سنگ های آتشفشانی 40 میلیون ساله در غرب مرکز

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، یکی از زیبایی های کمتر شناخته شده تهران، سنگ تراشه های پهنه غربی مرکز است. این مجموعه سنگی در حد فاصل دو روستای وردیج و واریش قرار گرفته و گردشگران در طول جاده منتهی به این دو روستا سنگ هایی در اشکال مختلف را می بینند.

سنگ های آتشفشانی 40 میلیون ساله در غرب مرکز

خبرنگاران - ثریا روزبهانی: بعضی از آنها شبیه آدم های نشسته هستند و بعضی هم به اسکلت سنگی حیوانات شباهت دارند. تعدادی را هم از هر زاویه ای وارسی کنید، فقط جمجمه های ترسناک هستند. باید کمی اهل تخیل و رویاپردازی باشید که به درستی بتوانید سر و تنه هر کدام را از هم جدا کنید و حفره های کوچک و بزرگ روی هیکل سنگی آنها را به جای چشم و دهان و بینی در نظر بگیرید. به همین علت به این مکان کوه های عروسکی یا آدمک های جیان هم می گویند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از شکل سنگ ها می توان دریافت که فرسایش خاک روی آنها نقش ونگاری ماندگار به یادگار گذاشته است. اهالی روستا اعتقاد دارند، در گذشته در این مکان، قلعه قدیمی وجود داشته و اجدادشان در این قلعه زندگی می کردند و مجسمه ها بخشی از این قلعه بوده است، اما دکترحمید نظری زمین شناس به صراحت عنوان می نماید که این حفره های سنگی توف است: در بعضی از منطقه ها کشورمان شاهد وجود کوه های آتشفشان هستیم. این کوه ها هنگامی که مواد درونشان فوران کند، موادی همانند گاز، مایع و جامد از آنها خارج می شود که بر روی زمین می نشینند و سنگ ها و توف آتشفشانی را پدید می آورند. سنگ های این منطقه، سنگ هایی قدیمی اند و قدمت آنهابه 30 یا 40 میلیون سال قبل بر می شود. آتشفشان ها حدود 35 میلیون سال پیش یا دوران سنوزوئیک رخ داده، به همین علت این سنگ ها، بقایای خاکستر آتشفشان هستند. حال ممکن است این خاکستر در آب یا خشکی ریخته شده باشد. از طرفی این خاکسترها در اثر وزش باد، فرسوده می شوند. نمونه دیگری از این توف در روستای کندوان شهر تبریز وجود دارد. فرسایش بسیار شدید علت اصلی پیدایش اشکال و حفره های متعدد در بین سنگ های این محدوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1912

به "سنگ های آتشفشانی 40 میلیون ساله در غرب مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ های آتشفشانی 40 میلیون ساله در غرب مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید