راه چاره های طبیعی برای پیشگیری و کاهش چربی خون بالا

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، چربی خون بالا، بدین معنی است که مقادیر زیادی چربی (یا لیپیدها) در خون هستند. این چربی ها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند. آن ها برای عملکرد بدن مهم هستند اما وقتی زیاد باشند، می توانند افراد را در معرض بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار دهند.

راه چاره های طبیعی برای پیشگیری و کاهش چربی خون بالا
بالا بودن میزان چربی خون زمینه ساز بروز انواع بیماری های قلبی به خصوص گرفتگی رگ تغذیه نماینده قلب می باشد. اگرچه درمان چربی های دارویی خون بالا بخوبی می تواند میزان کلسترول خون را تنظیم کند، اما کاملا طبیعی است پیشگیری از چربی خون بالا راهکاری مطمئن تر و پیروز تر به شمار میرود.

امروزه اختلال چربی خون بالا در صدر شایع ترین بیماری های سراسر دنیا قرار گرفته است. این مشکل از زمانی آغاز شد که سبک صحیح زندگی کردن، تحرک و پویایی و آرامش و آسایش فکری از زندگی روزمره رخت بربست و رفت.

چربی خون

چربی خون بالا، بدین معنی است که مقادیر زیادی چربی (یا لیپیدها) در خون هستند. این چربی ها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند. آن ها برای عملکرد بدن مهم هستند اما وقتی زیاد باشند، می توانند افراد را در معرض بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار دهند.

انواع چربی یا کلسترول خون

سه نوع لیپوپروتئین (که کلسترول نامیده می شوند) هم در خون شما وجود دارند:

1. کلسترول با چگالی و غلظت بالا یا همانHDL

2. کلسترول کم چگالی یا همان LDL

میزان کلسترول بالا همان کلسترول بد نامیده شده و سطح بالای کلسترول(LDL) می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

3. کلسترول با چگالی بسیار پایین یا VLDL

این چربی گاهی اوقات به عنوان کلسترول خوب هم نامیده می شود زیرا کلسترول در ساخت شریان ها ایجاد می شود و برای بدن ضروری است.

سطح نرمال کلسترول

- کلسترول بد خون معمولا 200 میلی گرم در دسی لیتر است.کل کلسترول شما باید کمتر از 200 باشد.

- کلسترول HDL شما باید 40 یا بیشتر باشد.

- کلسترول LDL شما باید کمتر از 100 باشد، این را از پزشک خود بپرسید.

- سطح تری گلیسیرید شما باید کمتر از 150 باشد.

درمان های پزشکی برای چربی خون بالاترکیبی از دارو ها و تغییر در سبک زندگی، درمانی موثر برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا است. بعلاوه ممکن است پزشک مکمل های خاصی را برای درمان تجویز کند. مهمترین درمان های پزشکی چربی خون بالا عبارتند از:

1. دارو ها

دارو های مختلفی هستند که از آن ها برای درمان بیماری چربی خون بالا استفاده می شود که عبارتند از:

استاتین ها: این دارو ها مانع فراوری کلسترول در کبد می شود، سپس کبد کلسترول را از خون حذف می نماید. استاتین ها کلسترول هایی که در شریان ها رسوب نموده اند را جذب می نمایند. معمولا موارد زیر تجویز می شوند:

اتورواستاتین (لیپیتور)

فلوواستاتین (لسکول)

رزوواستاتین (کرستور)

سیمواستاتین (زوکور)

پروستاتین

مهار نماینده های جذب کلسترول: این دارو ها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پایین می آورد. گاهی این دارو ها را با استاتین ها ترکیب می نمایند.

مهار نماینده های اسید های صفراوی: این دارو ها مواد دارای اسید های صفراوی را کنترل می نمایند. این اسید ها مانع از جذب مجدد کلسترول در روده کوچک می شوند.

فیبرات ها: این دارو ها تری گلیسیرید در خون را کاهش می دهند.

نیاسین: نیاسین سطح فراوری HDL را افزایش می دهد. نیاسین فقط به وسیله نسخه پزشک در دسترس است.

2. مکمل ها

مکمل های اسید چرب امگا 3 را می توانید بدون احتیاج به نسخه از داروخانه ها بخرید، این مکمل ها سطح چربی و LDL خون را کاهش می دهند. اسید چرب های امگا 3 چربی های غیر اشباع شده ای هستند که معمولا در ماهی هایی مانند سالمون به صورت طبیعی یافت می شوند. روغن های گیاهی مانند کانولا و روغن زیتون نیز دارای امگا 3 هستند. نیاسین سطح فراوری HDL را بالا می برد و بدون احتیاج به نسخه قابل تهیه است.

گام به گام برای پیشگیری از چربی خون بالا

ضروری است بدانید که وقتی میزان چربی موجود در خون بیش از حد طبیعی شود، اثرات مخربش را ایجاد می نماید حتی زمانی که درمان با داروهای ضد چربی خون هم آغاز نموده باشید.

دوست گرامی، شاید هیچگاه احتیاجی به هیچ درمان دارویی پیدا نکنید، اگر فقط و فقط چندین توصیه کلیدی برای پیشگیری از چربی خون بالا را در زندگی روزمره تان جدی بگیرید.

گام اول: حذف چربی های مضر و بها دادن به چربی مفید

طبیعی است که چربی های ترانس که سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش و چربی خوب (HDL) را کاهش دهد، یک دشمن قسم خورده برای سلامتی قلبتان هستند. شیرینی ها و کیک های قنادی سرشار از چربی ترانس است.

به شما توصیه می شود در هنگام خرید، به قسمت مواد تشکیل دهنده خوراکی ها توجه کنید، اگر نوشته شده که دارای چربی ترانس است، لطفا سریعا از کنار آن خوراکی رد شوید و یک جایگزین مناسب بدون چربی ترانس بخرید.

چربی موجود در روغن زیتون، کانولا، کنجد و بادام زمینی به عنوان چربی مفید قلمداد می شوند. درست است، این چربی های مناسب و دوست قلب هستند. به شما توصیه می کنیم که این روغن ها را جایگزین سایر چربی و روغن ها نمایید.

چربی های تک زنجیر غیراشباع به عنوان چربی های سالم شامل موارد زیر می شود:

* زیتون و روغن زیتون

* روغن کانولا

* آجیل و مغزها مانند بادام، گردو، فندق و پسته

* آووکادو

پادشاه چربی ها، امگا 3 را مصرف کنید.

انواع چربی های چند زنجیره غیر اشباع با کاهش LDL در خون احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی پایین می آورند. در بیماران دیابتی نیز مصرف این نوع چربی با کاهش میزان قند خون و تنظیم میزان انسولین در خون همراه است. امگا 3 به عنوان منبع اصلی چربی های دوست دار قلب شناخته می شود که در ماهی های چرب و مکمل های روغن ماهی وجود دارد.

منابع امگا 3 شامل:

* سالمون

* خال مخالی

* شاه ماهی

* ماهی تن

* میگو

* و مغزها به جز بادام زمینی می شود.

دوست عزیز، ضروری است بدانید که مواد غذایی مختلف، دارای سطوح متفاوتی از کلسترول هستند. از زرده تخم مرغ، گوشت های قرمز و لبنیات پرچرب تا حد ممکن دوری کنید. باید بخاطر داشته باشید مصرف بیشتر از 250 تا 300 میلی گرم کلسترول برای سلامت قلب، یک خطر جدی محسوب می شود.

از فیبر محلول، یاری رسان غیبی یاری بگیرید

فیبرهای محلول به وسیله انسان قابل هضم نیست، اما باکتری های مفید دستگاه گوارش ما که با نام پروبیوتیک هم شناخته می شوند، به خوبی از این فیبر تغذیه می نمایند. پروبیوتیک ها انواع چربی های مضر بدن، LDL و VLDL، را کاهش می دهند. مطالعات نشان دادند مصرف تنها 3 گرم فیبر محلول، LDL را تا 18 درصد کاهش می دهد.

برترین منابع فیبر محلول:

* لوبیا

* نخود

* عدس

* میوه ها

* جو

* غلات کامل

* مکمل پسیلیوم (اسفرزه)

گام دوم: میوه و سبزیجات را در سبد غذایی تان جدی بگیرید.

میوه ها و سبزیجات تازه، در پیشگیری از چربی خون بالا و کاهش کلسترول کاری می نمایند کارستان! بدین صورت که قویا توصیه می شود در کنار وعده های اصلی غذایی حتما سبزیجات مصرف نمایید و روزانه در چند نوبت میوه بخورید.

گام سوم: گوشت سفید برای شما مناسب تر است.

اگر قرار باشد بیش از میزان از گوشت قرمز مصرف داشته باشید، با سلاح خوردنی هایی از قبیل کباب کوبیده و بریان و غیره به جنگ با سلامتی قلب می روید.

راهکار ساده است، شما باید گوشت قرمز را در حد مجاز که به وسیله متخصص تغذیه معین می شود مصرف نمایید و از سوی دیگر گوشت سفید به خصوص غذاهای دریایی از قبیل ماهی و میگو را ماهیانه چندین و چند نوبت داشته باشید.

گام چهارم: با کم تحرکی و تنبلی خداحافظی نمایید.

کم تحرکی و تنبلی مادر بسیاری از مرض های امروزی است. فرصت این فرا رسیده است که بلند شوید، اراده کنید و هر روز خود را موظف به تمرین و فعالیت های ورزشی نمایید.

ورزش کردن نه تنها سلامت قلب را تضمین می نماید، بلکه از اضافه وزن و چاقی دوران میانسالی نیز جلوگیری می نماید. تحقیقات ثابت نموده اند ایروبیک و فعالیت های هوازی در زنان LDL را کاهش می دهد، اما حتی پیاده روی و ورزش های مقاومتی هم می تواند با افزایش HDL در خون سلامت قلب را به همراه داشته باشد. تنها 30 دقیقه ورزش در 5 روز هفته کافی است تا کلسترل را کنترل کنید و احتمال ابتلا به انوع بیماری های قلبی را کاهش دهید.

شما اگر روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش به صورت 3 دوره 10 تا 20 دقیقه ای داشته باشید، یک گام بسیار موثر در پیشگیری از چربی خون بالا برداشته اید.

روزانه پیاده روی تند داشته باشید. دوچرخه سواری کنید. شنا کردن بسیار مفید است. برای اینکه بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید توصیه آنست که به یک گروه ورزشی بپیوندید و از ورزش کردن خود لذت ببرید.

گام پنجم: وزن خود را در محدوده طبیعی قرار دهید.

ضروری است بدانید که چاقی یک عامل مساعد نماینده برای بالا رفتن سطح کلسترول خون به شمار میرود.

افرادی که دچار چاقی هستند یا درواقع BMI بالاتر از 30 دارند، میزان پایین تری از چربی خوب و میزان بالاتری چربیِ بد را در خون خود جای داده اند. به ازای هر1 کیلوگرم وزنی که یک فرد چاق کم می نماید، HDL یا همان چربی خوب خون تا 35 میلی گرم بر دسی لیتر افزایش می باید. در واقع هنگامی که رژیم می گیریم بدن ما کلسترول را از غذا دریافت می نماید و زحمت کمتری برای فراوری کلسترول می کشد که برای ما مطلوب است. رژیم کاهش وزنی که شامل کالری کم، کربوهیدرات کم، اما میزان مناسبی چربی سالم و پروتئین کم چرب باشد ،افزایش HDL را در پی دارد.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن و رسیدن به یک وزن ایده آل تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک، به شما در پیشگیری از چربی خون بالا یاری شایان توجهی می نماید.

گام ششم: لطفا در اسرع وقت سیگار کشیدن را ترک کنید.

سیگار کشیدن در بالا رفتن میزان کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی نقش قابل توجهی دارد.

اگر سیگار می کشید، لطفا سیگار را ترک نمایید. ترک سیگار یاری به افزایش سطح کلسترول مفید HDL می نماید.

مزایای ترک سیگار عبارتند از:

- تنها 20 دقیقه بعد از ترک، فشار خون شما کاهش می یابد.

- بعد از 24 ساعت، ریسک حمله قلبی کاهش می یابد.

- بعد از یک سال، ریسک بیماری قلبی به نصف زمانی می رسد که سیگاری بودید.

- بعد از 15 سال، ریسک بیماری قلبی در شما با فردی که هیچگاه سیگاری نبوده است برابری می نماید.

دوست عزیز، پیشگیری از چربی خون بالا به عنوان راهکار پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها قلبی و عروقی است. شما می توانید با اعمال تغییراتی در زندگی روزمره و اصلاح سبک زندگی، از خطر بروز بیماری چربی خون بالا برای همواره در امان بمانید.

استرول و استانول گیاهی مصرف کنید

کلسترول گیاهی که با نام استانول و استرول شناخته می شوند، از رژیم غذایی قابل دریافت هستند و با کلسترول در بدن رقابت می نمایند. این کلسترول های گیاهی به علت ساختار متفاوتی که دارند، باعث گرفتگی دیواره عروق نمی شوند. مطالعات نشان دادند استانول ها میزان LDL را 20-15 درصد کاهش می دهند. به طور طبیعی استانول و استرول در روغن های گیاهی یافت می شوند.

از مکمل های غذایی سالم یاری بگیرید

تمامی شواهد مبنی بر این است که فیبر محلول و روغن ماهی با بهبود شرایط کلسترول، سلامت قلب را به همراه دارد. یکی دیگر از مکمل های قابل اطمینان Q10 است. با مشورت متخصص تغذیه می توانید این مکمل را از داروخانه تهیه کنید. در کنار مکمل Q10 و روغن ماهی، پسیلیوم (اسفرزه) نیز کلسترول را تا 10% کاهش می دهد. این پودر که از انواع فیبر محلول است، هم مقرون به صرفه قیمت است و هم عوارض جانبی ندارد.

همانطور که به نظر می رسد کاهش چربی خون آنقدرها هم دور از دسترس نیست. با ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی مانند اضافه کردن چربی های مفید و حذف غذاهای آماده و پرچرب، کاهش و یا ترک مصرف سیگار و از همه مهمتر انجام فعالیت بدنی مداوم به راحتی به سمت سلامتی بیشتر حرکت می کنید.

درمان های خانگی برای چربی خون بالا

1. روغن زیتون طبیعی: روغن زیتون با کیفیت بالا، دارای ترکیبات ضدالتهاب، آنتی اکسیدان ها و میزان زیادی درشت مغذی های مفید برای قلب است. هم چنین کلسترول خوب را افزایش می دهد.

2. سیر و پیاز: این دو خوراکی کاهنده کلسترول، به علت دارا بودن ترکیبات حاوی سولفور به پایین آمدن کلسترول LDL یاری می نمایند که باعث پاکسازی شریان ها می شوند.

3. سرکه سیب: مصرف روزانه فقط یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب، به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی یاری می نماید. ثابت شده است سرکه سیب فراوری صفرا را افزایش داده و به کبدتان که مسئول پردازش کلسترول است یاری می نماید.

4. ادویه ها: هر روز انواع مختلفی از ادویه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مثل ریحان، رزماری و زردچوبه که همه آن ها سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ قلب هستند و به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی یاری می نمایند.

5. سیر: اگر با مصرف سیر در وعده های غذایی خود مشکل دارید می توانید آن را به صورت مکمل مصرف کنید. سیر باعث افزایش کلسترول HDL شده و کلسترول کل را کاهش می دهد.

6. روغن ماهی: چربی های امگا3 موجود در روغن ماهی به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نمایند که به نوبه خود از بروز چربی خون بالا جلوگیری می نماید.

7. گیاه خار مریم: گیاه خار مریم برای سلامت قلب مفید بوده و با کاهش التهاب و پاکسازی خون و جلوگیری از آسیب فشار اکسیداتیو در شریان ها به پایین آمدن سطح کلسترول خون یاری می نماید. مطالعات نشان می دهد که خار مریم بخصوص برای بیماران دیابتی که از چربی خون بالا رنج می برند مفید است.

8. میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند که یاری به کاهش کلسترول می نمایند. از میوه های فصل به عنوان میان وعده بهره ببرید. علاوه بر این بیشتر از غذا های حاوی سبزیجات بهره ببرید.

9. خوراکی های حاوی نیاسین و کروم: کروم همراه با نیاسین موجب تاثیر محافظتی بر بافت قلب می شود؛ و بعلاوه کروم برای سوخت و ساز چربی ها از جمله کلسترول مورد احتیاج است؛ و نیاسین کلسترول ال دی ال را به میزان 25 درصد کاهش داده و کلسترول خوب را به میزان 35 درصد افزایش می دهد، به همین دلیل است که باید خوراکی های حاوی نیاسین را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

10. ترک سیگار: سیگار کشیدن به طور مستقیم با افزایش کلسترول بد و تری گلیسیرید مرتبط است، پس ترک آن در درمان چربی خون نقش کلیدی دارد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت سلاموز

سایت خبرگذاری برنا

سایت دکتر هندسی

منبع: راسخون
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1601

به "راه چاره های طبیعی برای پیشگیری و کاهش چربی خون بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های طبیعی برای پیشگیری و کاهش چربی خون بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید