19 استان کشور درگیر یک بیماری انگلی ، فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده را دارند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، مدیر گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 19 استان در کشور با بیماری سالک درگیر هستند.

19 استان کشور درگیر یک بیماری انگلی ، فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده را دارند

به گزارش خبرنگاران، بهزاد امیری روز چهارشنبه در همایش ملی ایده های کاربردی در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود 150 شهرستان در کشور با بیماری سالک روبرو هستند و بر اساس آمار سال 1400 تعداد موارد شناسایی شده ابتلا به این بیماری در استان های فارس چهار هزار و 555، اصفهان سه هزار و 568، خوزستان یک هزار و 484، خراسان رضوی یک هزار و 274 و سمنان 579 مورد بوده است.

او با بیان اینکه سال گذشته در مجموع حدود 16 هزار ابتلا به بیماری سالک در کشور شناسایی شد، گفت: شاخص ابتلا به سالک در سال گذشته 20 در هر 100 هزار نفر جمعیت بود.

امیری با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری نیز سه هزار و 723 ابتلا به سالک در کشور شناسایی شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین آمار ابتلا به سالک در پاییز خواهد بود برای اظهارنظر درباره این آمار باید منتظر آمار سالانه باشیم.

مدیر گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در چهار دهه گذشته ابتلا به سالک در کشور در بعضی سال ها افزایش و در بعضی سال ها کاهش می یافت، اما در 10 سال اخیر بطور کلی نزولی بوده است.

امیری تاکید نمود: عوامل متعددی در ابتلا و آمار بیماری سالک نقش دارد، اما هرگاه اقدامات کنترلی و پیشگیری به دلایل مختلف مانند محدودیت های اقتصادی یا بی توجهی بعضی مسوولان یا عدم احراز اولویت برای آن، کاهش می یافت شاهد افزایش آمار سالک بودیم که در استان اصفهان نیز این رخ داده است.

او با بیان اینکه ما چالش های زیادی برای کنترل و پیشگیری بیماری سالک داریم، اضافه نمود: ریشه کنی این بیماری در زمان حاضر امکان پذیر نیست و ما برنامه ای با عنوان ریشه کنی سالک نداریم.

امیری ادامه داد: آنچه که ما می توانیم در زمان حاضر به آن امیدوار باشیم پیشگیری و کنترل این بیماری است مگر آنکه به جایگاه یا فناوری هایی برسیم که واکسن ایمن و موثری برای این بیماری فراوری گردد و انسان را بر علیه این بیماری ایمن کند.

او با بیان اینکه مخزن انتقال سالک، جوندگان صحرایی و پشه خاکی است که حذف آن ها امکان پذیر نیست، توضیح داد: عدم امکان حذف کامل مخزن سالک، محدودیت منابع اقتصادی، وجود شرایط محیطی مناسب برای تکثیر پشه خاکی در منطقه ها بومی کشور و تغییرات آب و هوایی از جمله چالش های پیش رو برای مقابله با این بیماری است.

مدیر گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید نمود: اقدامات پیشگیری و کنترل سالک و تخصیص بودجه برای انجام آن ها باید به طور مستمر صورت گیرد در غیر این صورت اقدامات صورت گرفته در گذشته نیز بی ثمر خواهد بود.

او با اشاره به اینکه در اجرای طرح های تازه عمرانی بویژه مسکن باید پیوست سلامت و مسائلی مانند سالک خیز بودن منطقه ها در نظر گرفته گردد، گفت: از جمله راهبردهای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری می توان به ارتقای نظام مراقبت سالک، بیماریابی دقیق، قطع زنجیره انتقال، کنترل مخازن، ارتقای خدمات تشخیص سالک، شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، هماهنگی بین بخشی برای بهسازی محیط، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و کوشش در جهت دستیابی به فراوری واکسن موثر اشاره نمود.

امیری توضیح داد: بیماری سالک، معضل کشورهای غربی و پیشرفته نیست که منتظر بمانیم آن ها برای ما در این زمینه فراوری علم یا واکسن نمایند بنابراین اگر قرار است کاری در این زمینه اتفاق بیفتد باید به دست دانشمندان ایرانی باشد.

او با بیان اینکه سال قبل دستور کشوری مبارزه و پایش ناقلان و مخازن سالک در کشور تدوین شد، اظهار داشت: سال جاری بودجه مناسبی برای دانشگاه های علوم پزشکی استان های درگیر سالک برای پیشگیری و کنترل این بیماری در نظر گرفته شد.

امیری با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته مسئله ای برای تامین داروی درمان سالک (گلوکانتیم) نداشتیم، افزود: این دارو از کشور فرانسه تامین می گردد و در کنار آن داروهای دیگر فراوری داخل نیز توزیع شده است.

او بعلاوه به اقدامات صورت گرفته در استان اصفهان برای پیشگیری و کنترل سالک اشاره نمود و گفت: اقدامات خوبی در حوزه پایگاه هشتم شکاری اصفهان (یکی از منطقه ها درگیر با سالک) نیز صورت گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1401 بروزرسانی: 21 مهر 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1851

به "19 استان کشور درگیر یک بیماری انگلی ، فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 استان کشور درگیر یک بیماری انگلی ، فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید