بهشتی پور: باید تمرکز در مذاکرات وین بر روی تحریم های اساسی باشد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: باید در مذاکرات وین تمرکزمان به ویژه در لغو تحریم ها بر روی تحریم های بانکی، نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی، بیمه و از این دست باشد چرا که 90 درصد اقتصاد ایران با لغو این تحریم ها تحت تاثیر مثبت قرار می گیرد.

بهشتی پور: باید تمرکز در مذاکرات وین بر روی تحریم های اساسی باشد

حسن بهشتی پور در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مذاکرات وین و باید و نبایدهای بعضی گروه های داخلی بر سر اینکه کلیه تحریم ها علیه ایران باید یک جا و قبل از اجرای تعهدات ایران لغو گردد اظهار کرد: اگر می خواهیم مذاکرات در کل به نتیجه نرسد همین مذاکره برای مذاکره را ادامه دهیم اما گر بخواهیم به نتیجه برسد، باید تمرکزمان به ویژه در لغو تحریم ها بر روی تحریم های بانکی، نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی و غیره باشد که تحریم های اصلی ایران است و 90 درصد اقتصاد ایران با لغو این تحریم ها تحت تاثیر مثبت قرار می گیرد. البته تحریم های دیگر هم حتما در برنامه مذاکره نمایندگان است اما برای ایران مساله مهم لغو فوری همین تحریم ها است.

این کارشناس مسایل بین الملل توضیح داد: اصول مذاکره این گونه است که دو طرف برای رسیدن به نتیجه ای مرضی الطرفین خواسته هایشان را تعدیل می نمایند. همان طور که در مذاکرات برجام هم این گونه بود؛ نه آمریکا به خواسته های حداکثری اش رسید نه ایران. اما آنچه به دست آمد مورد تایید و قبول هر دو طرف بود. آنچه که اوباما در برجام به دست آورد دیدیم که از سوی ترامپ یک شکست تلقی شد و از برجام خارج شد چرا که فکر می کرد آمریکا به ایران امتیازات زیادی داده است.

بهشتی پور تاکید نمود که معتقدم چیزی را باید در مذاکرات بخواهیم که قابل مذاکره باشد، این یک واقعیت است. در غیر این صورت صرفا مذاکره برای مذاکره است و وقت تلف کردن.

وی با اشاره به بعضی اخبار در ایران که گفته می گردد ایران با تمدید یک ماهه همکاری های فراپادمانی با آژانس موافقت نموده است گفت: این همکاری ها کلیدی است و امیدوارم اینکه گفته شده است یک ماه دیگر تمدید شده، صحت داشته باشد چون اگر این همکاری ها را قطع کنیم، نه تنها مذاکره از دست ممکن است برود بلکه چین و روسیه را هم به سمت آمریکا هل داده ایم چراکه مواضع این دو کشور تا زمانی که ایران در چارچوب مقررات پادمانی آژانس و نیز اجرای پروتکل الحاقی است با ما همسو است. در عین حال تمدید همکاری ها سازنده است و ضرری برای امنیت ملی ایران ندارد و از سویی بهانه را از طرف های مقابل می گیرد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره موفقیت مذاکرات احیای برجام در وین توضیح داد: فرایند مذاکرات به نظر من خوب است و به سمت یک توافق متمایل است اما بعضی در داخل دنبا آن هستن که این مذاکرات به نتیجه نرسد تا در دولت بعدی خودشان آن را در دست بگیرند اما به نظر من فرایند مذاکرات در هر دولتی همین است که الان شاهد هستیم و فرقی ندارد و این راستا در ماه های آینده و بعد از تشکیل دولت جدید در ایران هم ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1355

به "بهشتی پور: باید تمرکز در مذاکرات وین بر روی تحریم های اساسی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور: باید تمرکز در مذاکرات وین بر روی تحریم های اساسی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید