کدام استانها درگیر ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران/اصفهان رییس مرکز ویروس شناسی دامپزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا گفت: همت زاده ادامه داد: کشور در معرض پرندگان مهاجر اروپایی، آسیایی و شمال آسیا به جنوب آسیا است و در حال حاضر محیط زیست شمال و غرب ایران و اصفهان، درگیر این ویروس و استان های خوزستان و فارس نیز در معرض آن هستند.

کدام استانها درگیر ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند؟

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، فرهید همت زاده امروز (سه شنبه) در نشست تخصصی آنفلوآنزای حاد پرندگان فرصت و چالش ها در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به علت ایجاد بیماری در انسان و بیماری در پرندگان سبب خسارت جانی و اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: در سال 2003 اولین گزارش از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اندونزی و برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا به دست آمد و دولت این کشورها شیوع این بیماری را انکار کردند، بنابراین مردم با اقداماتی ویروس را جدا و واکسن تولید کردند و بیش از400 نوع واکسن غیر مجاز در سطح کشور اندونزی تولید شد.

همت زاده افزود: ویروس این بیماری هر سال تغییر می کند و واکسن ها به ویژه واکسن آنفلوآنزا معجزه نمی کند و می توان آن را به عنوان قطعه کوچکی از پازل بزرگ مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: حدود 200 میلیون نفر از مبتلایان به این ویروس در نقاط مختلف دنیا جان خود را از دست دادند. در واقع با انقلاب صنعتی میزان مرگ و میر کم می شود، اما به یک باره در سال 1918تنها به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان، میزان مرگ و میر افزایش می یابد و ظرف مدت یک سال، امید به زندگی از 45 سال به 35 سال می رسد.

رییس مرکز ویروس شناسی دامپزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا گفت: پرندگان مهاجر این ویروس را در مقیاس های بین المللی و در مقیاس های کوچک تر کارکنان مرغ داری، ماشین های حمل و نقل، غذا و آب های گنجشک و حیوانات دیگر آن را منتشر می کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود 23 میلیون مرغ تخم گذار، یعنی 40 درصد ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور معدوم شد و در صورت نبود پیگیری و حل معضل این بیماری بحران اقتصادی ایجاد می کند.

رییس مرکز ویروس شناسی دامپزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا افزود: قدم اول شکستن حلقه انتقال بیماری از پرندگان مهاجر به سایر موجودات و انسان است. همچنین باید راستا حرکت پرندگان مهاجر و نوع ویروس احتاقتصادی و نقاط بحران خیز را مشخص کنیم، زیرا این ویروس ها به صورت مرتب در کشور ما رفت و آمد می کند، البته نوع ویروس هنوز مشخص نیست و کشور در معرض خطر این ویروس واقع شده است.

وی ادامه داد: در سال 2003 اولین گزارش از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اندونزی و برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا به دست آمد و دولت این کشورها شیوع این بیماری را انکار کردند، بنابراین مردم با اقداماتی ویروس را جدا و واکسن تولید کردند و بیش از400 نوع واکسن غیر مجاز در سطح کشور اندونزی تولید شد.

همچنین استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه اصفهان ظرفیت تشخیص ویروس های مربوط به حوزه دامپزشکی را دارد.

حسن نیلی احمدآبادی افزود: در سال 1394 حدود 35 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد، البته هر مرغ تخم گذار در سال 300 هزار تخم تولید می کنند، این به معنای از بین رفتن یک خط تولید تخم مرغ در کشور است. حجم تولید تخم مرغ در کشور 900 هزار تن است.

وی ادامه داد: البته حجم تجارت تخم مرغ در دنیا کم و ظرفیت تولید آن برای واردات و صادرات در دنیا حدود 5 الی 6 درصد است و نمی توان 30 الی 40 درصد حجم مصرفی داخلی را وارد کرد، بنابراین کنترل این بیماری حایز اهمیت و برخورد مناسب با این بیماری، نیازمند زیر ساخت و رعایت استاندارهای لازم است و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و علمی ما را برای رسیدن به راه حل عملیاتی کمک می کند.

نیلی اظهار کرد: پرندگان مهاجر ویروس آنفلوآنزا را در مقیاس های بین المللی و در مقیاس های کوچک تر کارکنان مرغ داری، ماشین های حمل و نقل، غذا و آب های گنجشک و حیوانات دیگر آن را منتشر می کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 459

به "کدام استانها درگیر ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام استانها درگیر ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید