چاووش اوغلو: به هیچ قیمتی، قرارداد اس-400 را لغو نمی کنیم، آنکارا مخالف تحریم های ضدایرانی آمریکا است

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، وزیر خارجه ترکیه ضمن هشدار به آمریکا در مورد وضع هرگونه تحریم علیه آنکارا تأکید کرد که به هیچ عنوان قرارداد خرید سامانه های روسی اس-400 را لغو نخواهند کرد.

چاووش اوغلو: به هیچ قیمتی، قرارداد اس-400 را لغو نمی کنیم، آنکارا مخالف تحریم های ضدایرانی آمریکا است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پایتخت قطر ضمن ابراز مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که مردم ایران بیشترین آسیب را از این تحریم ها متحمل می شوند.

وی در این خصوص گفت: آنکارا و بعضی کشورهای اروپایی مخالف این رویکرد (آمریکا در قبال ایران) هستند و مردم ایران بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخشی از سخنان خود نیز ضمن حیاتی خواندن سامانه اس-400 برای ترکیه تأکید کرد که قرارداد خرید اس-400 از روسیه را لغو نخواهند کرد و هرگونه تحریم های آمریکا را تلافی خواهند کرد.

بنا به گزارش شبکه الجزیره، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (شنبه)، طی سخنرانی در کنفرانسی در دوحه پایتخت قطر، تأکید کرد که به هیچ قیمتی حاضر به لغو قرارداد اس-400 با روسیه نیستند.

وی در این خصوص شرح داد: زبان تحریم و تهدید هرگز کارساز نبوده است اما اگر تحریم هایی وضع گردد، ترکیه مجبور است اقدام متقابلی انجام دهد.

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید نموده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-400 خریداری کند، تحریم خواهد نمود. دولت آمریکا میخواهد ترکیه را به دلیل خرید سامانه های پدافند موشکی اس-400 از روسیه، تا خاتمه سال 2020 به صورت کامل از برنامه فراوری مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده های خریداری شده را نیز تعلیق نموده است.

هفته جاری، سناتورهای کنگره از لایحه وضع تحریم هایی علیه ترکیه به دلیل پیشبرد قرارداد اس -400 با روسیه و همچنین عملیات نظامی اخیر این کشور در شمال سوریه حمایت کرد.

این اقدام سنا با واکنش ترکیه روبرو شد و چاووش اوغلو نیز در نشست دوحه، قرارداد اس-400 را حیاتی خواند و گفت: ما بسیار نیازمند یک سامانه دفاع هوایی هستیم. کوشش کردیم از آمریکا و دیگر کشورها آن را تهیه کنیم اما مؤثر واقع نشد. این (اس -400)، یک سامانه دفاعی است که برای ما حیاتی است.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات نظامی اخیر آنکارا علیه شبه نظامیان کُرد شمال سوریه اشاره نمود و گفت گرچه روابط دو کشور آمریکا و ترکیه همچنان مستحکم است اما همچنان مسائل برجسته ای میان دو کشور باقی است.

چاووش اوغلو شرح داد: آمریکا هنوز همپیمان ترکیه است زیرا ترامپ روابط با ما را درک می نماید و برای آن ارزش قائل است اما از آمریکا انتظار داریم که از ی.پ.گ (شبه نظامیان کُرد سوری یگان های مدافع خلق)/پ.ک.ک که برای امنیت ملی ما یک تهدید محسوب می گردد، فاصله بگیرد.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می گردد، بعد از شکستن توافق آتش بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه ای را با دولت ترکیه شروع نموده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری های 30 ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه نظامیان کُرد یگان های مدافع خلق سوری را شاخه ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز چشمه صلح در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه شروع کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 325

به "چاووش اوغلو: به هیچ قیمتی، قرارداد اس-400 را لغو نمی کنیم، آنکارا مخالف تحریم های ضدایرانی آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: به هیچ قیمتی، قرارداد اس-400 را لغو نمی کنیم، آنکارا مخالف تحریم های ضدایرانی آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید