پل قاری یا قاری کورپوسی؛ پل تاریخی و زیبای تبریز، عکس

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تبریز به واسطه داشتن رودخانه ای که از مرکز شهر می گذرد به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می گردد و شاید یکی از مهمترین و اولین اتصال دهنده شمال و جنوب شهر تبریز همین پل قاری یا قاری کورپوسو تبریز باشد .

پل قاری یا قاری کورپوسی؛ پل تاریخی و زیبای تبریز، عکس

پل قاری یا به زبان ترکی قاری کورپوسی یکی از پل های تاریخی شهر تبریز است که در خیابان ثقة الاسلام و روی رودخانه مهرانه رود (که اهالی تبریز به آن قوری چای نیز می گویند) ساخته شده است. این پل بازار عظیم تبریز و شمس العماره (استانداری فعلی) را به بخش شمالی این شهر یعنی محله های ششگلان و شتربان (دوه چی) متصل می کند و از پرترددترین پل های شهر است.

پل قاری شامل 8 دهنه و قوس های مدور است و سرستون های کله قوچی و چراغ های قدیمی آن در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. طول این پل 100 متر و عرض آن 5 متر است. گفته می گردد بانی احداث این پل پیرزنی بود که پول حج خود را صرف ساخت پل کرد و به همین دلیل نام آن را پل قاری (که در زبان ترکی به معنی پیر یا پیر زن است) گذاشتند. این پل در 20 آذر سال 1379 با شماره 2921 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مهرانه رود یکی از طولانی ترین بستر رودخانه ای درون شهری ایران به شمار می آید که بر روی آن پل های متعددی احداث شده است. شاید اعتبار و شهرت این پل ها در حد پل سی و سه پل و پل خواجوی اصفهان نباشد اما از نظر مردم تبریز این پل ها برای آنها سرشار از خاطره اند.به ادعای بعضی از منابع تاریخی پل قاری از زیباترین پلهای سنگی ایران است و نیز اولین پلی است که در ایران تیرکهای برق بر روی آن نصب شده و به همین دلیل به پل چراغ نیز معروف است.در دوره پهلوی پل کم عرض دیگری (پل عابر پیاده قاری) در غرب این پل برای عبور عابرین پیاده ساخته شد.

موزه قاجار، مقبره الشعرا، بازار تبریز از جمله نزدیک ترین جاذبه های گردشگری قاری کورپوسی است. این پل بازار عظیم تبریز و شمس العماره (استانداری فعلی) را به بخش شمالی این شهر یعنی محله های ششگلان و شتربان (دوه چی) متصل می نماید و از پرترددترین پل های شهر است. پل قاری شامل 8 دهنه و قوس های مدور است و سرستون های کله قوچی و چراغ های قدیمی آن در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.

طول این پل 100 متر و عرض آن پنج متر است. گفته می گردد در سال 1327 به موازات این پل، پل دیگری برای تسهیل رفت و آمد میان دو سمت ایجاد شده است.به ادعای بعضی از منابع تاریخی پل قاری از زیباترین پل های سنگی ایران است و نیز اولین پلی است که در ایران تیرک های برق بر روی آن نصب شده و به همین دلیل به پل چراغ نیز معروف است.

زیبایی های این پل با نصب المان ساربان تبریزی بر روی این پل تاریخی بیشتر شده چرا که به نوعی حس نوستالوژی برای سالمندان به ارمغان می آورد.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1269

به "پل قاری یا قاری کورپوسی؛ پل تاریخی و زیبای تبریز، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل قاری یا قاری کورپوسی؛ پل تاریخی و زیبای تبریز، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید