انتها نامه ها ظرفیتی برای توسعه حوزه هوش مصنوعی هستند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: برای توسعه حوزه ای، چون هوش مصنوعی احتیاج به همگرایی و همکاری میان دستگاه ها داریم که در این راستا می توان از ظرفیت های موجود در دانشگاه ها، چون سرانجام نامه ها بهره برد.

انتها نامه ها ظرفیتی برای توسعه حوزه هوش مصنوعی هستند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در وبینار هوش مصنوعی، این حوزه را یکی از موضوعات مطرح در کشور دانست که دارای طیف وسیعی از کاربرد ها است، اضافه نمود: هوش مصونی در حوزه اقتصادی دارای کاربرد های پیش بینی تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف و در کشاورزی دارای کاربردهایی، چون بهبود در محصول برداری، نظارت مستمر بر خاک و محصول، ربات های کشاورزی و تحلیل داده کاربرد دارد.

وی به کارگیری ربات های هوشمند در مشاغل پرخطر و پراسترس را از کاربرد های هوش مصنوعی در صنایع سنگین و مراقبت از سالمندان، پیش بینی احتمال مرگ از روش های جراحی و مدیریت مصرف دارو به وسیله بیماران را از کاربرد های این حوزه علمی در عرصه های پزشکی نام برد.

سیف، با اشاره به پیش بینی ها در افزایش بهره وری با هوش مصنوعی در اقتصاد کشور ها تا سال 2035، خاطر نشان کرد: بر اساس برآورد ها تا سال 2035، پیشرفت اقتصادی کشور سوئد به وسیله هوش مصنوعی 17 درصد، امریکا 16 درصد، ژاپن 15 درصد، اتریش 14 درصد، آلمان 13 درصد، انگلستان 11 درصد و فرانسه 9 درصد خواهد بود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به بیان سیر تحول در ماموریت های دانشگاه ها پرداخت و ادامه داد: در دوره اول دانشگاه های آموزش محور و در مرحله دوم دانشگاه های پژوهشی شکل گرفت که در کنار امر آموزش، به پژوهش نیز پرداخته شد.

وی دوره سوم را دانشگاه های کارآفرین دانست که در آن علاوه بر آموزش و پژوهش، به مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز توجه شد و در دوره چهارم دانشگاه های ارزش آفرین مطرح شدند که علاوه بر فعالیت های دانشگاه های کارآفرین، ماموریت دانشگاه ها دارای اثربخشی اجتماعی نیز هستند.

سیف، اظهار کرد: از سوی دیگر آنالیز بودجه های کشور ها در امر پژوهش و توسعه فناوری در سال 2019 نشان دهنده افزایش سهم GDP کشور ها در این حوزه است، ولی بر اساس گزارش های منتشر شده از مراجع بین المللی این اندازه در ایران حدود 6 تا 7 دهم درصد می گردد.

به گفته این مقام مسوول آمار های مربوط به تعداد محققان در یک میلیون نفر در ایران حدود هزار نفر و در جهان 6 تا 7 هزار نفر است.

سیف اضافه نمود: این عدد نشان می دهد که ما هم در منابع انسانی و هم منابع اقتصادی با محدودیت روبرو هستیم علی رغم آنکه تعداد فارغ التحصیلان زیادی داریم.

وی موفقیت در توسعه هوش مصنوعی در کشور را در گرو همکاری و هم افزایی میان دستگاه های مختلف دانست و اظهار کرد: بر این اساس در دانشگاه ها می توان از ظرفیت های خاتمه نامه ها، کارآموزی ها، آموزش های متناسب با احتیاج ها و مراکز تحقیق و توسعه موجود در دانشگاه در راستای توسعه هوش مصنوعی در کشور بهره برد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1735

به "انتها نامه ها ظرفیتی برای توسعه حوزه هوش مصنوعی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها نامه ها ظرفیتی برای توسعه حوزه هوش مصنوعی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید