عمارت ملک بوشهر؛ یادگار هنر و معماری خاص دوران قاجار

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، عمارت های زیبایی که نشان دهنده وسع مالی بسیار زیاد صاحبانشان هستند، معمولا صاحبان این عمارت ها تاجر یا سرمایه دار بودند و به دلیل رفت و آمد به خارج از کشور از شیوه معماری عمارت های خارجی اقتباس کرده اند.

عمارت ملک بوشهر؛ یادگار هنر و معماری خاص دوران قاجار

این بار روی سخنمان با عمارت ملک بوشهر است؛ بنایی بسیار عظیم در دو طبقه با زیبایی و ابهت خاص خود دارای معماری با ظرافت بی نظیری است. این عمارت زیبا در 8 کیلومتری بوشهر، خیابان ماهینی، کوچه ملک واقع شده است، این محله جزو بافت قدیمی شهر به شمار می رود و نشان دهنده تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بوده است.

با اینکه عمارت ملک امروزه در میان ساختمان های جدید الاحداث مانده است اما در عصر خود جزو اصلی ترین ساختمان ها در بوشهر بوده و هویت شهر بوشهر به شمار می رود.

در حال حاضر این عمارت در اختیار میراث فرهنگی بوشهر قرار گرفته و در جهت زیباسازی به شهرداری سپرده شده است تا به یک مکان گردشگری تبدیل شود و مطمئنا برای مسافران و گردشگران بازدید از این عمارت تاریخی بسیار جذاب خواهد بود، پس این فرصت را از دست ندهید و با خرید آنلاین بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت سفری رویایی به این خطه از کشور داشته باشید.

چرا باید از ملک عمارت بوشهر بازدید کنیم؟

عمارت ملک جزو هویت و تاریخ شهر بوشهر به شمار می رود.

عمارت ملک نشان دهنده هنر و معماری خاصی از دوره قاجار است.

ابهت این بنا همواره در طول تاریخ مورد توجه همگان بوده و مورد استقبال قرار گرفته است.

عمارت ملک جزو نقاط پربازدید استان بوشهر محسوب می شود.

تاریخچه عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر در اواخر دوره قاجار در محله بهمنی شهرستان بوشهر ساخته شده و در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، به طوری که اکنون جزو آثار تاریخی و دیدنی استان بوشهر به شمار می رود، همچنین به عنوان یکی از باشکوه ترین بناهای دوره قاجار زمان محسوب می شود که در واقع مکانی جالب برای دوستداران تاریخ است.

صاحب این عمارت تاجر ثروتمندی به نام محمدمهدی ملک التجار بوده است که در عصر خود مشغول تجارت بوده و با بسیاری از تاجران داخلی و خارجی در ارتباط بوده است، وی در یکی از سفرهای خود به فرانسه با بازدید از کاخ های فرانسه شیفته آن شده و همین امر سبب گشته تا اقدام به ساخت این عمارت بی نظیر نماید.

با اینکه در زمان حمله انگلیسی ها به جنوب ایران، Malek Mansion Bushehr به تصرف انگلیسی ها درآمد و مقر نظامی انگلیسی ها شد، در این حین نیز صاحب این بنا ورشکست شد و تمامی اشیای نفیس موجود در عمارت با قیمت بسیار پایین به انگلستان برده شد، اما در اواخر حکومت رضا شاه این بنا از خوابگاهی نظامیان خارج شد و مورد بازسازی قرار گرفت، البته بعد از گذشت چندین سال باز هم نیاز به بازسازی دارد.

معماری عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر یک مجموعه ساختمانی است که با یک قرن سابقه به عنوان یک عمارت تاریخی محسوب می شود. معماری این بنا توسط معماران فرانسوی انجام گرفته و مصالح به کار رفته در این عمارت از نوع خاصی هستند و طبق تحقیقات انجام شده، مصالح به کار رفته در ساخت این بنا از شهرستان بوشهر و از مصالح محلی تهیه شده اند. درب و پنجره بنا نیز نوع خاصی دارند که بسیار تماشایی است.

یکی از عجیب ترین مزیت های این بنا مربوط به سیستم خنک کننده منحصربفرد آن است که دیوار قطور این عمارت دو جداره بوده و بین دو دیوار حدودا 2 متر فاصله وجود دارد و همین جدار باعث می شود تا دمای هوای داخل عمارت ثابت بماند، زیرا فاصله میان این دو دیوار را با برگ خیس نخل یا نوعی خار پر می کردند تا هوا از دریچه هایی خاصی وارد این محفظه شود و پس از برخورد با این گیاهان مرطوب خنک شده و از روزنه های زمینی وارد عمارت شود تا در تابستان همانند کولر فضای داخلی عمارت را خنک و دلپذیر سازد.

بخش های مختلف عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک شامل چندین بخش است که عبارتند از پیشخوان، سکوی بنا، سر در بنا و ساختمان اصلی. در ادامه به معرفی مختصری از بخش های این عمارت می پردازیم:

پیشخوان بنا شامل فضای باز و گسترده ای است که پیوند دهنده فضای شهر به این مجموعه است و به سکوی سردر و عمارت اصلی راه دارد. بخش دوم مربوط به سکوی بنا است که این قسمت نیز بسیار عظیم بوده و با یک ردیف پله به بنای اصلی متصل شده است. بخش سوم عمارت مربوط به سردر بنا بوده و شامل فضای ایوان است. فضای ایوان شامل سه جفت ستون است که به ساختمان اصلی می رسند.

همچنین یک در عظیم چوبی با تزئینات فلزی در این بخش دیده می شود. حال نوبت به بخش اصلی و چهارم این عمارت می رسد که همان عمارت اصلی است و ساختمان اصلی به عنوان مهم ترین قسمت این عمارت به شمار می رود که دارای 2 طبقه بوده و بر روی دیوارهای آن نیز نقاشی های بی نظیری دیده می شود.

در سالن پایین این عمارت ملک التجار جلسات و ملاقات های خود را با افراد بانفوذ انجام می داد و در طبقه بالا نیز ضیافت های خصوصی انجام می گرفت. با توجه به اینکه سبک معماری داخلی این عمارت از سبک ساختمان سازی در سواحل خلیج فارس به نام بنگله گرفته شده است و شامل یک قسمت استحفاظی، بارو و شاه نشین و چند ایوان و اتاق های مسکونی هستند.

همچنین در این مجموعه علاوه بر بخش های ذکر شده، باغ های تودرتو نیز وجود دارند که از طریق دیوار از هم جدا شده اند و هر کدامشان ورودی جداگانه ای برای ارتباط با فضای بیرونی دارند.

ساعت و هزینه بازدید از عمارت ملک بوشهر

بازدید از این بنای زیبا 24 ساعته امکان پذیر است و اینکه در هنگام بازدید از این بنا نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

راه های دسترسی به عمارت ملک

با توجه به اینکه این بنا در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است، بنابراین برای دسترسی به این عمارت می توانید از تاکسی های شهری استفاده کنید و از هر نقطه شهر به آسانی به این منطقه بروید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به عمارت ملک بوشهر

پارک شغاب: 2.4 کیلومتر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس: 3.4 کیلومتر

اسکله جفره: 10 کیلومتر

بازار بوشهر: 12 کیلومتر

کلیسای ارامنه گریگوری: 12.1 کیلومتر

موزه بوشهر: 12.4 کیلومتر

عمارت گلشن: 12.6 کیلومتر

هتل های نزدیک به عمارت ملک بوشهر

هتل نیکو: 3.7 کیلومتر

هتل پرواز: 7.1 کیلومتر

هتل یاس: 10.2 کیلومتر

هتل آپارتمان سروش: 10.2 کیلومتر

هتل دلوار: 11.1 کیلومتر

رستوران های نزدیک به عمارت ملک بوشهر

غذاسرای مادرعظیم: 800 متر

رستوران صوفی: 900 متر

غذای بیرون بر گلبرگ: 1 کیلومتر

رستوران ورگانتی: 2 کیلومتر

فست فود و کافه سنتی فانوس: 3.7 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1373

به "عمارت ملک بوشهر؛ یادگار هنر و معماری خاص دوران قاجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت ملک بوشهر؛ یادگار هنر و معماری خاص دوران قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید