بادرنجبویه و خواص آن

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، از دیرباز در ایران استفاده از خواص گیاهان در طب سنتی و درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. گاهی اوقات درمان های طبیعی و گیاهی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می نمایند. یکی از این گیاهان بسیار مفید و درمانی بادرنجبویه است که خواص فراوان آن بر سلامت قلب، بیماری های کبد و دیابت غیرقابل انکار است.

بادرنجبویه و خواص آن

خواص بادرنجبویه و نحوه استفاده از آن

بادرنجبویه گیاهی با بوی لیموست که از خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی اروپا، افریقای شمالی و اسیای غربی است اما در سرتاسر دنیا رشد می نماید.

8 خاصیت شگفت انگیز بادرنجبویه

بادرنجبویه به طور سنتی برای بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی مورد استفاده قرار می گیرد اما مزایای آن به همین جا ختم نمی گردد.
1)می تواند استرس را تسکین ببخشد
بادرنجبویه می تواند نشانه های استرس را بهبود ببخشد، به شما در آرام شدن یاری کند و خلق و خویتان را بهتر کند.

یکی از مطالعات صورت گرفته در سال 2004 نشان می دهد مصرف این گیاه باعث بهبود اثرات خلق و خوی منفی در شرایطی که فرد استرس دارد می گردد. شرکت نمایندگان در این مطالعه که بادرنجبویه مصرف نموده بودند احساس آرامش بیشتری داشتند و حس استرس شان کاهش یافته بود. با اینحال این مطالعه مقدار کوچکی داشت و برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری احتیاج هست.

چگونه از این گیاه برای کاهش استرس استفاده کنیم
300 میلی گرم از بادرنجبویه به شکل کپسول را دوبار در روز مصرف کنید. شما می توانید در دوره های استرسی حاد و شدید از یک دوز 600 میلی گرمی استفاده کنید.
2)این گیاه باعث کاهش اضطراب می گردد
از بادرنجبویه می توان برای کاهش نشانه های اضطراب همانند عصبی بودن و هیجان زده شدن استفاده کرد.

تحقیقات منتشر شده در سال 2014 خلق و خو و اثرات شناختی غذاهای حاوی این گیاه را آنالیز نموده اند. مکمل ها در نوشیدنی ها و ماست به همراه شیرین نماینده های طبیعی یا مصنوعی ترکیب شدند. شرکت نمایندگان در هر دو گروه اثرات مثبتی بر روی جنبه های مختلف خلق و خو همانند کاهش اضطراب گزارش کردند. اگرچه این موضوع بسیار امیدوارنماینده است اما برای تایید دقیق اثرات این گیاه باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

چگونه از بادرنجبویه برای کاهش اضطراب استفاده کنیم
300 الی 600 میلی گرم از این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید. شما می توانید در دوره های اضطرابی شدید دوزهای بالاتری را مصرف نمایید.
3)می تواند عملکرد شناختی را بهتر کند
مطالعه صورت گرفته در سال 2014 جنبه های مختلف این گیاه در بهبود عملکرد شناختی را مورد آنالیز قرار داده است.

از شرکت نمایندگان در این مطالعه خواسته شد کارهای شناختی همانند به یاد سپردن، ریاضیات و تمرکز را انجام دهند. نتایج به دست آمده نشان می دهد افرادی که از بادرنجبویه استفاده نموده اند عملکرد بهتری از آن هایی که این گیاه را مصرف ننموده اند دارند.

اگرچه این شرکت نمایندگان سطح هوشیاری و عملکرد بالاتری را تجربه کردند اما هنوز ممکن است با گذشت زمان خسته شوند.

ترکیب این گیاه با غذاها می تواند بر روی نرخ جذبش اثر بگذارد. برای تایید همه این موارد به تحقیقات بیشتری احتیاج هست.

چگونه از این گیاه برای افزایش قدرت شناختی استفاده کنیم
300 الی 600 میلی گرم از این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید.
4)می تواند به بی خوابی و سایر اختلالات خواب یاری کند
ترکیب بادرنجبویه با سنبل الطیب می تواند بی قراری و اختلالات خواب همانند بی خوابی را تسکین ببخشد.

محققان در یکی از مطالعات صورت گرفته در سال 2006 دریافتند بچه هایی که دوز ترکیبی را مصرف می نمایند 70 الی 80 درصد نشانه هایشان بهبود یافته است. هم والدین و هم محققان بادرنجبویه را به عنوان درمان خوبی برای این شرایط در نظر گرفتند. برای تایید این یافته ها هنوز هم تحقیقات بیشتری احتیاج هست.

چگونه از این گیاه برای بهبود خواب استفاده کنیم
یک فنجان چای بادرنجبویه به همراه سنبل الطیب را قبل از خواب بنوشید. می توانید این چای را از عطاری ها یا به صورت آنلاین هم بخرید.
5)ممکن است به درمان تبخال یاری کند
شما می توانید برای کاهش نشانه های تبخال این گیاه را به صورت موضعی بر روی موقعیت مدنظر بمالید.

شرکت نمایندگان مطالعه صورت گرفته در سال 1999 این گیاه را به صورت موضعی بر روی موقعیت مدنظر مالیدند. گروهی هم از کرم های دارونما استفاده کردند.

محققان دریافتند افرادی که از کرم این گیاه استفاده نموده بودند نشانه های کمتری داشتند و شرایط شان سریع تر بهبود یافته بود. محققان بعلاوه نشان دادند که استفاده از بادرنجبویه و کرم آن می تواند دوره های طولانی بین تبخال را بهتر کند. برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری احتیاج هست.

چگونه از این گیاه استفاده کنیم
کرم حاوی بادرنجبویه را چند بار در روز بر روی ناحیه مدنظر اعمال کنید. مطمئن شوید که قبل از اینکار تستی بر روی پوست تان انجام می دهید. اگر التهاب یا حساسیتی در عرض 24 ساعت نداشتید می توانید از این کرم استفاده کنید.
6)می تواند به بهبود سوء هاضمه یاری کند
اگر مدام دردهای شکمی و ناراحتی شکمی دارید، بادرنجبویه می تواند تاثیر مثبتی بر روی گوارش تان داشته باشد.

مطالعه کوچک صورت گرفته در سال 2010 اثرات یک دسر سرد حاوی این گیاه بر روی گوارش را آنالیز نموده است. شرکت نمایندگان این مطالعه بعد از خوردن این دسر نشانه هایشان بهتر شده بود. البته برای تایید به مطالعات بیشتری هم احتیاج هست.

چگونه از این گیاه برای بهبود مسائل گوارشی استفاده کنیم
یک قاشق چایخوری پودر بادرنجبویه را به یک کاسه بستنی یا اسموتی اضافه کنید و از آن لذت ببرید.
7)می تواند حالت تهوع را درمان کند
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این گیاه بر روی سیستم گوارش اثر خوبی دارد. بادرنجبویه می تواند احساس حالت تهوع را تسکین ببخشد.

مطالعات صورت گرفته در سال 2005 نشان می دهد این گیاه برای درمان نشانه های رودی معده ای همانند حالت تهوع مفید است. اگرچه این موضوع امیدوارنماینده ای است اما باید محدودیت های مطالعه را هم در نظر داشت. بیشتر مطالعات بر روی مصرف این گیاه به همراه سایر گیاهان تحقیق نموده اند. برای تایید موثر بودن بادرنجبویه باید مطالعات بیشتری انجام گردد.

چگونه از این گیاه برای بهبود حالت تهوع استفاده کنیم
یک فنجان چای بادرنجبویه را بنوشید. می توانید از چای آماده هم استفاده کنید.
8)ممکن است گرفتگی های دوره قاعدگی را تسکین ببخشد
بعضی از مطالعات صورت گرفته نشان می دهد بادرنجبویه می تواند درد و نشانه های دوران قاعدگی را تسکین ببخشد.

مطالعه منتشر شده در سال 2015 اثر این گیاه در کاهش شدت گرفتگی ها در 100 دختر دبیرستانی را مورد آنالیز قرار داد. دخترانی که از این گیاه استفاده نموده بودند شدت نشانه های سندرم پیش از قاعدگی شان کمتر بود. برای تایید این یافته ها به مطالعات بیشتری احتیاج هست.

چگونه از بادرنجبویه برای کاهش نشانه های دوران قاعدگی استفاده کنیم
1200 میلی گرم بادرنجبویه را به صورت روزانه مصرف کنید. اینکار به گیاه اجازه می دهد قبل از فرا رسیدن دوره قاعدگی به خوبی جذب سیستم تان گردد. برای کاهش نشانه ها در گذشت زمان به مصرف ادامه دهید.

عوارض جانبی و خطرات بادرنجبویه

بادرنجبویه می تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

سردرد

ادرار دردآور

افزایش دمای بدن

حالت تهوع

استفراغ

درد شکمی

سرگیجه

خس خس

تحریک پوست

واکنش های آلرژیک

می توانید عوارض جانبی همانند ناراحتی شکمی را با مصرف بادرنجبویه به همراه غذا کاهش دهید. شما می توانید عوارض جانبی را با مصرف کمتر از 2 گرم بادرنجبویه در روز کاهش دهید.

بادرنجبویه را باید برای دوره کوتاهی مصرف کنید. به عنوان یک قانون کلی بعد از هر سه هفته مصرف یک هفته به خودتان استراحت بدهید. نباید بادرنجبویه را بیشتر از 4 ماه بدون استراحت مصرف کنید. اگر موارد زیر را مصرف می کنید حتما با پزشک تان مشورت کنید:

داروهای آب مروارید

داروهای تیروئیدی

مسکن ها

باربیتورات

داروهایی که بر روی سروتونین اثر می گذارند.

اگر شرایط زیر را دارید قبل از مصرف بادرنجبویه حتما با پزشک تان مشورت کنید:

باردار هستید

به کودکتان شیر می دهید.

می خواهید بادرنجبویه را به نوزاد یا کودک زیر 12 سال بدهید

جراحی پیش رو دارید

نتیجه گیری

بادرنجبویه را نمی توان جایگزین داروهای تجویز شده به وسیله پزشک کرد. به خاطر داشته باشید که با مشورت با پزشک می توانید از اثرات تکمیلی این گیاه استفاده کنید. درباره وضعیتی که دارید با پزشک مشورت کنید.

اگر در حال پرورش گیاه بادرنجبویه هستید یا از برگ های خشک شده برای چای تان استفاده می کنید خطرات اندکی پیش روتان واقع شده است اما اگر از کپسول، پودر یا سایر محصولات استفاده می کنید برترین کار این است که از شرکت های معتبر بخرید.

اگر آغاز به استفاده از بادرنجبویه نموده اید بهتر است تجربیات تان را یادداشت کنید. هر گونه بهبود یا عارضه جانبی را بنویسید. به یاری این روش می توانید ببینید بادرنجبویه برایتان مفید بوده است یا خیر.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1567

به "بادرنجبویه و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادرنجبویه و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید