در نزدیکی تهران، شاهد روستای ارواح سنگی باشید!

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، روستای زیبای وردیج یکی از برترین انتخاب هایی است که در سفر یک روزه، برای ساکنان شهر تهران، به خصوص در غرب مرکز می توانید داشته باشید. به علت بافت کوهستانی در قسمت شمالی شهر تهران وجود دارد، روستاهایی که در این منطقه ها قرار گرفته اند، آب وهوایی بسیار تمیز و عالی برای سرگرمی دارند.

در نزدیکی تهران، شاهد روستای ارواح سنگی باشید!

اگر ساکن شهر تهران هستید یا قصد سفر به این شهر را دارید، روستای وردیج مقصد خوبی برای گذراندن روزی شاد در طبیعت زیبا برایتان است. برای آشنایی بیشتر با روستای وردیج و اطلاع از مسیر دسترسی و دیدنی های اطراف روستای وردیج با ما در این مطلب همراه شوید.

معرفی روستای وردیج در تهران

روستای وردیج یکی از زیباترین منطقه ها ییلاقی است که در شهر تهران وجود دارد و موقعیت مکانی آن در شمال غرب مرکز است. این روستا زیر مجموعه بخش کن و سولقان در تهران هستند و در محدوده منطقه 22 شهر تهران قرار دارند. شهر تهران به علت اینکه کوه های مرتفع در آن قرار گرفته است، ظرفیت های برجسته ای برای گردشگری در محیط کوهستانی دارد. روستای وردیج بزرگ ترین روستای شمال غرب تهران هم محسوب می گردد. برای علاقه مندان به ورزش کوهنوردی بسیار مناسب است.

مسیر دسترسی روستا وردیج

روستای وردیج به علت قرارگرفتن در مسیر دسترسی به قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار، قابل توجه است. این روستا در انتهای غربی تهران قرار گرفته و به علت قرارگرفتن در مسیر بادهای غرب به شرق تهران و ارتفاع زیادی که دارد، از آلودگی های شهر، در این روستا خبری نیست.

فاصله مرکز شهر تهران تا روستای وردیج حدود 40 کیلومتر است. باتوجه به منطقه ای که در تهران قرار دارید می توانید از یکی از بزرگراه های خرازی، همدانی یا اتوبان تهران - کرج به سمت روستای وردیج بروید. ورودی جاده وردیج مستقیم است و در اتوبان خرازی واقع شده است و اگر خود را به اتوبان همت برسانید، به راحتی در امتداد غربی اتوبان همت به بزرگراه خرازی وارد می شوید و بعد از طی کردن مسافتی در حدود هشت کیلومتر به مسیر خروجی جاده وردیج خواهید رسید. اگر در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله هستید، به اتوبان تهران - کرج وارد شوید و از خروجی بزرگراه اردستانی، به بزرگراه خرازی و جاده وردیج برسید. با استفاده از بزرگراه های حکیم و علامه جعفری هم به بزرگراه همدانی می رسید و از اتوبان اردستانی می توانید به بزرگراه خرازی وارد شوید و به جاده روستای وردیج برسید.

روستای وردیج

روستای وردیج در هشت کیلومتری این جاده واقع شده است. مسیر دسترسی به وردیج از این جاده بسیار دیدنیی و مفرح است؛ اما در زمانی که هوا بارانی است و در فصل هایی که هوا سرد است، تردد در آن خطرساز است. این جاده آسفالت شده و دارای پیچ وخم های زیادی است. دامنه معروف و زیبای ارواح سنگی در این جاده و اطراف روستای وردیج واقع شده است و برای بازدید از روستای وردیج و دامنه ارواح سنگی نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

لذت بردن از آب وهوای روستا

آب وهوای خوب این روستا و دسترسی سریع و آسان به آن از شهر تهران، روستای وردیج را به مقصدی محبوب برای گردشگری ساکنان مرکز تبدیل نموده است. از طرف دیگر، گردنه معروف به ارواح سنگی در مسیر دسترسی به روستای وردیج، گردشگران زیادی را به این منطقه راهی بازدید می نماید. در روستای وردیج و طبیعت اطراف آن، باغ های سرسبز و زیبا، رودخانه پر آب خروشان، کوه های بلند و دره های عمیق وجود دارند. بیشترین باغ هایی که در این روستا وجود دارند را باغ های گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت تشکیل می دهند. چشمه ها و رودخانه ای که در روستای وردیج قرار گرفته است، آن قدر پر آب است که آب لازم را برای آبیاری این باغ ها را تأمین می نمایند. برای بسیاری از ساکنان مرکز، سفری به میزان یک روز به منطقه ای با هوای پاک و طبیعت سرسبز، بسیار لازم است.

موقعیت روستای وردیج

روستای وردیج در حدود 550 نفر ساکن دارد و به علت سرمای شدیدی که این منطقه دارد در نیمه دوم سال و با قطع ارتباط مسیر این روستا با تهران در مواقعی که بارش های برف شدید است، تعدادی از ساکنان روستا در این زمان در روستا حضور ندارند. خانه های روستایی در بخش جنوبی این روستا واقع شده اند و باوجوداینکه محدودیت بالایی برای ساخت وساز در این منطقه است، وجود ویلاهایی که نوساز است بافت قدیمی روستای وردیج را تغییر داده اند.

تاریخچه روستای وردیج

آبشارهای طبیعی و سنگ ها و صخره های مجسمه ای که در مسیر روستاهای وردیج وجود دارد، با اشکال بی نظیر، از قدمت چند میلیون ساله این منطقه حکایت دارد. هرچند از زمانی که این روستا شکل گرفت و سکونت در آنجا شروع شد اطلاعات دقیقی در دست نیست، شکل ظاهری که صخره های پر حفره در جاده روستای وردیج دارد درگذشته توانایی داشته است تا پناهگاه خوبی برای اقامت باشد. باور بومیان این منطقه هم بر همین موضوع راسخ است. مردم روستای وردیج معتقدند که پیشینیان آن ها در این روستا در قلعه ای که در این منطقه وجود داشت سکونت داشتند؛ هرچند امروزه علت پیدایش این حفره ها را فرسایش طبیعی می دانند.

قدمت سنگ ها

به عقیده زمین شناسان، قدمت سنگ های این منطقه بالغ بر 30 تا 40 میلیون سال است. بنا بر نظری که دانشمندان زمین شناسی دارند، منطقه های که ازاین دست به جای مانده رسوب کوه های آتشفشانی هستند، بیش از 35 میلیون سال پیش فوران می کردند. شکل ظاهری این سنگ ها بر اثر تأثیری است که عوامل طبیعی بر رسوب های باقیمانده از دوره های گذشته گذاشته است، به شکل امروزی خود درآمده اند و نمونه هایی از این سنگ ها، در دیگر منطقه ها دنیا و ایران، از جمله روستای کندوان تبریز هم دیده می شوند.

به علت اینکه شکل گیری سنگ ها و صخره ها طبیعی است، پیش بینی عمر دقیق آن ها امکان پذیر نیست و با وجود قدمت چند ده میلیونی که دارد، می توان گفت که از 200 تا 100 هزار سال پیش تا امروز، سرعت فرسایش این سنگ ها افزایش داشته اند. بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان این رشته، هرگونه دخالت انسان در حفظ و نگهداری سنگ های دامنه منطقه ارواح سنگی اشتباه است و باید روند طبیعی که فرسایش طبیعت دارد ادامه پیدا کند؛ اما بعضی از دانشمندان سعی دارند این منطقه در لیست آثار دنیای ثبت گردد؛ اما اقدام آن ها تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

می دانید روستای وردیج کجا واقع شده است؟

روستای وردیج در منطقه 22 شهر تهران واقع شده است. این روستا در ارتفاعاتی که به دره غربی کن مشرف است، واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1,850 متر است. برای رفتن به روستای وردیج باید به سمت غرب تهران بروید.

تردد در جاده روستا در فصل زمستان به علت شرایط آب وهوایی سرد و سختی عبور از جاده های این منطقه بسیار خطرساز است. اگر قصد دارید، در این فصل به وردیج بروید، باید موارد ایمنی را رعایت کنید.

برترین زمان برای سفر به روستای وردیج چه موقع است؟

در فصل تابستان که گرمای هوا در شهر تهران آزاردهنده است، روستای وردیج آب وهوایی خنک دارد که برای گردشگران و مسافران این منطقه مطلوب است. فصل تابستان درختانی که باغ ها دارند میوه می دهند و می توانید با سکونت موقت در کنار رودخانه از گرمای شهر تهران فرار کنید و از هوای خنک این روستا لذت ببرید.

فصل های پاییز و بهار، هوای روستا سرد است؛ اما تنوع رنگ در درختان پاییزی که روستای وردیج دارد، مناظری زیبا را خلق می نماید. در فصل بهار هم شکوفه های زیبا همه روستاها را فرامی گیرند و ارتفاع های کوهپایه ای، از گل و سبزه مملو می شوند. اگر تمایل دارید در این فصل های یاد شده به روستای وردیج بروید، لباس گرم برای جلوگیری از نفوذ سرما به خود حتماً به همراه داشته باشید. اوایل فصل پاییز و اواخر فصل بهار برای گشت وگذار در این روستا مناسب تر است. ضمناً این زمان هم برترین موقع برای این است که کوهنوردان علاقه مند به قله های این منطقه صعود نمایند.

برترین زمان برای سفرکردن به روستای زیبای وردیج، اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز است

منطقه ای که روستای وردیج در آن قرار گرفته کوهستانی است و هوای آن جز منطقه ها سردسیر به شمار می رود و تردد در این منطقه در مواقع بارندگی، به خصوص در فصل زمستان، خطرات زیادی دارد. از طرف دیگر در فصل زمستان و بیشتر روزهایی از سال که سرد هستند، به علت اینکه برف منطقه را پوشش داده است و یخ زدگی ایجاد شده، جاده روستای وردیج مسدود می گردد و تردد به این روستا را سخت و یا به عبارتی غیرممکن می نماید؛ اگرچه امروزه به گفته ساکنان روستا در مواقع بارندگی و برف ماشین های راهداری به سرعت جاده را بازگشایی می نمایند، عبور از گردنه های پرپیچ وخم در این زمان ها، خطرات مختص به خود را دارد.

اقامت در روستای وردیج

برای اقامت در روستای وردیج جز کمپ در طبیعت گزینه دیگری ندارید؛ البته چون ساکنان این روستا از اقامت مسافران در آن استقبال نمی نمایند، امکانات زیادی برای این منظور وجود ندارد. روستای وردیج به علت اینکه به تهران بسیار نزدیک است برای سفر یک روزه بسیار مناسب است و اگر تمایل به بازدید از زیبایی های طبیعی اطراف این روستا داشته باشید، می توانید با برنامه ریزی مناسب و سحرخیز بودن خود، در طول یک روز از این روستای خارق العاده و جاذبه های اطراف آن دیدن کنید و زیبایی هایش را به دیدن بنشینید. منازلی که در روستای وردیج وجود دارند شخصی هستند و ساکنان روستا تمایلی به اجاره منازل خود برای اقامت مسافران ندارند. گرچه منازل این روستا امکاناتی نظیر برق و تلفن ثابت دارند؛ اما تلفن همراه در بیشتر قسمت های مسیر و روستاها آنتن دهی ندارد.

دیدنی های اطراف روستای وردیج

به علت شخصی بودن زمین ها و باغ هایی که در روستای وردیج وجود دارند، امکان بازدید از آن ها برای مسافران و طبیعت گردان وجود ندارد، اما دیدنی های اطراف روستای وردیج کم نیستند. طبیعت اطراف این روستا بسیار بکر و دست نخورده است و کنار چشمه های پر آب و رودخانه خروشان برای اتراق در طبیعت بسیار مناسب هستند.

صخره های آدمک جیان

یکی از دلایل اصلی که باعث معروفیت روستای وردیج شده است و بر مجذوب کنندهیت گردشگری این منطقه می افزاید، قرارداشتن منطقه ای معروف به دامنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به این روستا است. بعد از ورود به جاده وردیج و امتداد این جاده تا حدود 15 دقیقه و حدود 6 کیلومتر از مسیر، به منطقه ای پوشیده از سنگ و صخره ها با ظاهری بسیار عجیب می رسید. سنگ ها و صخره هایی که در این منطقه وجود دارند اشکالی عجیب وغریب و شکلی شبیه به بدن و سر جانوران دارند. شکل غیرطبیعی این سنگ ها باعث شده است تا توجه بسیاری از مسافران این منطقه را به خود جلب کند و سبب پیدایش شایعه هایی هم شده است.

محلیان منطقه این صخره ها را با نام آدمک جیان می شناسند. طبق نظر بعضی افراد محلی منطقه، درگذشته در این کوهستان قلعه ای وجود داشته است که سنگ های پر حفره دامنه ارواح سنگی، بقایای این قلعه هستند. بعضی دیگر هم افسانه هایی رمزآلود از سنگ شدن جانوران این منطقه تعریف می نمایند؛ اما همه این نظریه ها خرافاتی رایج هستند که سال ها است بر زبان ها می چرخند و نسل به نسل منتقل می شوند. آنچه معین است، سنگ ها و صخره های این منطقه به علت فرسایش سالیان بسیار دراز به این شکل درآمده اند و این اشکال را ساخته اند، اما علت اینکه چرا یک قسمت کوتاه از مسیر این کوهستان دچار دگرگونی شده اند. دامنه ارواح سنگی از جاذبه های منحصربه فرد و بی نظیر مسیر روستای وردیج محسوب می گردد و دیدنی آن بسیار مجذوب کننده است و خالی ازلطف نیست.

دیگر جاذبه های روستای وردیج

دیگر جاذبه های طبیعی روستای وردیج آبشارهای لت مال است. در کوهستان های اطراف روستاهای وردیج رودخانه های فصلی در فصل بهار جریان دارند که زیبایی این منطقه را دوچندان می نمایند. آبشار لت مال از سه آبشار کوتاه و بلند تشکیل شده که ارتفاع بلندترین این آبشارها به 35 متر می رسد. دو آبشار دیگر حدود پنج متر ارتفاع دارند. آبشار اصلی که بلندترین آبشار این مجموعه سه آبشاری است، به صورت پلکانی روی سنگ ها می ریزد و زیبایی منحصربه فردی را برای مسافران خلق می نماید. رودخانه فصلی پر آب و پر خروشی هم در کنار آبشارهای لت مال وجود دارد که از اواخر فصل زمستان و در فصل بهار، بسیار پرآب می گردد.

لت در زبان محلی به معنای سنگ و معنای مال هم مالیده شدن است. علت نام گذاری این آبشار برخورد آب این آبشار به سنگ ها است. برای رسیدن به آبشارهای لت مال باید در مسیر اصلی روستا، بعد از مجتمع معلم، پای پیاده به دره وارد شوید و حدود یک ساعت پیاده روی کنید. اولین آبشاری که خواهید دید، آبشار کوتاه تر است که ارتفاع آن پنج متر است و سپس به آبشارهای بعدی می رسید. زیبایی بی نظیر این آبشار، مسافتی که برای رسیدن به آن باید پیاده روی کرد را برای علاقه مندان طبیعت، آسان می نماید.

کوه های پهنه حصار

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اطراف روستای وردیج که پس از عبورکردن از روستای واریش که در همان منطقه واقع شده است به آن می رسید، ارتفاعات کوه های پهنه حصار هستند. اگر به کوهنوردی علاقه دارید و تجربه صعود به کوه را داشته اید، فتح قله های البرز مرکزی در این منطقه می تواند برایتان لذت بخش باشد. در طول مسیری که مشغول به کوهنوردی در این ارتفاعات هستید به چشمه های پرآب برخورد می کنید و آبشار سنگان هم در این منطقه و در مسیر کوه پیمایی شما از همین چشمه ها جریان می گیرد. این رشته کوه ها از شمال به منطقه شهرستانک در جاده چالوس، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به روستای سنگان و جاده کن و سولقان و از جنوب به روستاهای واریش و وردیج و در نهایت منطقه وردآورد، می رسند.

قله های نزدیک وردیج

پهنه سار بلندترین قله در رشته کوه این منطقه است که آن را با نام های پهنه حصار، پشته بند و گندم چال هم می شناسند.

چشمه شاهی هم، مسیر دیگری برای صعود کوهنوردان و از قله های مشهوری است که در این منطقه وجود دارد.

قله پهنه حصار در قسمت شمالی و چشمه شاهی در بخش جنوبی واقع شده اند و فاصله بین این قله ها را دشتی به نام پهنه حصار می پوشاند. این منطقه برای علاقه مندان به دوچرخه سواری در کوهستان هم بسیار مناسب است و تفریحی به یادماندنی برایشان ایجاد می نماید.

در دشت پهنه حصار امامزاده بی بی زرین قمر قرار گرفته که برای گردشگران و کوهنوردان این منطقه امامزاده ای شناخته شده است. یکی از اتاق های این امامزاده را به استراحتگاه و آشپزخانه کوهنوردان اختصاص داده اند و اگر در روزهای تعطیل و اواخر هفته به این منطقه بروید، می توانید از امکانات امامزاده مانند سرویس بهداشتی بهره ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 2020

به "در نزدیکی تهران، شاهد روستای ارواح سنگی باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نزدیکی تهران، شاهد روستای ارواح سنگی باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید