محوطه تل آجری ظرفیت تبدیل به مقصد گردشگری را دارد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، محوطه تل آجری ظرفیت تبدیل به مقصد گردشگری را دارد.

محوطه تل آجری ظرفیت تبدیل به مقصد گردشگری را دارد

قضیه چیست؟

بهروز عمرانی در حاشیه بازدید از محوطه و کارگاه باستان شناسی تل آجری گفت: تل آجری و دروازه کشف شده در آن، یک مهر برجسته بر شکل گیری شهر پارسه در شروع دوران تاریخی هخامنشیان است که به تخت جمشید به عنوان یک مجموعه تاریخی فرهنگی منحصر بفرد در عهد باستان اهمیت و ارتباط می دهد.

عمرانی در ادامه با اشاره به ضرورت معرفی هنر ایرانی، در شکل گیری بناهای تاریخی به ویژه آثار شاخص شهر پارسه بیان داشت: بازدید از تخت جمشید می تواند از تل آجری شروع گردد تا فرهنگ ایرانی بهتر معرفی و نمایش گذاشته گردد.

عمرانی اضافه نمود: مسیری که از این محوطه تاریخی فرهنگی تا تخت جمشید طی می گردد، این امکان را به گردشگران و پژوهشگران می دهد که هنر هخامنشیان را از زاویه ای دیگر ببینند و تخت جمشید را با تل آجری که قبل از آن ساخته شده، در پیوند فرهنگی مشترک بشناسند؛ در واقع ما بهتر می توانیم این آثار که هنر ایرانی را به نمایش می گذارد، بهتر به مخاطبان خاص و عام بشناسانیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه تل آجری به عنوان یک هنر هخامنشی از جهات مختلف قابل آنالیز است، اضافه نمود: بر اساس پژوهش ها، پیشینه نقوش آجرهای لعابدار این دروازه برگرفته از نقوش دروازه ایشتار در بابل بوده که با ساخت آن در تل آجری، پیشینه این فرهنگ کهن و بومی سازی آن را در تخت جمشید یادآوری می گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: اقدامات در حال اجرا در این مجموعه تاریخی فرهنگی که قرار است به سایت موزه تبدیل شده و به بهره برداری برسد، باید به صورت کارشناسی و تخصصی با کوشش بیشتری پیگیری گردد تا در آینده ای نزدیک شاهد تبدیل این محوطه منحصر بفرد به یک مقصد گردشگری پایدار باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز با تاکید بر ظرفیت های موجود در منظر فرهنگی تخت جمشید و شهر پارسه گفت: ظرفیت های فرهنگی دشت مرودشت به ویژه شهر پارسه خود میراثی است در دل میراث جهانی تختدجمشید که باید به درستی مورد شناسایی و حفاظت قرار گیرد؛ موضوعی که توسط مردمان دوره باستان با تعامل سازنده شان با محیط، مورد بهره برداری قرار گرفته و در مولفه های گوناگونی از مسائل فنی با نگاهی هنرمندانه و معمارانه به عنوان ظرفیتی ارزشمند در خلق تمدن نقش آفرین بوده اند.

حمید فدایی با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری در نزدیکی تخت جمشید اضافه نمود: در خصوص شهر پارسه به عنوان پایتخت هخامنشیان سئوالات بیشماری مطرح است که برای دست یافتن به جواب آنها نه در تخت جمشید بلکه در حریم و منظر آن نیز توجه کرد.

او ادامه داد: به دلیل همین سئوالات است که رویکرد باستان شناسی و حفاظت ما در طول یک دهه گذشته به سوی پهنه دشت به عنوان بخشی از منظر طبیعی و تاریخی تخت جمشید معطوف شده و پروژه کاوش و حفاظت در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری بخشی از این رویکرد جدید بشمار می رود.

سرپرست ایرانی تیم کاوش محوطه تل آجری نیز گفت: در این کاوش مشترک ایرانی ایتالیائی، باستان شناسان پیروز شدند اثبات نمایند که احتمالا کوروش فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر نموده و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

علیرضا عسکری چاوردی ادامه داد: دروازه مکشوفه در محوطه تل آجری واقع در 3 کیلومتری شمال غرب تختگاه تخت جمشید واقع شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با ویژگی های دیگر این محدوده در حال کاوش اضافه نمود: این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است، بخش پایین و ازاره دیوارها مزین به گل های لوتوس، بدنه و نمای دیوارها مزیّن به انواع تزئینات لعابدار و رنگین از حیوانات اسطوره ای نمادها و سمبل های اعتقادی ایران باستان، هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده است.

عسکری چاوردی اضافه نمود: مهمتر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه هایی به خط و نگارش بابلی و ایلامی وجود داشته است که در زمان بهره برداری از سایت موزه تاریخی فرهنگی تل آجری این یافته های ارزشمند به مخاطبان و گردشگران ارائه خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1261

به "محوطه تل آجری ظرفیت تبدیل به مقصد گردشگری را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه تل آجری ظرفیت تبدیل به مقصد گردشگری را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید