داستان نویسان معاصر از تاثیر سعدی می گویند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، کورش کمالی سروستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در فارس، با بیان اینکه سعدی شاعر بزرگ ایران زمین منادی صلح و عشق و دوستی و شاعری ماندگار در فکر و زبان ایرانیان و دنیایان است، مطرح کرد: سعدی شیرازه بند زبان و ادبیات فارسی و پایه گذار مکتب ادبی شیراز است. رمز و راز شکوه و ماندگاری آثار سعدی هم چون دیگر شاعران کلاسیک دنیا رویکرد انسان گرایانه و خداجویانه به ارزش های مشترک فرهنگ دنیای هم چون عشق، دوستی، صلح، احترام به یکدگر، حکمرانی عاقل و عادل، شادی و نشاط و مرگ و زندگی است. مدارا و مهربانی، رنج و مقاومت، زیبایی و شادمانی، کم آزاری و خدای ترسی از ویژگی های آثار و دنیا بینی سعدی و علت ماندگاری و اقبال به او در فرهنگ دنیای است.

داستان نویسان معاصر از تاثیر سعدی می گویند

به گفته مدیر مرکز سعدی شناسی، در دنیا اسلام سعدی با نفوذترین شاعر ایرانی بود و به ویژه در دو امپراطوری بزرگ اسلامی، امپراطوری عثمانی در آناتولی و بالکان و امپراطوری گورکانی در هند که فارسی زبان فرهنگی هر دوی آنها به شمار می رفت معروفیت و محبوبیتی کم نظیر داشت. در واقع از درون همین دو امپراتوری بود که آوازه سخن سعدی از مشرق به مغرب زمین رفت.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه سعدی زاده شیراز و برآمده فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در قرن هفتم هجری و سیزدهم میلادی است قرنی که در تاریخ بشری و به ویژه تاریخ اروپا نطفه های آغازین روشنگری با آثار پترارک و بوکاچو پیوند خورده است، اضافه کرد: پیوندی که در قرن های بعدی به رنسانس و شکوفایی اروپا تبدیل می گردد. طرفه آن که آن چه بعدها ویژگی های ادبیات روشنگری شناخته می گردد پیش از این در آثار سعدی خلق شده بود.

وی ادامه داد: او اصل ساده نویسی را که یکی از ارکان رمان عصر تجدد بود، در نثر خویش به کار گرفت و ایجاز را که یکی دیگر از این ارکان بود، به یکی از بارزترین ویژگی های سبک روایی خود تبدیل کرد. این سبک روایی به ویژه در گلستان سعدی چنان مورد توجه نهاده شد که آن را به نوعی همان قصارگویی در غرب می دانند. چنان که آثار پاسکال و نیچه در این امر سرآمد است.

این سعدی پژوه و سعدی شناس با اشاره به اینکه گلستان سعدی نخستین کتاب فارسی بود که به یک زبان اروپایی ترجمه شد، توضیح داد: زمینه آشنایی شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و اندیشمندان غرب را فراهم کرد.

سعدی سنت شناس و سنت آفرین بود

کمالی سروستانی با بیان اینکه سعدی سنت شناس و سنت آفرین بود، وی را از منادیان روشنگری در قرن هفتم معرفی کرد و اضافه کرد: به همین علت است که شاعران و اندیشمندانی چون ولتر، هوگو، دیدرو، لافونتن، گوته، شیلر، پوشکین، رنان، امرسون، بالزاک، موسه و بسیاری دیگر از او متأثر شدند. با توجه به همین ویژگی ها مرکز سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی به نسبت میان سعدی و داستان نویسی امروز ایران خواهند پرداخت و در نشست های علمی مجازی و حضوری این مراسم در شیراز و تهران داستان نویسان معاصر ایران بر خوان سعدی خواهند نشست و از این نسبت سخن خواهند گفت.

به گفته مدیر مرکز سعدی شناسی، در این نشست ها مصطفی مستور پیرامون حکایات سعدی و مفهوم داستان مدرن، ابوتراب خسروی پیرامون روایت در حکایات سعدی، محمد کشاورز پیرامون عنصر مکان در حکایات سعدی، فرهاد حسن زاده پیرامون بازآفرینی حکایت های سعدی، اکبر صحرایی پیرامون زاویه دید در حکایات سعدی، امین فقیری پیرامون گلستان سعدی و من، مرجان فولادوند پیرامون سعدی و گشایش مرزهای زبانی، احمد اکبرپور پیرامون شگردهایی برای معشوق زمینی و مجید قیصری پیرامون تصویر سعدی در کلام سعدی سخنرانی خواهند کرد.

کمالی سروستانی هم چنین گفت: علاوه بر این بخش استادان سعدی پژوه در بخش تخصصی اندیشه و آثار سعدی به موضوع های مختلف خواهند پرداخت. دکتر اصغر دادبه پیرامون حد همین است سخندانی و زیبایی را، دکتر حسین معصومی همدانی پیرامون سخن سعدی، دکتر فرح نیازکار پیرامون سعدی و گستره صلح، دکتر جواد دهقانیان پیرامون سعدی شیرازی و حاجی بابای اصفهانی و دکتر امین رضا نوشین پیرامون مجازات به احترام عدالت؛ مقایسه سعدی و کنفوسیوس سخنرانی خواهند کرد.

انتشار یازدهمین شماره دوفصلنامه سعدی شناسی

وی اضافه کرد: همزمان با یادروز سعدی یازدهمین شماره دوفصلنامه سعدی شناسی که 18 جلد پیشین آن به صورت مجموعه مقالات چاپ شده بود منتشر خواهد شد که دربرگیرنده متن سخنرانی های علمی یادروز سعدی در سال 1401 است.

وی در پاسخ پرسش پیرامون ماندگاری سعدی گفت: آفرینش غزل های عاشقانه، روایت عارفانه، قصاید فاخر، مجالس حکیمانه، نصیحۀ الملوک خردمندانه و رباعیات و قطعات شاعرانه، هر روز بر صیت سخن او از کران تا به کران قلمرو زبان فارسی و ادبیات دنیای می افزاید و سعدی هم چنان می ماند و می پاید و بر ماست که غفلت و نیسان ناخواسته از سعدی را به آشتی و پیوندی دوباره با سعدی بدل کنیم و آن را به امتداد ایام پیوسته گردانیم که نیک می دانیم نبض سبز زندگی در گنج خانۀ دولتش جاری است.

به گزارش ایبنا؛ در ساعت 16 روزهای سه شنبه و چهارشنبه 5 و 6 اردیبهشت ماه نشست هایی حضوری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و کلیه سخنرانی ها از اول تا دهم اردیبهشت ماه در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1935

به "داستان نویسان معاصر از تاثیر سعدی می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان نویسان معاصر از تاثیر سعدی می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید