به نام تولید، به کام قاچاق!
به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، به گفته کارشناسان بسیاری از معافیتهایی مالیاتی صرفا مبتنی بر لابیگری و منفعت عده خاصی است که معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد یکی از مصادیق آن است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، هفته گذشته، رادیو مصاحبه برنامه ای در راستای بررسی معافیت اقتصادیاتی بر ارزش اضافه نموده در مناطق آزاد برگزار کرد. در این برنامه محمدرضا یزدی زاده عضو شورای راهبردی نظام اقتصادیاتی، سید احسان حسینی کارشناس اقتصادی، عبدالرضا ارسطو عضو مرکز پژوهش های مجلس و وحید عزیزی کارشناس حوزه اقتصادیاتی حضور داشتند.
در ابتدا سید احسان حسینی، کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه دولت گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که تحریمهای نفتی اعمال شده است. طبق قانون بودجه 98 ما باید روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت می فروختیم. اما الان میزان فروش به زیر 200 هزار بشکه در روز رسیده است. بنابراین الان کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی داریم که بزرگترین چالش دولت است. از جمله راهکارهای جبران کسری بودجه، بحث ساماندهی معافیتهای اقتصادیاتی و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی است.
وی اضافه نمود: به طور کلی ما سه پایه اقتصادیاتی داریم. پایه اول، اقتصادیات بر درآمد است که براساس آن از شما به عنوان تولید کننده، بعد از تولید، فروش و کسب سود، اقتصادیات اخذ میشود. پایه دوم اقتصادیاتی، اقتصادیات بر مصرف است. یعنی شما کالا یا خدماتی را مصرف میکنید و در قبال آن از شما اقتصادیات اخذ می شود. اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده ذیل این دسته قرار میگیرد. پایه سوم اقتصادیاتی هم اقتصادیات بر دارایی و سرمایه است. موضوع اصلی ما که اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده است، اقتصادیاتی است که از مصرف کننده میگیریم.
حسینی در خصوص هدف از وضع اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده توضیح داد: به طور کلی از اخذ اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده دو هدف وجود دارد: یکی بحث درآمدی است و دیگری شفاف شدن زنجیره تولید کالا و خدمات از ابتدا تا مصرف کننده نهایی است. از این کارکرد اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده باید در یکسری مناطق مثل مناطق آزاد استفاده کرد تا بتوانیم برخی مسائل را حل کنیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد این بود که منطقه ویژهای در راستای حمایت از تولید ایجاد کنیم تا صادرات و جذب سرمایه شکل بگیرد. اما با توجه به سیاستگذاری غلطی که در حوزه اقتصادیاتی داشتیم، کارکرد آن تغییر کرد. طبق آمار میزان صادرات ما سالانه از مناطق آزاد فقط 0.5 میلیارد دلار است در حالی که میزان واردات 3 میلیادر دلار و میزان قاچاق هم 3 میلیارد دلار است. یعنی هدفی که از ایجاد مناطق آزاد داشتیم کاملا برعکس شد.
وی توضیح داد: در حالی که اگر ما اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده را در این مناطق اجرا و پیاده کنیم زنجیره تولید کاملا شفاف میشود و تعیین خواهد شد کالا از کجا آمده و به کجا میرسد. همچنین با اخذ این اقتصادیات مانع قاچاق و واردات میشویم و دست نهادهای ناظر را برای کنترل و نظارت باز میگذاریم.
بسیاری از معافیتهایی اقتصادیاتی صرفا مبتنی بر لابیگری و منفعت عده خاصی است
وحید عزیزی، کارشناس حوزه اقتصادیات درباره معافیت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده توضیح داد: وضع معافیت در هر اقتصادیاتی باید از منطقی پیروی کند. آن منطق میتواند به صرفه نبودن اخذ اقتصادیات به نسبت درآمدی که ایجاد میکند، باشد یا تصمیم سیاستگذار مبنی بر این که مصرف کالا یا فعالیتی را تشویق کند. ولی متاسفانه ما بسیاری از معافیتهایی داریم که صرفا مبتنی بر لابیگری و منفعت عده خاصی است. یکی از قواعد وضع معافیت این است که معافیت را خیلی مصداقی و روشن تبیین کنیم. منتها معافیتهای ما در همه قوانین به طور کلی، بدون زمان و بدون موضوع درج شده است.
وی به چند نمونه از معافیت های نادرست اشاره کرد و اضافه نمود: برای نمونه دارو از اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معاف شده است. توجیه ظاهری آن درست است که دارو یک کالای ضروری است. منتها نکتهاش این است که چرا این معافیت شامل واردات آن نیز میشود؟ اگر استدلال این است که دارو خارجی و داخلی برای بیماری استفاده میشود نکته اینجاست وقتی ما محدوده معافیت را اینقدر باز میگذاریم خیلی از کالاها به اسم دارو وارد میشود مثل مکملهای بدنسازی.
عزیزی همچنین ادامه داد: وقتی اعطای معافیت اینقدر کلی است تشخیص اینکه این مواد دارو هستند یا خیر خیلی سخت است. از طرفی ما برخی داروها را در داخل داریم و نیازی به معافیت ندارند. بنابراین میتوانیم معافیت دارو از اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده را محدود به بیماری های خاص که قابلیت کنترل و نظارت دارد، کنیم. به نظر میرسد ما معافیت های دقیقی را در قانون قرار ندادیم و این باعث شده از این معافیتها سوء استفاده و به ضد خودش تبدیل شود.
معافیت اقتصادیاتی، پوششی برای توجیه ناکارآمدی های سازمان امور اقتصادیاتی است
محمدرضا یزدی زاده، عضو شورای راهبردی نظام اقتصادیاتی گفت: من ابتدا به بحث کلی معافیتها میپردازم. در بحث اقتصادیات جنبهای که باید به آن اشاره شود این است که آیا هزینه وصول آن به درآمدش می ارزد یا خیر و نکته دیگر اینکه این وصول اقتصادیات با سایر اهداف کشور تناقض دارد یا خیر. در حال حاضر موضوع معافیت اقتصادیاتی تبدیل به پوششی شده که سازمان امور اقتصادیاتی کشور و سایر دستگاههای دولتی برای توجیه ناکاراییها و عدم اجرای مسئولیتشان از آن استفاده میکنند.
وی اضافه نمود: گفته میشود 40 درصد تولید ناخالص داخلی معاف از اقتصادیات است. اما از این 40 درصد 25 درصد مربوط به بخش کشاورزی است که اصولا وضع اقتصادیات در این بخش نه به صرفه است، نه امکان پذیر و نه فشار اقتصادیاتی آوردن بر آن با اهداف دیگر اقتصاد همخوانی دارد. چون ماهیت بخش کشاورزی این است که گردش سرمایه در آن کند است و سالی یکبار انجام میشود. همه دنیا هم همین طور است.
یزدی زاده تاکید کرد: از طرفی در حال حاضر 60 درصد اقتصاد کشور مشمول اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده با نرخ 9 درصد است. البته ما اینجا به اقتصاد زیرزمینی که خیلی بزرگتر است کاری نداریم. اگر همین درصد تولید ناخالص داخلی را در 9 درصد ضرب کنیم به رقم 5.4 درصد میرسیم که فاصله قابل توجهی با 1.5 درصد دارد. پس ظرفیت اقتصادیات ارزش اضافه نموده طبق قانون در شرایط کنونی در مناطق مشمول، چهار برابر حجمی است که اکنون وصول میشود.
عضو شورای راهبردی نظام اقتصادیاتی با اشاره به بحث مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد برای تولید و صادرات درست نشد. شما در خارج از شهرهای بزرگ نمیتوانید چهار نفر نیروی متخصص پیدا کنید. چطور انتظار دارید در مناطق مرزی و مناطق آزاد نیروهای متخصصی باشند که تولید را برای شما گسترش دهند؟! نه چنین چیزی نیست. این مناطق ایجاد شد چون در آن مناطق باید شغل ایجاد شود. زیرا بدون شغل این مناطق مستعد پرورش قاچاقچی است و از طرفی امنیت کشور را به مخاطره میاندازد. یعنی هر یک شغلی را که در مناطق مرزی به خطر میاندازید، امکان سربازگیری دشمن را بیشتر نمودهاید.
معافیت اقتصادیاتی مناطق آزاد جریان یکسویه ای به نفع واردات ایجاد می کند
عبدالرضا ارسطو، عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره معافیتهای اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده خاطرنشان کرد: در 12 سالی که از اجرای آزمایشی قانون میگذرد مودیان اقتصادیاتی و سازمان امور اقتصادیاتی با مسائل تنوعی در اجرا برخوردند که میتوان از میان آنها به پذیرش اعتبار اقتصادیاتی مودیان، بحث استرداد اعتبار اقتصادیاتی صادرکنندگان، بحث بیاطلاعی یا ناآگاهی مودیان و بعضا ممیزیان اقتصادیاتی نسبت به به نظام اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده، دادرسی نامناسب و بحث اقتصادیاتستانی مضاعف اشاره کرد. یکی از دلایل این مسائل موضوع معافیتهای اقتصادیاتی بود.
وی همچنین اظهار کرد: وقتی معافیت اقتصادیاتی اعمال میشود به عملکرد مناسب قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده لطمات جدی زده میشود. یکی از این لطمات، بحث معاف بودن کالاهای داخلی و واردات بود که اینجا جریان یکسویهای به نفع واردات شکل میگرفت. همچنین معافیتها باعث میشود شفافیت زنجیره عرضه کالا و خدمات دچار اختلال شود و نتوانیم به اهدافی که مدنظر قانونگذار بوده برسیم.
ارسطو اضافه نمود: در خصوص مبحث معافیتها سه تلقی متفاوت وجود دارد. برداشت درستی که از معافیتها در قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده وجود دارد این است که در این قانون معافیت باید صرفا به کالا یا خدمت تعلق بگیرد. برخی از فعالان اقتصادی یا قانونگذاران به اشتباه دامنه معافیتها را به سمت اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا برخی از مناطق جغرافیایی سوق میدهند.
عضو مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در قانون اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده ما نمیتوانیم معافیت را به اشخاص بدهیم یعنی بگویم من که فلان کالا را تولید میکنم از این قانون معاف هستم. فقط میتوانیم خود کالا را فارغ از اینکه چه کسی تولید میکند معاف کنیم نه فرد یا گروه خاصی را. در خصوص معافیت قلمرو جغرافیایی هم این مشکل وجود دارد. وقتی ما بخشی از یک قلمرو جغرافیایی را معاف از اقتصادیات میکنیم یک قطعه پازل را از مجموعه پازلها بر میداریم که موجب خدشه در عملکرد کل نظام اقتصادیاتی میشود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت اخذ اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده از 60 درصد تولید ناخالص داخلی کشور با آنچه وصول میشود فاصله قابل توجهی دارد. آقای یزدیزاده گفتن ما به جای به سمت اقتصادیات مناطق آزاد تجاری و صنعتی برویم در داخل کشور و روی همان 60 درصد متمرکز شویم. اما من فکر میکنم این مساله با پرداختن به مسائل و فرار اقتصادیاتی در مناطق آزاد تناقضی ندارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو