وزیر فرهنگ: مرجعیت مقوله فرهنگ در تصمیم های دولت به تثبیت می رسد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور در گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ در تصمیمات کشور گفت که در دولت سیزدهم تلاش می شود تا جایگاه اصلی و مرجعیت مقوله فرهنگ در تصمیم های دولت به تثبیت برسد.

وزیر فرهنگ: مرجعیت مقوله فرهنگ در تصمیم های دولت به تثبیت می رسد

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی افزود: نگاهی که در دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ وجود دارد، این است که فرهنگ پیشران نظام حکمرانی کشور باشد و این امر با توجه به شرایط امروز کشور کار دشواری است، ولی بنای دولت بر این اصل پایدار است.

وی به همکاری های مستمر فرهنگی خود با رییس جمهوری در مناصب مختلف اشاره کرد و ادامه داد: با مواضع فرهنگی رییس جمهور محترم آشنایی کامل دارم و نگاه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جمهوری بر این است که جایگاه اصلی و مرجعیت مقوله فرهنگ را در تصمیمات دولت به تثبیت برسانیم و این موضوع را در برنامه ها و سیاستگذاری ها مورد توجه قرار داده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی هم این نوع نگاه به ویژه در حوزه کشورهای منطقه و همسایه وجود دارد و مرزبندی های سیاسی و امنیتی در مباحث فرهنگی نداریم زیرا معتقدیم مباحث فرهنگی راه را برای دیگر مباحث در حوزه های مختلف می گشاید.

وی در عین حال توضیح داد: در مذاکرات فرهنگی با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه با اشتراکات فرهنگی یکدیگر آشنا می شویم و انتظار می رود در دوره تازه از فعالیت دولت، همکاران بر حوزه دیپلماسی فرهنگی توجه بیش از پیش داشته باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سیاستگذاری های خود را بر این اساس انجام دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه و برنامه تحولی جدی در بخش رایزنی های فرهنگی داریم و در این زمینه نیازمند کمک سفیران کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال توضیح داد: به همکاران سازمان فرهنگ و ارتباطات تاکید کرده ام که باید فعالیت ها و اقدامات در حوزه سفارتخانه ها با همکاری و هماهنگی سفرا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: گام دیگری که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است، بسط و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری است و این وزارتخانه با بیشتر کشورها دارای تفاهم نامه فرهنگی است که باید پیگیری و در صورت لزوم احیا شود و در این زمینه آمادگی کامل برای اجرا داریم.

اسماعیلی ادامه داد: حوزه های بین الملل در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی هم به طور جدی دنبال می شود تا از این رهگذر بتوانیم از ظرفیت های مهم و اشتراکات فرهنگی و هنری کشورهای دیگر بهره کافی ببریم و در این زمینه از نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر درخواست همکاری داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توضیح داد: اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از مهمترین اولویت های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در حال ایجاد ساختار تازهی متناسب با این هدف گذاری هستیم.

وی بر نقش اهالی فرهنگ و هنر در تصمیم گیری ها تاکید کرد و افزود: اصحاب فرهنگ و هنر کشور می توانند با نظرات خود بر دیپلماسی عمومی تاثیر داشته و آن را پیش ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به فعالیت نمایندگی های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اشاره کرد و توضیح داد که در برنامه های خود بنا داریم در همه کشورهای منطقه نمایندگی های ایرنا را فعال کنیم و رییس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه قول مساعد داده اند که در بودجه سال آینده به این موضوع تخصیص داده شود تا ایرنا در همه کشورها حضوری قوی داشته باشد.

گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه روز شنبه در وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد و در سومین روز آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میهمان این گردهمایی به سخنرانی پرداخت.

در این گردهمایی برخی سفرا به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1768

به "وزیر فرهنگ: مرجعیت مقوله فرهنگ در تصمیم های دولت به تثبیت می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر فرهنگ: مرجعیت مقوله فرهنگ در تصمیم های دولت به تثبیت می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید