دلایل سفید شدن موی بچه ها

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تهران (پانا) - خاکستری یا سفید شدن موهای سر یک نشانه عادی و طبیعی از پیری است، اما گاهی این اتفاق می تواند در دوران کودکی رخ دهد. با آنکه معمولا شرایط حادی را ایجاد نمی کند و جای نگرانی هم ندارد، ولی قطعا والدین با مشاهده سفید شدن موی سر کودک یا نوجوان خود دچار ترس و وحشت می شوند.

دلایل سفید شدن موی بچه ها

به گزارش آخرین خبر، این نگرانی فقط محدود به والدین نمی باشد و بیشتر از آن خود بچه ها هم دچار اضطراب می شوند. ما در این مقاله، به این اتفاق که در بعضی از بچه ها بروز می نماید، می پردازیم و دلایل آن را بیان می کنیم. در ضمن به بعضی روش های درمانی آن هم می پردازیم.

دلایل احتمالی خاکستری (سفید) شدن موهای سر بچه ها

رنگ موهای سر به علت وجود رنگدانه های ملانین است. رنگ موهای سر به خاطر کاهش تعداد ملانین ها کم کم رو به سفید شدن می رود. این اتفاق معمولا در آغاز مرحله پیری به وجود می آید، ولی گاهی هم تحت تاثیر عوامل دیگر، در سنین بسیار پایین آغاز به سفید شدن می نماید.

این عوامل عبارتند از:

1- ژنتیک: یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل پیری زودرس و سفیدی موها، ژنتیک است. طبق مطالعات اجرا شده، در چنین شرایطی سفید شدن موها غیر قابل اجتناب است.

2- سوء تغذیه و مسائل مربوط به آن: کمبود بعضی ویتامین ها که مهم ترین آنها ویتامین B12 است، منجر به سفیدی موها می گردد. یک مطالعه تحقیقاتی در خصوص جمعیت جوان هند، سفیدی زودرس موها را به کمبود کلسیم و ویتامین های B12 و D3 مرتبط می داند.

3- شرایط جسمی و شرایط پزشکی: بیماری های ژنتیکی و خود ایمنی مانند سندرم ورنر، ویتیلیگو و بیماری تیروئید باعث سفیدی زودرس موها می شوند.

4- استفاده از محصولات مصنوعی برای موها: استفاده از بعضی شامپوها، رنگ ها و لوسیون هایی که مواد شیمیایی در آنها وجود دارد هم می تواند منجر به سفیدی زودرس موها گردد.

5- عوامل دیگر: بعضی از عوامل خارجی مثل استرس، قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا و اشعه ماوراء بنفش هم ممکن است باعث سفیدی زودرس موها گردد.

در واقع هیچ علت واحد و معینی برای ایجاد سفیدی موهای سر در بچه ها وجود ندارد. این حالت می تواند نتیجه یک عامل یا ترکیبی از چند عامل باشد.

آیا سفیدی زودرس مو در بچه ها قابل درمان است؟

همان طور که علت به وجود آمدن آن خیلی معین نیست، برای درمان هم روش خاصی وجود ندارد. بعضی از دلایل سفید شدن موها به خاطر ژن های معیوب و یا حتی شرایط خودایمنی بدن است و درمانی ندارد. به هر حال برترین کار این است که با یک متخصص مشورت کنید. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و سالم و مصرف بعضی مکمل های غذایی (طبق نظر پزشک) ممکن است منجر به کاهش سفیدی موها گردد.

محافظت از موها در برابر اشعه های خورشید و آب و هوای بسیار آلوده و داشتن یک برنامه خواب منظم و کوشش برای مدیریت استرس و کنترل آن هم به این شرایط یاری می نماید و باعث کاهش سفیدی های موها می گردد.

آیا می توان از این مشکل جلوگیری کرد؟

اگر علت آن ژنتیک باشد، قابل جلوگیری نیست، اما اگر در اثر شرایط پزشکی تا سبک زندگی و بعضی عادات ویژه ایجاد شده باشد، احتمالا می توانید از آن جلوگیری کنید و جلوی تشدید آن را بگیرید.

چند نکته برای جلوگیری از پیری زودرس موهای سر

1- مطابق با مطالعات اجرا شده، ماساژ دادن کف سر با روغن نارگیل باعث افزایش جریان خون در آن قسمت ها می گردد و به حفظ رنگ موها یاری نموده و از سفید شدن آنها جلوگیری می نماید.

2- افزودن ویتامین B12 و کلسیم بیشتر به برنامه غذایی، باعث می گردد که مواد مغذی به فولیکول های مو برسد و از سفید شدن آنها جلوگیری گردد.

3- اگر فرد دچار بیماری خاصی است، درمان بیماری هم به بهبود شرایط یاری می نماید.

4- استفاده از آنتی اکسیدان ها هم می تواند به جلوگیری از سفید شدن موها یاری کند. از غذاهایی که آنتی اکسیدان بیشتری دارند، مانند انواع توت ها، انار، گوجه فرنگی و گردو بیشتر بهره ببرید.

5- بعضی روش های سنتی در این باره موثر نیستند.

روش های جلوگیری ممکن است در همه بچه ها یک نتیجه را ندهد. علاوه بر آن بعضی از بچه ها به روش های درمانی حساسیت دارند.

آیا کندن و جدا کردن موهای سفید مشکل ساز است؟

اگر باور نموده اید که با کندن و جدا کردن هر موی سفید، به جای آن چند موی سفید در می آید، کاملا در اشتباه هستید. این یک باور قدیمی نادرست است.

کندن موهای سر از این بابت که می تواند به فولیکول صدمه بزند و باعث ایجاد اسکار و یا حتی عفونت گردد، توصیه نمی گردد.

آیا موهای سفید می توانند دوباره به طور دائمی سیاه شوند؟

موهای سفید نمی توانند به طور طبیعی سیاه شوند. با این حال تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی متعادل ممکن است به جلوگیری از سفیدی موها یاری کند.

آیا بچه ها می توانند موهای خود را رنگ نمایند؟

این مسئله به سن کودک و اندازه سفیدی موها وابسته است. رنگ کردن موهای کودک مدرسه ای توصیه نمی گردد، زیرا رنگ ها سرشار از مواد شیمیایی هستند. بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

موهای سفید در بچه ها چیزی نیست که بر سلامت کلی آنها تاثیر بگذارد. حمایت شما و اطمینان خاطر دادن به آنها از اینکه جای نگرانی نیست، تاثیرات روانی زیادی دارد و همین امر هم باعث کاهش این فرایند می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1486

به "دلایل سفید شدن موی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل سفید شدن موی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید