پناهگاه سگ های بلاصاحب

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، براساس گزارش سازمان بهداشت دنیای بیش از 200 میلیون سگ بلا صاحب در سراسر دنیا وجود دارد. بیش از 18 هزار سال پیش سگ ها در راستا تکاملی حیات خود از اجداد گرگشان جداشده و توانستند تبدیل به نزدیک ترین دوست انسان ها شوند. آن ها در این راستا تاریخی نقش های مختلفی را در زندگی انسان ها بر عهده داشتند.

پناهگاه سگ های بلاصاحب

از سگ های پلیس گرفته تا سگ های نگهبان گله، سگ های شکارچی، سگ های گارد، سگ های مراقب نابینایان و معلولین همگی نقش مهمی در زندگی انسان ها و یاری به آنان داشته اند. اما داستان از زمانی شروع شد که تعدادکثیری از سگ ها نتوانستند از نزدیکترین دوستان خود دلربایی نموده یا توانایی خود را ثابت نمایند.

کمتر ممکن است که سگی با نژاد اصیل را در خیابانی رها شده ببینید. سگ های رها عموما بومی بوده و دست کم در کشور ما رغبت کمی برای نگهداری از آنان وجود دارد. از سوی دیگر، زاد و ولد بالای سگها، و تمایل نگهداری تنها توله های کوچک به وسیله برخی افراد به ظاهر حیوان دوست که توله های بومی را از مادر جدا نموده، نگهداری یا به فروش می رسانند، و پس از بزرگتر شدن جثه در بیابان ها و حواشی شهر ها رها می نمایند، تغییرات اقلیمی، هجوم شهر به حواشی و قلمرو حیوانات و ضربه زدن انسان به محیط زیست و تغییر زیست بوم و ...، عاملی شده که روز به روز شاهد فراوانی حضور سگ ها در محیط های شهری و حوالی آن هستیم.

اکنون عده ای معتقد به حمایت و غذارسانی بوده و عده ای تمایل به ازبین بردن آنان دارند و با توجه به فرهنگ و سنت حاکم در کشور و عدم پذیرش کامل این حیوانات طبق آموز های دینی، معظل حضور سگ های بلاصاحب بیشتر شده است.

با این وجود راهکار میانه ای تدبیر شده و در بسیاری از شهر ها از جمله بندر ماهشهر پناهگاهی برای سگ های بلاصاحب تاسیس شده است که با وجود بودجه اندک سعی می نمایند تعادل را حفظ نموده و هر دو سمت را راضی نگه دارند. اگرچه شهرداری سعی می نماید کمتر از راهکار کشتار استفاده نموده و تا آنجا که توان دارد به جمع آوری این حیوانات و عقیم سازی آن ها با یاری حامیان دیگرشان روی آورد، اما همچنان نگهداری از صد ها سگ در شدت گرمای خوزستان با وجود هزینه های فراوان و بودجه محدود، کار طاقت فرسایی ست که همچنان مخالفین خود را دارد.

عکاس: فرشته اصلاحی

منبع: فرارو
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1803

به "پناهگاه سگ های بلاصاحب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه سگ های بلاصاحب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید