معرفی گل همیشه بهار و خواص درمانی آن

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، گل همیشه بهار گونه های مختلفی دارد. بعضی از گونه های زینتی و بعضی دیگر خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه دارویی گل همیشه

معرفی گل همیشه بهار و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

گل همیشه بهار گونه های مختلفی دارد. بعضی از گونه های زینتی و بعضی دیگر خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به یک گونه دارویی گل همیشه بهار که نسبت به دیگر گونه ها معروف و مرغوبتر می باشد اشاره شده است.

نام علمی:

Calendula officinalis L.، نام فرانسه Souci des jardins و نام انگلیسی آن Pot margold می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، همیشه بهار، اقحوان اصفر، قرقهان، قوقحان و زبیده نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه ای منشعب و فشرده به ارتفاع حدود 50 سانتی متر، برگ های پایینی آن ساده، قاشقی شکل، خمیده و پوشیده از کرک های خشن و برگ های بالایی گیاه، همه ای شکل و سبز مایل به قهوه ای می باشند. در انتهای ساقه و ساقه های منشعب، گل دهنده و گل های آن به صورت کاپیتول های درشت و دارای دو نوع گل می باشند یکی لوله ای و دیگری زبانه ای به رنگ زردِ مایل به نارنجی که صبح ها شکفته و بعدازظهرها جمع می شوند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت گل همیشه بهار معتدل یا سرد و خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی معتدله کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان های شمالی و قزوین انتشار داشته و به صورت پرورشی هم کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گل همیشه بهار:

نوعی ماده تلخ، اسیدهای آلی، رزین، ماده کالاندولین، صمغ، لعاب، آلبومین، اینولین، اسانس، یک ساپونین و یک ماده رنگی زرد در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

گل. در ضمنً برگ های گیاه هم خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده، جوشانده، تنطور، کمپرس، دهان شویه و یا پودر استفاده می کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می کند. در ضمنً گل همیشه بهار در تهیه فرآورده های دارویی مخصوصاً تهیه کرم ها، لوسیون ها، مایعات شستشو و غیره هم به کار می رود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کاشت گیاهان دارویی در خانه

خواص درمانی گل همیشه بهار (کالن دولا):

معرق قوی و تصفیه کننده خون، نیرودهنده و ضد تشنج، برطرف کننده اختلالات کبدی و تحلیل برنده تورم غده پروستات، صفرابر و کاهنده فشار خون به علت اتساع عروق سطحی، کاهنده کلسترول و ضد التهاب، ضد اسپاسم و برطرف کننده ترشحات مهبلی، ضد حساسیت و آنتی بیوتیک، ضد خونریزی و مسکن دردهای عمومی می باشد. در ضمنً برای زخم معده و دستگاه و گوارش، جوش های صورت (دانه های غرور)، کورک، پینه بستن دست یا پا، میخچه و زگیل، بواسیر و اگزمای مقعد هم مفید است. اثر قاعده آور گل همیشه بهار مخصوصاً در مبتلایان به ضعف اعصاب و کم خونی، قطعی است. مصرف آن به طوری که اگر یک هفته قبل از موقع قاعدگی انجام گیرد، این حالت در زمان تعیین به وضع طبیعی در مبتلایان به اختلالات قاعدگی به وقوع می پیوندد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1550

به "معرفی گل همیشه بهار و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گل همیشه بهار و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید