ و یک ماده ضد اسپاسم است.

فرآورده های مختلف حاوی بابونه به خصوص برای محافظت پوست های شکننده و حساس در برابر تغییرات جوی و آب و هوای متغیر بکار می فرایند.

چای بابونه بسیار مطبوع است . دم کرده بابونه (10 گرم بابونه خشک در 100 میلی لیتر آب) برای محافظت پوست، برطرف کردن جوش ها و التهابات جلدی و چربی و شوره سر مؤثر است.

ماسک تهیه شده با پودر نرم بابونه هم برای مقاصد فوق الذکر مورد استفاده قرار می گیرد.

احتیاط

باید توجه داشت که تماس بعضی از فرآورده های حاوی بابونه با بعضی از پوست های حساس ممکن است موجب بروز واکنش های آلرژیک شود و به این جهت انجام یک آزمایش مقدماتی جهت معین کردن این امر توصیه می شود.

دم کرده بابونه دارای خواص مقوی اعمال معده، ضداسپاسم، ضدنفخ و قولنج (کولیک)، بازکننده قاعدگی و مسکن دردهای عصبی است. بابونه از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

بادرنجبویه Melisse
در بسیاری از نقاط ایران مانند آذربایجان و نواحی شمالی و شرقی کشور می روید.

سیترونلول، ژرانیول ، لینالول، رزین، تانن، یک ماده مؤثره تلخ، اسید گالیک، موسیلاژ و موم در ترکیب این گیاه یافت شده اند.

گل یا برگ بادرنجبویه برای نگهداری و محافظت پوست های حساس، شکننده و بدون آب بسیار مؤثر است و برای جلوگیری از بروز چروک و خشک شدن پوست صورت و گردن توصیه می شود.

دم کرده برگ و جوانه های بادرنجبویه (12 گرم مخلوط برگ و جوانه گیاه به نسبت مساوی، در یک لیتر آب جوشان) را به شکل کمپرس روی صورت و گردن اثر می دهند پس از نیم ساعت استراحت می کنند و بعدا پوست را با آب ولرم می شویند.

بادرنجبویه در تهیه محصولات گیاهی دیگر مانند ماسک، فراورده های ویژه حمام، ترکیبات تقویت کننده پوست و مو هم مورد استفاده قرار می گیرد.

بادرنجبویه ضد صفرا، ضداسپاسم و مقوی اعمال معده است.

بارهنگ Plantain
در بسیاری از نواحی ایران مانند گیلان، آذربایجان، اطراف تهران، بلوچستان می روید.

اسید سیتریک، تانن، پکتین، آنزیم های مختلف، هتروزید، ساپونوزید (در برگ) موسیلاژ و ساکارز (در دانه) در ترکیب آن وجود دارند.

لوسیون تهیه شده با برگ خشک بارهنگ برای برطرف کردن جوش های جلدی و کک و مک بسیار مؤثر است.

برای تهیه این لوسیون 50 گرم برگ خشک را نیم ساعت در نیم لیتر آب داغ دم می کنند. پس از صاف کردن به حجم مساوی الکل 30 درجه به آن می افزایند. برای منظور فوق همچنین می توان از ماسک بدست آمده از برگهای خرد و له شده بارهنگ هم استفاده کرد. شیره حاصل از برگهای تازه بارهنگ روی پوست دارای اثرات نرم و لطیف کننده و آرام بخش التهابات پوست های متورم و آلوده است. برای استفاده از این شیره می توان آن را مستقیما به کرم صورت مورد استفاده اضافه کرد.

دم کرده برگ بارهنگ (10 گرم برگ خشک در یک لیتر آب) در درمان اسهال، ورم روده، آسم و برونشیت به کار می رود.

غرغره جوشانده ریشه بارهنگ (100 گرم ریشه خشک در یک لیتر آب) برای درد گرفتگی صدا و ورم راههای دستگاه تنفسی فوقانی مورد استفاده قرار میگیرد.

خیسانده دانه های بارهنگ دارای خاصیت مسهلی ملایمی است. بارهنگ از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است .

بادام Amandier
در بسیاری از نقاط ایران کشت داده می شود. در ساختمان آن گلیسریدهای اسید اولئیک و اسید لینولئیک وجود دارند.

در استعمال آرایشی اغلب از روغن بدست آمده از بادام تلخ استفاده می کنند. روغن بادام در تهیه بسیاری از کرم ها و لوسیون های پاک کننده پوست ، کرم های تقویتی، محصولات ویژه حمام های زیبایی به کار می رود. نقش اصلی آن نرم و لطیف کردن پوست است.

روغن بادام شیرین خالص از طریق مالیدن، به ویژه نزد شیر خواران و اطفال، برای نرم کردن پوست دست و صورت و محافظت آن در برابر تغییرات جوی و آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

روغن بادام شیرین را از راه خوراکی و در اطفال به عنوان ملین به کار می برند. بادام از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است .

برگ بو Lavrier dApollon
در ایران، درخت برگ بو در نواحی شمال کشور و اطراف تهران پرورش داده می شود. ترکیبات اصلی آن سینئول، اوژنول، ژرانیول و پینن است. علاوه بر این دارای تانن و مواد تلخ هم می باشد.

ضدعفونی کننده و آرام بخش پوست می باشد. برای استفاده از این اثرات روش های مختلف زیر را می توان به کار برد. 50 گرم برگ خشک گیاه را در یک تکه پارچه نخی ریخته، آن را در یک وان آب داغ می اندازند و صبر می کنند تا ولرم شود. نیم ساعت در این آب حمام می کنند، پس از آن منافذ پوست جمع می شود، رنگ آن صورتی شفاف می شود و موجب احساس یک آرامش عمومی می شود.

50 گرم برگ خشک را ده دقیقه در یک لیتر آب می جوشانند، حاصل را صاف کرده، صاف شده را به آب وان افزوده نیم ساعت در آن حمام می کنند. این حمام (2 مرتبه در هفته، به مدت یک ماه) برای برطرف کردن جوش های جلدی توأم با خارش و عوارض و بیماری های قارچی پوست مفید و مؤثر است.

عصاره برگهای درخت برگ بو به شکل موضعی برای برطرف کردن دردهای روماتیسمی و دردهای ناشی از کوفتگی و ضربه توصیه شده است. برگ بو از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

بنفشه معطر Violetدر ایران در بسیاری از نقاط به ویژه زیر سایه درختان و در نواحی کوهستانی می روید.

ترکیبات آن عبارت است از: روغن فراّر، موسیلاژ، آمیدون ، ویتامین C و ویولین.

بوی مخصوص بنفشه مربوط به وجود ترکیبی در این روغن به نام ایرون است. علاوه بر این، روغن مزبور حاوی اوژنول، الکل بنزوئیک هم می باشد.

نرم و سفید و شفاف کننده پوست صورت، گردن و دست است. برای تهیه شیر زیبایی بنفشه، 15 گرم برگ تازه آن را سه دقیقه در نیم لیتر شیر جوشان دم می کنند. پس از صاف کردن صورت و گردن را به آن آغشته کرده 15 دقیقه در محل آرامی استراحت می کنند. سپس پوست را با آب ولرم شسته و با یک کرم مناسب چرب می کنند. موارد استعمال دارویی و درمانی آن عبارت است از: خلط آور، ضدسرفه، آرام کننده، نرم کننده، ضدورم ، استفراغ آور. بنفشه معطر از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

بومادران Yarrow
بومادران در کنار جاده های زمینها و مراتع تا ارتفاع 2700 متری یافت می شود. گیاه گلدار را جمع آوری کرده و در سایه و حرارت کمتر از 40 درجه سانتی گراد خشک می کنند.

مواد تلخ و اسانس های فرار دارد، بومادران دارای خاصیت ضد التهاب و ضداسپاسم است و ترشحات معده را تحریک می کند. از راه خوراکی در بی اشتهائی، اختلالات معده، اسهال، نفخ، قاعدگی دردناک و دیررس، بواسیر و سرفه مصرف می شود. از راه خارجی بر روی زخمها مالیده می شود.

بومادران خاصیت ضداحتقان دارد و به این مناسبت آنرا مخلوط با یک روغن مناسب مانند روغن کنجد برای تهیه کرم و یا لوسیون های محافظ بویژه در برابر آفتاب بکار می برند. در ترکیب لوسیونهای مخصوص مبارزه با شوره سر هم از آن استفاده می کنند. بومادران از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است .

بید Villow
درخت بید در نواحی مختلف سلسله جبال البرز، آذربایجان، و جنوب ایران می روید.

حاوی سالیسین، تانن و ترکیباتی با اثر ضد عفونی کننده می باشد. حرارت بدن را کاهش می دهد و دردهای روماتیسمی را تسکین می بخشد. به خاطر داشتن تانن به عنوان یک داروی ضد اسهال مصرف می شود.

از طریق خارجی جوشانده آن را مصرف می کنند.

افزودن جوشانده پوست بید به آب حمام، درمان بیماریهای قارچی پوست را تسریع می کند. برای این منظور 100 گرم پوست بید را 15 دقیقه در یک لیتر آب می جوشانند. حاصل را پس از صاف کردن به آب حمام می افزایند.

استفاده از دم کرده پوست بید (100 گرم پوست بید در یک لیتر آب جوشان به عنوان یک لوسیون پاک کننده (به مناسبت دارا بودن تانن و ترکیبات سالیسیلیک) پوستهای چرب با منافذ باز را تمیز می کند و موجب لطافت و زیبایی اینگونه پوستها می شود. بید از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است .

تمشک Framboisier
گونه های این گیاه در غالب نواحی شمال ایران، اطراف تهران می روید.

برگهای این گیاه حاوی تانن و احتمالا میزان ناچیزی اسانس فرار است که به عنوان ضداسهال و برطرف کننده التهاب مخاطها استفاده می شود.

تمشک رسیده روی پوست صورت و گردن دارای اثرات آرام کننده، برطرف کننده خستگی و نرم و لطیف کننده می باشد. فعالیت های طبیعی سلولهای پوست را تقویت می کند و رنگ آن را درخشان و شفاف می کند. برای این منظور ده تا پانزده تمشک رسیده را خوب له کرده و به شکل خمیر یکنواخت روی پوست صورت و گردن قرار دهید. پانزده دقیقه در محل آرامی استراحت کنید و بعد صورت را با آب ولرم بشویید و با یک کرم مناسب چرب کنید.

توجه به تماس تمشک با پوست صورت و بدن، مشابه سایر میوه های حاوی مواد رنگی، ممکن است به ندرت موجب واکنش های حساسیتی (خارش بثورات جلدی) شود. در این صورت از مصرف آن باید خودداری شود.

تمشک از گیاهان مفید در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

جعفری parsley
گیاه بومی کشورهای مدیترانه شرقی است و در بسیاری از منطقه ها ایران کاشته می شود.

در تمام قسمتهای جعفری اسانس فرار وجود دارد. با مقادیر کم، اشتها را تحریک می کند و یک داروی مدر است. با مقادیر زیاد جریان خون مخاطها، دستگاه گوارش و رحم را افزایش می دهد.

آب جعفری برترین درمان برای لک ها و جوش های صورت است. مصرف مداوم آن رنگ پوست را باز می کند.

دم کرده ریشه جعفری (10 گرم ریشه در 100 گرم آب) از راه آشامیدن برای جلوگیری از تعریق زیاد و برطرف کردن کک و مک بکار می رود. میزان مصرف این دم کرده سه فنجان در روز و دو روز در هفته است.

استعمال لوسیون جعفری بصورت کمپرس روی صورت و گردن دارای اثرات مقوی و محرک پوست می باشد.

همین لوسیون مخلوط با کمی آب لیمو ترش برای برطرف کردن لک های پوست (ویژه دوران حاملگی) مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این لوسیون 15 گرم جعفری را ده دقیقه در نیم لیتر آب جوشان دم کرده، پس از صاف کردن و خنک شدن روی پوست بمالید. جعفری از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

جو دو سر Avoine
جو دو سر گیاه علفی شکلی است که از ساقه اصلی آن شاخه های بلندی می روید که رطوبت هوا را در خود ذخیره می کنند. این گیاه در بهار و استثناء در فصل پائیز هم کاشته می شود.

پوست دانه های جو دو سر حاوی مقادیر زیادی ویتامینهای گروه B به ویژه B1، B2 ، B12می باشد. دانه های مزبور دارای آمیدون، پروتید، میزان جزئی مواد چرب و مواد کانی (آهن، کلسیم، مهمیم، فسفر و غیره) هم هستند.

در حدود یک کیلوگرم از دانه های کامل جو دو سر را در یک کیسه پارچه ای (مشابه تنظیف) ریخته در یک وان آب داغ قرار می دهند و صبر می کنند تا آب ولرم شود. سپس مدت نیم ساعت در این آب حمام می گیرند. این حمام بویژه برای تمیز و لطیف کردن پوست و برطرف خستگی مؤثر است.

ماسک تهیه شده با دانه های جو دو سر تنها و یا مخلط با نشاسته برنج، پوست بادام و دم کرده برگ درخت زیرفون (تیول)پوست صورت را شفاف کرده و مخصوص پوست های کدر و خشن را لطیف و درخشان می کند.

مصرف روزانه دانه های کامل جو دو سر مخلوط با عسل، آب لیمو، ماست و یک نوع میوه مورد علاقه شرایط فیزیکی و روحی و روانی را تقویت می کند، موها را شفاف و نرم و رنگ آنها را براق و ثابت می کند و در رشد و جلوگیری از ریزش مو بسیار مؤثر است. جو دو سر از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

حنا Henna
محل رویش آن در ایران بلوچستان، کرمان و نواحی جنوب کشور است.

ماده اصلی برگهای حنا تانن و ترکیبی به نام لوسن است. قدرت رنگ کنندگی حنا مربوط به این ماده می باشد. علاوه بر مواد فوق حنا یک روغن فرار هم دارد که از طریق تقطیر می توان آن را جدا کرد. حنا پس از قرنها هنوز هم برای رنگ کردن مو، سبیل، ابرو و ناخن به کار می رود و در ترکیب بسیاری از مواد رنگی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ حاصل از مصرف حنای خالص، قرمز معمولی تا قرمز حنائی است.

حنا علاوه بر خاصیت رنگ کنندگی، از ریزش مو جلوگیری می کند و رشد آن را تقویت و تسریع می کند. حنا از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

ختمی Marshanallow
این گیاه در اطراف تهران، نواحی مختلف البرز، اراک، آذربایجان و گیلان می روید.

موسیلاژ ختمی 10 درصد قند دارد. دم کرده ریشه آن برای مخاطها نرم کننده است. همچنین برای پوشاندن مزه نامطبوع بعضی از داروها از آن استفاده می شود.

ریشه این گل برای آرام کردن پوست های خشک و حساس بسیار مؤثر است. ریشه گل ختمی را به مدت چند دقیقه می جوشانند تا ژله ای بدست بیاید و این ژله به صورت ماسک برای هر نوع پوستی توصیه شده است.

جوشانده گل و برگ ختمی برای نرم کردن و تقویت پوستهای حساس و شکننده صورت و گردن بسیار مؤثر است.

برای این منظور 20 گرم گل و برگ ختمی را به نسبت مساوی ده دقیقه در نیم لیتر آب می جوشانند. پس از ته نشین شدن، آنرا از طریق تنظیف صاف کرده و حاصل را مانند لوسیون مورد استفاده قرار می دهند. سپس پوست را با آب ولرم شسته و به یاری ضربات ملایم نوک انگشتان آنرا به یک کرم نیمه چرب آغشته می کنند.

ختمی از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

دم اسب Horsetail
در نواحی شمالی مانند گرگان، سواحل خزر و آذربایجان می روید.

ترکیبات این گیاه کاملا شناخته نشده است ولی ساپونین، اسید سالیسیلیک که در آب کمی محلول است و میزان کمی آلکالوئید در آن پیدا شده است.

به صورت تیزان برای خیز، نارسایی دفع ادرار مصرف می شود.

از طریق خارجی به شکل مالیدنی برای درمان زخمهایی که دیر التیام می یابد.

دم کرده دم اسب پوست بدن را تصفیه و تمیز می کند، خستگی را برطرف می کند و از پیری زودرس و شل شدن پوست جلوگیری می کند. برای این منظور 200 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوشان دم می کنند، پس از خنک شدن آن را صاف کرده به آب حمام می افزایند. 30 دقیقه در این آب استراحت کرده بعد از آن بدن را با آب ولرم شسته، به یاری ضربات ملایم نوک انگشتان، پوست را به یک کرم چرب آغشته می کنند. این حمام را بایستی به مدت یک هفته و فقط شبها گرفت. پس از آن فعالیت های پوست به ویژه قابلیت ارتجاع و اتساع آن تقویت می شود و منافذ باز و آلوده بسته می شود.

شستشوی مو با جوشانده این گیاه برای جلوگیری از ریزش مو و شفاف کردن و حالت دادن به آن بسیار مؤثر است. دم اسب از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

زیرفون Lime
این گیاه در بلوچستان می روید. گلهای این گیاه حاوی اسانس فرار، موسیلاژ، تانن و میزان کمی ساپونین است، اثر عرق آور و مسهل ملایم دارد پوست آن میزان زیادی تانن و موسیلاژ دارد و خاصیت ضدالتهابی دارد. از دم کرده پوست این گیاه به شکل مالیدنی استفاده می شود ولی از پوست آن در ضماد ها استفاده می شود.

دم کرده زیر فون برای نرم و شفاف کردن و حالت دادن به مو معروفیت جهانی دارد. علاوه بر این یک بوی ملایم شبیه به عسل به مو می بخشد. برای تهیه این دم کرده 50 گرم برگ تازه و یا خشک زیرفون را یک ساعت در یک لیتر آب دم کرده، سپس صاف کنید. حاصل را می توان به نسبت مناسبی با آب رقیق کرد و پس از شستن مو به عنوان آب آبکشی از آن استفاده نمود.

عصاره گل زیرفون برای محافظت پوستهای حساس بسیار مؤثر است. مصرف مرتب دم کرده گل و برگ زیر فون (15 گرم از هر کدام در یک لیتر آب جوشان)، به عنوان یک لوسیون تمیزکننده صورت، پوست را لطیف و شاداب می کند و رنگ آن را روشن و شفاف می کند.

زیرفون از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

سمفیتون Comfrey
ریشه تازه یا خشک شده آن مورد استفاده قرار میگیرد.

حاوی موسیلاژ، تانن، آلانتوئین و میزان جزیی آلکالویید است. از طریق خوراکی برحسب میزان داروی مصرف شده اثر پائین آورنده یا بالا برنده فشار خون دارد. یک مسهل ملایم است.

در استعمال خارج برای درمان کوفتگی ها و تسریع التیام زخمها (ضدالتهاب و تسکین دهنده) استفاده می شود.

سمفیتون از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

شقایق Papaver Rhoseas
در ایران، در نواحی غرب کشور یافت می شود.

شقایق گیاه علفی شکلی است که اغلب در مزارع کشت غلات می روید و در نقاط غیر مزروعی هم مشاهده می شود. ساقه گیاه پوشیده از پرز و کرک است و ارتفاع آن به 60 سانتی متر می رسد. برگها بدون دمبرگ، مقابل یکدیگر و پرزدار و گلها تک تک، مجزا و قرمز رنگ می باشند. زمان گل دادن شقایق بین اردیبهشت تا تیر ماه است. قسمت قابل استفاده گیاه گل آن است.

گل شقایق دارای قند، صمغ، تانن، موسیلاژ، مواد رنگی، مواد آلکالوئیدی، نیترات پتاسیم است.

جوشانده گلبرگهای شقایق (15 گرم گلبرگ در نیم لیتر آب) پس از صاف کردن و خنک شدن، لوسیون مؤثری برای محافظت و لطافت پوستهای چرب است . مصرف همین لوسیون مخلوط با کمی روغن زیتون از خشک شدن پوست پیدایش و توسعه چروک جلوگیری میکند.

گل شقایق دارای اثرات ضدسرفه، خلط آور، خواب آور ملایم، قابض و مسکن است. شقایق از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

گزنه Ortie
در ایران، گزنه اغلب در نقاط مرطوب به ویژه در شمال کشور می روید.

گزنه دارای کاروتن، هتروزید، لسیتین، ویتامین های , C ، ب2 ، ب6 ،آهن، تانن، موسیلاژ، سکرتین، ماده رنگی (قرمز) است.

تقویت کننده پیاز مو و جلوگیری از ریزش مو و شفاف و نرم شدن آن می باشد. برای این منظور 100 گرم گیاه کامل تازه را ابتدا خرد و له کنید. سپس آن را با نیم لیتر آب جوش مخلوط کرده بگذارید سرد شود. به حاصل، نیم لیتر سرکه 4 درصد رقیق شده با آب بیفزایید و در صورت لزوم از طریق یک تکه تنظیف آن را صاف کنید. مدت دو هفته هر شب ابتداء میزانی از محلول را کمی گرم کنید، سپس موها را با آن خیس کرده و پوست سر را به ملایمت ماساژ دهید.

چای گزنه نوشیدنی مفید و خوشمزه ای است . استفاده از گیاه تازه گزنه هم به شکل لوسیون برای تمیز و شفاف کردن پوست های خشک و حساس هم بسیار مؤثر است. 15 گرم گیاه کامل و تازه گزنه را له کنید. حاصل را در 250 گرم آب جوش ریخته 15 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف کرده، پس از خنک شدن به شکل کمپرس روی صورت و گردن اثر دهید. گزنه دارای اثرات ضد صفرا، مدر، بند آورنده خون؛ ضد دیابت، مقوی عمومی و ضد اسهال است.

گزنه از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

گل سرخ Rose
گل سرخ در نواحی مختلف ایران می رود.

این گیاه حاوی تانن و اسانس فرار است. گلبرگ آن قابض و ضد التهاب است. از گلبرگ های این گل برای درمان های ضدچروک پیری استفاده می شود. گلاب، آرام کننده و شاداب کننده پوست است و برای هر نوع پوستی مصرف می شود ولی باید دانست که مصرف بیش از حد گلاب باعث خستگی پوست می شود و به همین جهت اگر گلاب با آب مقطر مخلوط شده به صورت تونیک مصرف شود اثر مطلوب را خواهد داشت.

برای تهیه گلاب طبیعی 50 گرم گلبرگ خشک گل سرخ را نیم ساعت در یک لیتر آب جوشان خیس کرده سپس حاصل را صاف کنید و به شکل کمپرس ولرم روی صورت و گردن بمالید.

کمپرس سرد این لوسیون روی پلک چشمها موجب برطرف کردن خستگی و آرامش و زیبایی آنها می شود، این فرآورده را حداکثر سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد.

گلبرگهای خشک رز صورتی برای بهبود التهابات پوستهای صدمه دیده و برطرف کردن جوشهای جلدی به ویژه تسریع در التیام زخمها و عوارض پوستی مزمن بکار می رود. برای این منظور جوشانده یا دم کرده گلبرگهای رز صورتی را به آب حمام بیفزایید. گل سرخ از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

گل همواره بهار Marigold
بومی منطقه مدیترانه است اما اکنون به شکل وحشی یافت نمی شود، غالبا به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود. در نواحی غربی و جنوب غربی ایران می روید.

حاوی میزان کمی اسانس های فرار، رزین یک ماده تلخ و ساپونین هاست. التیام زخمها را تسریع می بخشد.

کمپرس دم کرده این گیاه روی صورت و گردن، به ویژه روی پوستهای حساس و شکننده دارای اثرات لطیف و نرم کننده است و منافذ باز پوست را تمیز می کند و آنها را می بندد.

برای تهیه این کمپرس 15 گرم گل و ساقه گیاه را پانزده دقیقه در نیم لیتر آب داغ دم کرده سپس صاف کنید. لوسیون به دست آمده را با پنبه یا پارچه لطیفی روی صورت و گردن کمپرس نمایید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید و با یک کرم مناسب چرب کنید. استعمال کمپرس مزبور جهت برطرف جوشهای صورت، کورک، پینه بستن دست و پا و میخچه و زگیل بسیار مؤثر است.

گل همواره بهار از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

غاسول صابونی Soapwort
ریزوم ، ریشه و بندرت گیاه خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد.

دارای ساپونین و خواص مسهل و مدر ملایم است. از طریق خوراکی در برونشیت. بثورات جلدی، خیز عمومی و یرقان مصرف می شود. از طریق خارجی به شکل مالیدنی بر روی بثورات جلدی مالیده می شود. می توان از آن به جای صابون برای شستشوی پارچه های رنگین استفاده کرد.

مرزنگوش وحشی Marjoram
این گیاه در اصفهان، لرستان، خوزستان، فارس، بلوچستان، خراسان و یزد می روید.

دارای اسانس فرار و تانن است. خواص گندزدایی دارد : از راه خوراکی برای دستگاه گوارش و از راه خارج به شکل مالیدنی بر روی زخمها مالیده می شود. مرزنگوش وحشی از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

مریم گلی sage
گیاه بومی کشورهای مدیترانه است و در زمینهای سنگی می روید.

مریم گلی حاوی اسانس فرار است. با مقادیر دارویی کم، این گیاه دارای اثر ضد التهاب، به ویژه بر روی مخاطها است. یک پیشاب آور ملایم است و همچنین ترشح عرق بدن را کنترل می کند.

به خاطر وجود تانن این گیاه خاصیت ضد التهابی و قابض دارد.

در استعمال خارج به شکل لوسیون یا کمپرس برای زخمها استفاده دارد.

برای جلوگیری و برطرف کردن بوی نامطبوع عرق پا یک قاشق چایخوری گرد نرم مخلوط برگ و سرشاخه های گلدار مریم گلی را در هر کفش بپاشید.

به منظور برطرف کردن خستگی جسمانی، تقویت فعالیتهای طبیعی سلولهای پوست بدن و لطافت و تقویت موی سر، دم کرده برگ خشک مریم گلی را (100 گرم برگ در یک لیتر آب جوشان) به آب حمام و آب آبکشی موی سر بیافزایید.

مورد (مورت) Myrtle
در نواحی شمالی ایران از جمله منجیل، شیراز، اصفهان، خرم آباد و یزد می روید.

درخت مورد حاوی اسانس فراری به نام دپانتین و میر تنول است و اثر درمانی آن هم مربوط به این ترکیبات است. علاوه بر این میزانی هم اسید تانیک و اسیدهای آلی در آن یافت می شود. از اسانس های این گیاه که از طریق تقطیر برگها با بخار آب تهیه می شود برای مصارف داخلی و استعمال خارج استفاده می شود.

استحمام در آب حاوی دم کرده برگهای این گیاه فعالیت سلولهای پوست را تقویت کرده، علاوه بر بوی مطبوعی که به آن می بخشد، آنرا نرم و لطیف می کند و خستگی جسمانی را برطرف می کند. برای این منظور 50 گرم برگ مورد را 15 دقیقه در یک لیتر آب جوشان دم کرده، پس از خنک شدن صاف کنید و حاصل را به آب حمام بیفزایید. نیم ساعت در این آب حمام کنید و سپس بدن را با آب ولرم شسته و به ویژه نقاطی که مستعد چروک خوردن و شل شدن می باشند را با یک کرم نیمه چرب به ملایمت ماساژ دهید. مورد دارای اثرات قابض و ضد عفونی کننده است. مورد از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

نارون قرمز Elm
در نواحی مختلف البرز، اطراف تهران، آذربایجان، خراسان و مغرب ایران یافت می شود.

پوست این درخت حاوی موسیلاژ و تانن فراوان است. دارای اثر قابض و ضد التهابی بر روی مخاطها است. همچنین موسیلاژ آن مخاطها را از تحریکات خارجی محافظت می کند. نارون قرمز از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

نعناع Spearmint
این گیاه در نواحی شمالی ایران و اطراف تهران به حالت وحشی می روید. خواص نعناع خیلی خیلی زیاد است .

دارای یک اسانس فرار است که اختلاف قابل ملاحظه ای با اسانس نعناع فلفلی دارد و دارای مانتول نیست ولی مانند زیره دارای کاروُن است. تانن هم دارد.

برای ناراحتی های معدی، اسهال و برای تحریک ترشح صفرا در بیماریهای کبدی به کار می رود.

برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست بسیار مؤثر است و به صورت تونیک از آن استفاده می کنند.

مصرف این دم کرده به صورت لوسیون، به ویژه در خصوص پوستهای چرب، دارای اثرات فوری و رضایت بخش است.

برای تهیه این دم کرده مخلوط 15 گرم گل و برگ نعناع را به نسبت مساوی در یک لیتر آب جوشان ریخته ، پانزده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آنرا صاف کرده و پس از خنک شدن مانند لوسیون روی صورت و گردن بمالید. نعناع دارای اثرات ضد اسپاسم، هضم کننده غذا، مقوی اعمال معده، محرک و ضد عفونی کننده است.

نعناع از برترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است که زکریای رازی هم خواص آنرا بسیار سفارش کرده است.

هاماملیس Hamamelis
در ایران نمی روید.

حاوی تانن حدود 2 درصد ، اسید گالیک و ویتامین P است. گیاه مؤثری برای جلوگیری از بروز چروک و برقراری تعادل فعالیت سلولهای پوست و تقویت آن است. برای این منظور 20 گرم برگ و یا پوست هاماملیس تازه یا خشک را در نیم لیتر آب جوشان پانزده دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کرده صبر کنید تا ولرم شود. حاصل را صبح و شب (مدت یک هفته در ماه) مانند یک لوسیون از طریق پنبه یا پارچه نرم روی پوست صورت و گردن کمپرس کنید. بعد یک ساعت در محل آرامی استراحت کنید و پس از آن پوست را با یک کرم مناسب چرب کنید.

برگ و پوست هاماملیس دارای خواص ضدعفونی کننده، نرم کننده، بند آورنده خون، منقبض کننده عروق و قابض است.

آووکادو Avocatier
درختچه ای است کوچک که میوه اش خوراکی و به شکل و در ابعاد گلابی است. رنگ خارجی آن قهوه ای مایل به بنفش ولی رنگ گوشت داخل آن سبز و گوشت مغز آن سبز روشن مایل به سفید است. در مرکز میوه یک دانه مدور با دو لپه واقع شده است.

گوشت میوه آووکادو چرب است و از دانه آن روغن ثابتی استخراج می شود که حدود 7 درصد اسیدهای اشباع شده نظیر اسید پالمیتیک، استئاریک ، آراشیدونیک و حدود 80 درصد اسیدهای اشباع نشده نظیر اسید اولئیک و لینولئیک و ویتامین C ، B، A به مقادیر قابل توجهی می باشد.

روغن آووکادو به دلیل دارا بودن ویتامین و مواد چرب تنها و یا مخلوط با روغن کنجد برای تهیه کرم های زیبایی مختلف مخصوص پوست های خشک به کار می رود.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1551

به "کدام گیاهان در زیبایی و بهداشت پوست و مو موثرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام گیاهان در زیبایی و بهداشت پوست و مو موثرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید