همدان؛ میزبان همایش بین المللی راه ابریشم

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار:همدان از یکم تا هفتم مهرماه میزبان همایش بین المللی راه ابریشم است که در آن 16 کشور و 90 مهمان داخلی و خارجی شرکت خواهند کرد. نکته مهم این همایش حضور مدیران سازمان یونسکو در آن است که به همدان یاری خواهد نمود موضوع ثبت جهانی آثارش را پیگیری کند. منصور غلامی، وزیر علوم، مهمان ویژه داخلی این همایش خواهد بود.

همدان؛ میزبان همایش بین المللی راه ابریشم
  • معرفی ظرفیت های همدان

معاون امور عمرانی استاندار در نشست خبری که پیش از شروع این همایش برگزار گردید، گفت: یکی از ویژگی های مهم این همایش برگزاری پنل های تخصصی در آن است و ما باید بتوانیم نهایت استفاده را از این پنل ها داشته باشیم و با افراد صاحب نفوذ ارتباط برقرار کنیم. ضمن این که باید محتوای خوبی از ظرفیت های همدان برای این پنل ها بسازیم. محمودرضا عراقی ادامه داد: تعدادی از مهمانان همایش عضو کمیسیون ثبت جهانی هستند و ما می توانیم ذهن آنها را با آثاری مانند تپه هگمتانه، غار علیصدر و تپه نوشیجان آشنا کنیم تا با ذهنیتی فراتر از چند عکس و فیلم به فکر ثبت جهانی این آثار برای همدان باشند.

  • توسعه همدان با محور گردشگری

رئیس شورای شهر همدان نیز در این نشست اظهار کرد: اعتقاد داریم یکی از محورهای توسعه همدان رونق گردشگری است و برگزاری چنین نشست هایی به توسعه همدان در محور گردشگری یاری شایانی خواهد نمود. کامران گردان اضافه نمود: برای حمایت از این رویداد اعتبارات لازم را تخصیص داده ایم و امیدوارم این همایش در شناساندن بهتر همدان تاثیرگذار باشد. مدیران یونسکو می توانند در جذب گردشگر برای همدان موثر باشند. این رویداد برای جذب گردشگر داخلی، خارجی و جذب سرمایه گذاران در این زمینه حائز اهمیت است.

  • وفاق و همدلی

شهردار همدان نیز گفت: باید از هر فرصتی برای معرفی ظرفیت های همدان استفاده کنیم و چه خوب که با حضور 16 کشور عضو سازمان جهانی راه ابریشم همدان معرفی گردد. عباس صوفی اظهار داشت: اعضای سازمان جهانی یونسکو چند روزی مهمان همدان خواهند بود و علاوه بر اهمیت برگزاری همایش برای راه ابریشم، مساله مهم میزبانی همدان در این رویداد است. وفاق و همدلی خوبی بین دستگاه های مختلف ایجاد شده و امیدواریم این رویداد را به بهترین شکل برگزار کنیم. وی شرح داد: 90 مهمان داخلی و خارجی و نمایندگان گردشگری 16 کشور در این همایش حضور خواهند داشت، اما آنچه مهم است حضور مسئولان سازمان جهانی یونسکو در این برنامه است تا موضوع ثبت جهانی آثار تاریخی همدان پیگیری گردد.

  • ظرفیت همدان در برگزاری رویدادهای بین المللی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با بیان این که سال جاری یک رویداد فنی و تخصصی بزرگ با تیم منسجم برگزار می گردد، گفت: خوشبختانه ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی برای برگزاری چنین رویدادی در همدان وجود دارد و مسئولان کشوری نیز توانایی همدان را در برگزاری رویدادهای بین المللی باور نموده اند.

علی مالمیر توضیح داد: سیاست های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اثر رویدادهای بین المللی گذشته نسبت به محور گردشگری غرب کشور تغییر نموده است. وی با بیان این که وضعیت گردشگری همدان رو به رشد است، اضافه نمود: سال گذشته به دلیل برگزاری رویداد همدان 2018 آمار گردشگران همدان در نوروز افزایش داشت و همدان رتبه دوم کشور را در افزایش گردشگر به دست آورد. بارش ها در نوروز سال جاری باعث نزول تعداد گردشگران همدان شد و در 5 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 30 درصد رشد اقامت مسافر در همدان روبرو بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که این همایش ششمین نشست کمیته تخصصی راه ابریشم است، شرح داد: محورهای تخصصی و متفاوتی در پنل های تخصصی برگزار خواهد شد و سیاست های خوبی برای ثبت آثاری چون سایت هگمتانه، سایت علیصدر، سایت ارزانفود و معابر دوران ماد مثل نوشیجان و حاجی خان معین شده است.

  • 3 پیشنهاد به یونسکو

حمید بادامی نجات، نایب رئیس شورای شهر اسلامی همدان، با بیان این که 3 پیشنهاد به سازمان یونسکو داده شده است، گفت: راه اندازی دفتر منطقه ای یونسکو در همدان یکی از پیشنهادهایی است که در حال پیگیری آن هستیم. دومین پیشنهاد کشف و شناخت همدان به عنوان پروژه جهانی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری است و پیشنهاد سوم سیتی برندینگ همدان است. استان همدان چندین ظرفیت برای برندینگ دارد و سازمان یونسکو می تواند این پروژه را دنبال کند.

  • ریز برنامه ها

دبیر کمیته اجرایی همایش جهانی راه ابریشم نیز درباره برنامه های همایش راه ابریشم شرح داد: نشست اول در این همایش کمیته هماهنگی میراث برای تثبیت ثبت های زنجیره ای است. نشست ادیان و معنویات در جاده ابریشم دومین برنامه همایش جهانی راه ابریشم است. حسن محمدی با بیان این که سومین برنامه تخصصی این همایش با عنوان کنفرانس بین ادیان و فرهنگ در دانشگاه بوعلی سینا برگزار می گردد، گفت: مراسم افتتاحیه همایش جهانی راه ابریشم در استانداری و 2 نشست تخصصی در هتل باباطاهر برگزار خواهد شد. در خاتمه نشست از پوستر این همایش جهانی رونمایی شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 67

به "همدان؛ میزبان همایش بین المللی راه ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان؛ میزبان همایش بین المللی راه ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید