برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین؛ گشایش ارزی در راه است؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران- ایران و چین در حال کار بر روی یک برنامه همکاری بلندمدت هستند که می تواند مناسبات مالی ایران و چین را به طور چشمگیری ارتقا دهد. بعضی منابع رسانه ای می گویند این برنامه، شامل فروش نفت و بازگرداندن بخشی از پول های نفتی به ایران می گردد.

برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین؛ گشایش ارزی در راه است؟

به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه هفته گذشته، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با همتای چینی خود، وانگ یی، مذاکرات ویدئویی انجام داد. بعد از این مذاکرات، ظریف توئیتی به زبان چینی منتشر کرد و از توافق ایران و چین در مورد تعمیق شراکت جامع راهبردی بین دو کشور و پیش برد برنامه 25 ساله همکاری های دوجانبه میان تهران و پکن اطلاع داد.

ظریف توئیت کرد: بسیار خرسندم که در شب جشنواره دراگون بوت در چین با وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین، مذاکرات ویدیویی داشتم. ما در مورد تعمیق مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور، پیش برد برنامه 25 ساله همکاری های دوجانبه، و تقویت حمایت متقابل در امور بین المللی به توافق رسیدیم. ما مجددا بر حمایت خودمان از برجام، چندجانبه گرایی و قوانین بین الملل تاکید کردیم و مشترکا مخالفت خود با یکجانبه گرایی و تضعیف برجام را ابراز نمودیم. از فرصت بهره جسته، برای دوستان چینی جشنواره دراگون بوت شادی را ارزومندم.

هفته گذشته، پیش نویس برنامه 25 ساله ایران و چین به تصویب هئیت دولت رسید. حسن روحانی، وزیر خارجه خود را مامور پیگیری این برنامه کرد. تماس ظریف با وانگ یی دو روز بعد از تصویب پیش نویس برنامه یادشده در هیئت دولت ایران رخ داد. در نشست هیئت دولت، ظریف مامور شد که با انجام مذاکرات نهایی با چین، براساس منافع متقابل بلندمدت، برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین را به امضای طرفین برساند.

چین دو سوم پول نفت ایران را نقدی پرداخت خواهد نمود.

جزئیات کامل برنامه همکاری بلندمدت ایران و چین هنوز منتشر نشده است. روحانی گفته است که این همکاری، زمینه ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه های اساسی و زیرساخت های توسعه ای از جمله طرح عظیم کمربند ـ راه است و فرصتی برای جلب سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مالی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

ظاهرا بخش بخش اصلی برنامه همکاری ایران و چین به بخش صنعت، خصوصا صنعت نفت و گاز مربوط می گردد. در سوم سپتامبر 2019، وبگاه پترولیوم اکونومیست مدعی شد که بر اساس توافق جدید همکاری تهران و پکن، که بعضی خصایص کلیدی آن منتشر نخواهد شد، چین 280 ملیارد دلار در توسعه بخش نفت و گاز و صنعت پتروشیمی ایران سرمایه گذاری خواهد نمود. همچنین، 120 ملیارد دلار دیگر در ارتقای زیرساخت های حمل و نقل و فراوری ایران سرمایه گذاری خواهد شد.

به گفته پترولیوم اکونومیست، ایران از برنامه همکاری راهبردی با چین سه منفعت خواهد داشت. اول اینکه چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و حق وتو دارد. بنابراین، می تواند در شورای امنیت از ایران دفاع کند. دوم، برنامه همکاری مزبور، فراوری نفت و گاز ایران را تسریع خواهد نمود؛ و سوم اینکه چین با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا، واردات نفت از ایران را بیشتر خواهد نمود.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از رای تاریخی چین در شورای حکام

روزنامه الاخبار لبنان، نزدیک به حزب الله، به نقل از یک منبع مطلع ایرانی، جزئیات جدیدی از توافق جدید ایران وچین منتشر کرد. به گفته منبع الاخبار، هدف این توافق، این است که به چینی ها اطمینان داده گردد که حتی اگر ایران اختلافاتش را با غرب حل نماید، همکاری با چین ادامه خواهد یافت.

منبع این روزنامه اضافه کرد: چین، اجرای پروژه های مالی [در ایران] را آغاز خواهد نمود و در پروژ های زیرساختی ای سرمایه گذاری خواهد نمود که می توانند میلیون ها شغل برای ایرانیان ایجاد نمایند. ایران مرکز کارخانجات چینی خواهد شد که کالاهای شان را در خاورمیانه و غرب و شمال غرب آسیا توزیع خواهند کرد. این منبع همچنین گفت که ایران ایستگاه اصلی جاده جدید ابریشم خواهد شد.

به گفته منبع الاخبار، کمترین نتیجه این توافق این است که به محض آغاز اجرای آن، چین مقدار بیشتری از ایران نفت خریداری خواهد نمود. دو سوم پول این نفت به شکل نقدی و یک سوم به شکل کالا به ایران پرداخت خواهد شد. اما آیا پرداخت نقدی، شامل دلار و ارز های قوی دیگر هم می گردد؟ پترولیوم اکونومیست ادعا می نماید که چین به ایران دلار پرداخت نخواهد نمود. بلکه به جای آن، از پول هایی که از تجارت در آفریقا و کشور های اتحاد شوروی شابق به دست آورده، استفاده خواهد نمود. همچنین، به هنگام ضرورت، از یوان برای پرداخت پول های ایران استفاده خواهد نمود. با این حال، پترولیوم اکونومیست از قول یک منبع ایرانی مدعی شده که ایران می تواند این ارز های ضعیف را به وسیله بانک هایی در آلمان، اتریش و ترکیه به ارز های قوی تبدیل کند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 795

به "برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین؛ گشایش ارزی در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین؛ گشایش ارزی در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید