از خاکستر برای پرورش گل و گیاه بهره ببرید

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اگر عادت دارید همواره روی منقل کباب درست کنید، حتما هر بار در آخر کار حجم زیادی از خاکستر دارید که نمی دانید با آن چه کنید. خب، ما راهی برای استفاده از این خاکستر به شما نشان می دهیم!

از خاکستر برای پرورش گل و گیاه بهره ببرید

از روزگاران قدیم از خاکستر بری بهبود شرایط خاک استفاده می شده است. اما امروزه باغبانان و نگهدارندگان گل و گیاه این ماده ارزشمند را فراموش نموده اند و سعی می نمایند با مواد شیمیایی و کودهای صنعتی خاک باغچه را بهبود ببخشند.

شاید عده ای هم تصور نمایند اضافه کردن خاکستر به خاک باغچه ایده خوبی نیست. شاید شنیده باشید که می گویند مخلوط کردن خاکستر و خاک کار عاقلانه ای نیست. اما به راستی این طور است؟ پاسخ این است که بستگی دارد. در واقع این به نوع خاک تان و خاکستر، هر دو، بستگی دارد. برای تصمیم گیری درست باید کمی درمورد خاکستر و خاک تان بدانید.

اما اگر نمی خواهید آن را به خاک تان اضافه کنید، باز هم استفاده شگفت انگیز دیگری برای آن وجود دارد. می توانید با استفاده از خاکستر آفات موزی گیاهان خانگی و باغچه ای خود را فراری دهید!

خاکستر چه کاری برای خاک انجام می دهد؟

خاکستر شومینه و خاکستر حاصل از سوختن چوب می توانند منبع خوبی از پتاسیم برای خاک باشند. در مقادیر کمتر، این خاکستر حاوی فسفر، کمی آلومینیوم، منیزیم و سدیم و تعداد کمی از عناصر کم مصرف مانند بر، مس، مالیبدنوم، سولفور و روی است. اندازه مواد مغذی خاکستر آنقدرها هم بالا نیست و واقعا بستگی به نوع چوبی که خاکستر از آن حاصل شده دارد. اما اگر خاک تان از کمبود پتاسیم رنج می برد، خاکستر درمانی عالی برای آن است.

خاکستر و پی اچ خاک

بیشتر خاکسترها حاوی درصد قابل قبولی، در حدود 25 درصد، کربنات کلسیم هستند. اگر خاک باغچه تان شدیدا اسیدی است (5.5 یا کمتر)، اضافه کردن خاکستر به آن می تواند آن را بهبود ببخشد و پی اچ را بالاتر ببرد.

از سوی دیگر اگر خاک باغچه خنثی یا بازی است، اضافه کردن خاکستر به آن می تواند پی اچ را خیلی بالا ببرد و توانایی گیاهان برای جذب مواد غذایی را کم کند. بعلاوه اگر گیاهانی دارید که برای رشد به خاک اسیدی نیاز دارند، از اضافه کردن خاکستر به خاک آنها اجتناب کنید.

نکات منفی استفاده از خاکستر در خاک

متاسفانه خاکستر می تواند منبعی از فلزات سنگین مانند کادمیم، کروم (کرومیم) یا سرب باشد که شما نباید آنها را به درون باغچه تان راه دهید! اما از آنجایی که خاکستر پی اچ خاک را بالا می برد، گیاهان نمی توانند این فلزات سنگین را در مقادیر قابل توجه جذب نمایند و مسئله ای خاصی برای بیشتر آنها پیش نخواهد آمد.

اگر می خواهید همواره اندازهی خاکستر به خاک باغچه تان اضافه کنید، ابتدا باید خاک و خاکسترتان را در آزمایشگاه آنالیز کنید.

اما برای جمع بندی بدانید که اضافه کردن اندازه کمی خاکستر به خاک باغچه می تواند مواد غذایی به خاک تان اضافه کند و برای گیاهان مفید خواهد بود، اما از مخلوط کردن اندازه زیادی خاکستر با خاک تان اجتناب کنید.

نکته مهم: اگر در سوزاندن چوب هایی که خاکستر از آنها حاصل شده از مواد نفتی یا هر نوع سوخت دیگری استفاده نموده اید، و یا اگر از چوب هایی که حاوی هر گونه مواد شیمیایی هستند استفاده نموده اید، هرگز از خاکستر این چوب ها در باغچه تان، به خصوص در اطراف گیاهان خوردنی، استفاده نکنید!

خاکستر، یک آفت کش ارگانیک

اگر از وجود حلزون و دیگر نرم تنان در باغچه یا گلدان هاتان رنج می برید، خاکستر مانند یک سم آنها را از اطراف شما فراری می دهد! خاکستر این جانداران را فراری می دهد و حتی اگر جرات نمایند و جلو بیایند، خاکستر مانند نمک عمل نموده و آب بدن شان را می گیرد و آنها را خشک می نماید.

یکی دیگر از آفاتی که می توان از طریق خاکستر با آن مبارزه کرد، شته است. به محض اینکه این آفات ریز و مزاحم را روی گیاه تان مشاهده کردید، یک لایه نازک خاکستر روی گیاه بپاشید به طوری که روی شته ها را بگیرد. خاکس کار خود را می نماید و شته ها را تار و مار می نماید. زمانی که گیاه عاری از هر شته ای بود، می توایند خاکسترها را از روی آن پاک کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1815

به "از خاکستر برای پرورش گل و گیاه بهره ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خاکستر برای پرورش گل و گیاه بهره ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید