کرونا، ویروس طبیعی یا ساخت شده در آزمایشگاه؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، کرونا ویروسی که دنیا را درگیر خود کرده است، از کجا آمده؟ آیا یک آزمایشگاه اولین بار او را به دنیا آورده یا این ویروس شاخ دار در دل طبیعت متولد شده است؟

کرونا، ویروس طبیعی یا ساخت شده در آزمایشگاه؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، کروناویروس کلمه ای ست که این روزها در صدر اخبار تمام جهان واقع شده است. کمتر مردمی را می توان یافت که اخبار مربوط به این ویروس ناشناخته و تازه متولد شده را دنبال نکنند و پیگیر پیش روی و یکه تازی آن در کشورهای جهان نباشند.

کرونا این روزها به معرکه گیرهای پر زوری شبیه شده که بی آنکه هراسی از رقیب داشته باشد در میانه میدان فریاد آی! نفس کش! سر می دهد و همچنان هیچ مبارزی را یارای غلبه بر خود نمی بیند. اما به راستی این غول بی شاخ و دم از کجا آمد و با کدام قدرتی توانست این همه کشورگشایی کند؟ آیا کرونا یک ویروس زاده شده از دل طبیعت است و یا فرآیندهای آزمایشگاهی آن را آفریده است؟

برای پاسخ به این سوال که کرونا منشایی آزمایشگاهی دارد و یا طبیعی است بایستی نظریه های مختلف بیان شود تا شاید دست آخر بتوان محتمل ترین گزینه را برای آن بیابیم.

خفاش؛ عامل بدبختی مردم جهان

خفاش پرنده ای که تا پیش از این شاید تمامی اطلاعات ما درباره آن مربوط می شد به درس علوم در دوران ابتدایی، آنجا که نوشته بود خفاش تنها پرنده ایست که در گروه پستانداران واقع شده است. البته از دیرباز این را هم می دانستیم که خفاش بال های عجیبی دارد، قدرت بینایی اش خاص است و البته شب ها پرواز می کند. اما شاید هیچ کس در جهان فکرش را نمی کرد روزگاری نام خفاش عجین با بیماری ای خطرناک شود.

نخستین فرضیه در روزهای ابتدایی شیوع کرونا این بود که این ویروس میکروارگانیسمی است که در بدن برخی حیوانات وجود دارد و چون یک فرد چینی غذایی حاوی خفاش وحشی خورده این ویروس از آن خفاش به اون منتقل شده و پس از آن این زنجیره انتقال در بین انسان ها رواج پیدا کرده است.

این باور از همان نخست هم خیلی مورد اقبال واقع نشد و البته ایراداتی هم بدان وارد شد. از جمله اینکه استان های پیرامونی ووهان که البته شمار زیادی خفاش وحشی هم دارند آنچنان درگیر کرونا نشدند، در حالیکه اگر خفاش وحشی منشا بود علی القاعده باید درصد شیوع در آنها بیشتر می شد.

کارتن، فیلم سینمایی و داستان های قدیمی که کرونا را پیش بینی کرده اند

شیوع کرونا و روایت خفاش وحشی همراه شد با پخش گسترده قسمتی از یک انیمیشن عجیب و البته قدیمی که در آن اتفاقی شبیه رخدادهای این روزهای جهان رخ می داد. ویروسی پس از باز کردن یک جعبه در جهان منتشر شده، همه جا را فرا گرفته و دست آخر فردی شبیه ترامپ نشان داده می شود که کشته شده است.

در همان روزها برگی از نوشته های یک داستان قدیمی رو شد که دست بر قضا بر نام ووهان هم به عنوان آغازگر یک بیماری اشاره داشت تا این گونه گزاره ها عاملی باشد برای باور نکردن فرضیه خفاش. مردم که شنیده بودند ویروس کرونا بر اثر حرارت از بین می رود از خود می پرسیدند پس چرا حرارت سوپ و یا خوراکی که گوشت خفاش در آن قرار داشته باعث مرگ ویروس در همان ابتدای امر نشده است؟

همه این نکات فرضیه ساختگی بودن کرونا در آزمایشگاه را تقویت کرد. مشابه داستانی که در خصوص سارس هم رخ داد و دعوا بر سر طبیعی بودن یا آزمایشگاهی بودن آن هم بالا گرفت.

طبیعت بزرگترین خطر میکروبی برای جهان!

با آنکه در خصوص خفاش وحشی و احتمال درست بودن فرضیه شیوع کرونا از آن موارد مختلف و متفاوتی بیان شد اما اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بهرحال این طبیعت است که به گفته محققان خودش بزرگترین خطر میکروبی در جهان است.

باید بدانیم که محققان معتقدند طبیعت به صورتی اتوماتیک و توسط ساز و کارهای اتفاقی و جهش هایی موسوم به موتاسیون که متعدد هم هستند، خودش ویروس هایی را می سازد. ویروس هایی که قابلیت آن را دارند تا برای انسان ها خطرناکی بسکمک داشته باشند. و این در حالی ست که شاید اختراع یک ویروس و گسترش آن در سطح جهان برای انسان به مراتب دشوارتر باشد.

شباهت به HIV و تقویت نظریه آزمایشگاهی بودن ویروس

در خصوص کووید 19 یا همان کرونای معروف برخی شواهد نشان داده که اجزایی در این ویروس با اچ آی وی مرتبط هستند. این ارتباط با یک ویروس خطرناک دیگر به نام ایدز باز هم گواهی شد بر آزمایشگاهی بودن و ساخته دست بشر بودن کرونا ویروس.

ریشه کنی قطعی کرونا گواهی بر طبیعی بودن آن

حتما می دانید که برای اثبات درستی یک موضوع گاهی از استقرا کمک گرفته می شود بدن معنی که نمونه مذکور ما در هر مجموعه ای مشابه با سایر نمونه ها عمل کرده و می توان همان نتیجه را برای آن نیز محتمل دانست.

در علم پزشکی تقریبا تمامی باکتری ها و ویروس هایی که به صورت طبیعی ایجاد و گسترش و جهش یافته اند مهار شده و یا حتی درمان شده اند. پس با شیوه استقرا می توان همین نظریه را در خصوص کرونا ویروس هم مدنظر قرار داد و البته این به شرطی است که کرونا مهار شده و یا درمان قطعی شود.

جنگ بیولوژیک؛ ترسناک ولی شاید واقعی

به همان اندازه که ماجرای خفاش وحشی در روزهای نخست کرونا مطرح شد و پس از آن مورد تمسخر هم واقع شد، ماجرای جنگ بیولوژیک قدرت های سیاسی جهان فراگیر شد و البته دیگر مورد تمسخر واقع نشد که هیچ، بلکه سبب ساز بسکمک از تحلیل ها و تئوری هایی شد که برای این جنگ پیش بینی شده است.

نخستین فرضیه این بود که چین برای آنکه بتواند سهام کارخانه ها و شرکت های بزرگ داخل کشورش را بخرد این ویروس را ایجاد کرده و وارد چرخه انسانی کرده است. شاید مرگ و میر چند هزار چینی به متمول شدن حکومت میلیاردنفری آنها می ارزد و آنها از این طریق می توانند در اقتصاد جهان یکه تازی کنند.

اما گسترش چین به دیگر کشورها نظریه های دیگری در پی داشت. از جمله اینکه بعد از چین تا مدتی شمار زیادی از ابتلا در ایران و کره جنوبی دیده شد. اینجا بود که در فرایض جنگ بیولوژیک عده ای گفتند این ویروس منشایی آمریکایی دارد تا بدین وسیله دشمنان این کشور در عرصه اقتصادی و سیاسی تضعیف شوند.

اما رفته رفته کرونا از ایران و چین و کره هم فراتر رفت و حتی به شکل عجیبی گریبان خود آمریکا را هم گرفت. اینجا بود که شمار فرضیه ها در جنگ بیولوژیک بالا رفت و حتی عده ای از خاتمه تاریخ و تمام شدن جهان سخن گفتند.

شیوع کرونا بخاطر یک اشتباه ناخواسته در آزمایشگاه!

یکی دیگر از علل شیوع کرونا که ذکر شده این است که شاید این ویروس به شکلی ناخواسته و مثلا در اثر یک بی احتیاطی از مرکز ویروس شناسی ووهان به بیرون درز کرده و سپس زنجیره شیوع حیوانی و انسانی را تجربه کرده است. کارمندان و به عبارتی تکنسین هایی که در مراکز و انستیتوهای مشابه کار می کنند به خوبی از این درز کردن ها و اتفاقات ناخواسته آگاهند.

در خاتمه شاید بهترین جواب این باشد که گرچه احتمال آزمایشگاهی بودن کرونا بسیار بالاست و شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شده است، اما باز هم نمی توان نظری قطعی مبنی بر آزمایشگاهی بودن آن داشت. باید صبر کنیم تا در ادامه ببینیم این ویروس شاخ دار برای جهان چه برنامه هایی دارد.

4139/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 660

به "کرونا، ویروس طبیعی یا ساخت شده در آزمایشگاه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، ویروس طبیعی یا ساخت شده در آزمایشگاه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید