تور بلغارستان: برترین زمان سفر به صوفیه؛ سردیکای باستانی در بلغارستان

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، برترین زمان سفر به صوفیه، یکی از قدیمی ترین مرکز های اروپایی بر اساس آب و هوا چه زمانی از سال است؟

تور بلغارستان: برترین زمان سفر به صوفیه؛ سردیکای باستانی در بلغارستان

با ما سفر کنید و با تور بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

صوفیه، مرکز کشور بلغارستان حدودا 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد. صوفیه، مرکز فرهنگی و سیاسی کشور در غرب کشور بلغارستان در ارتفاع 2290 متری کوه ویتوشا (Mount Vitosha) واقع شده است که یکی از محبوب ترین اقامتگاه ها و مقصد گردشگری برای شهروندان بلغاری به شمار می آید. تور بلغارستان یکی از تورهای پرطرفدار بین ایرانی ها است.

این شهر با محدوده های متغیر دمایی در مواقع مختلف سال دارای اقلیم قاره ای است. صوفیه که قدمت آن به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح بازمی گردد، در تاریخ خود سابقه حکومت امپراطوری رومیان و رومیان شرقی را دارا است.

شما در این شهر می توانید به بازدید از بناهای میراث تاریخی از جمله کلیسای هاگیا صوفیه (Hagia Sophia Basilica)، کلیسای سنت جرج، مسجد بانیا باشی یا حمام های ترکی صوفیه (Mosque of the Baths)، کلیسای جامع زیبای الکساندر نوسکی (Alexander Nevsky Cathedral)، بنای تزار آزادی بخش (Liberator Tsar)، مجسمه برنزی که به احترام الکساندر دوم ساخته شد، ساختمان ملی مجلس (National Assembly building) یا بنای استفان استامبلوو (Stefan Stambolov) بپردازید.

اگر از علاقه مندان هنرهای باستانی هستید، به هیچ وجه بازدید از موزه ملی باستان شناسی، ساختمان تئاتر ملی ایوان وازوو (Ivan Vazov National theatre)، موزه ملی تاریخ و کلکسیون اشیای میراث فرهنگی و کاخ ملی فرهنگ (National Palace of Culture) که میزبان نمایش ها و کنسرت ها در ساختمان با معماری مدرن باشکوه و قابل توجه خود است، را از دست ندهید.

در مرکز شهر صوفیه، زندگی شبانه پویایی با وجود رستوران ها، نایت کلاب ها و بارهای زیبا وجود دارد و گردشگران می توانند در تمام طول شب به گردش و شادی در این شهر بپردازند.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس آب و هوا

برترین زمان سفر به صوفیه، بر اساس آب و هوا، 30 آوریل تا هفتم اکتبر (10 اردیبهشت تا 15 مهر) است.

دمای میانگین در صوفیه در زمان های مختلف سال به شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال احتمال دارد. صوفیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه 38 از 100 را دارا است.

اگر در پی سفر در گرم ترین ماه های سال هستید، در ماه آگوست، جولای و ژوئن به این شهر بروید. گرم ترین زمان سال در میانه ماه جولای (اواخر تیر) با دمای میانگین 31.2 درجه سانتی گراد و حداقل دمای 15.5 درجه سانتی گراد در شب ها است.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس دمایی که حس می کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در اندازه رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می نمایند. در حقیقت می توان گفت که دمایی که ما حس می کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس بارش باران یا برف

اگر در پی سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از 25.4 میلی متر در ماه گفته می گردد) یعنی فوریه، نوامبر و آگوست به صوفیه بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر است.

چه زمانی می توانید با بارش برف در صوفیه روبه رو شوید؟

گزارشات هواشناسی نشان می دهند که احتمال بارش برف در ماه فوریه به خصوص در اوایل ماه (اواسط بهمن) بسیار بالا است. برترین زمان اسکی در صوفیه، اواسط دسامبر (اواخر آذر) است.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس رطوبت و وزش باد

صوفیه دارای ماه های بسیار مرطوب در نیمه ای از سال و ماه های نسبتا مرطوب در نیمه دیگر است. کم رطوبت ترین ماه سال با رطوبت نسبی 48.4 درصد، ماه آگوست و مرطوب ترین ماه سال با رطوبت نسبی 81.2 درصد، دسامبر است.

وزش باد در صوفیه، معمولا آرام است. پربادترین ماه های سال، مارس و سپس فوریه و آوریل هستند. باد ماه مارس با سرعت 13.1 کیلومتر بر ساعت، یک نسیم آرام به شمار می آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در صوفیه در اواخر ماه مارس، 28 کیلومتر بر ساعت است که یک باد میانه به شمار می آید.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ ترین ماه های گردشگری صوفیه، آگوست و سپس ژانویه و ژوئن است. قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما در این ماه ها در حداکثر اندازه خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می توانید کمی هزینه های خود را کاهش دهید.

خلوت ترین ماه گردشگری صوفیه، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان ترین قیمت هتل ها روبه رو می شوید.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس فصول

فصل بهار: ماه های مارس تا می (10 اسفند تا 10 خرداد)

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد می گردد. دمای میانگین در این فصل در محدوده 9.2 تا 24.3 درجه سانتی گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک تر می شویم، هوا گرم تر می گردد. بارش باران با میانه 5 تا 7 روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان خلوت گردشگری صوفیه است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده آل برای سفری ارزان می نماید.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا آگوست (11 خرداد تا 9 شهریور)

ماه های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه ها با 3 تا 7 روز بارش موثر در ماه، اندازه بارش میانهی را تجربه می نمایند.

ماه های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در صوفیه هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل ها و پروازها روبه رو شوید.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده 9.4 تا 26.9 درجه سانتی گراد است که با توجه به اندازه رطوبت و وزش باد، به شما احساس سرما القا خواهد نمود. حدودا در هر ماه به صورت میانگین 3 تا 6 روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری صوفیه است، بنابراین قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما کاهش می یابد.

فصل زمستان: ماه های دسامبر تا فوریه (10 آذر تا 9 اسفند)

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین 3.2 تا 10.9 درجه سانتی گراد در صوفیه بسیار سرد است. به صورت میانگین 3 تا 5 روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، دومین فصل شلوغ گردشگری صوفیه است.

برترین زمان سفر به صوفیه بر اساس فستیوال ها و رویدادها

فستیوال ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه صوفیه

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه صوفیه سالیانه در ماه مارس در این شهر برگزار می گردد. قدمت این فستیوال به سال 1997 برمی گردد و از آن موقع این رویداد به عنوان یکی از مهم ترین فستیوال های فیلم اروپا شناخته می گردد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل تابستان

هفته بین المللی موسیقی صوفیه

هفته بین المللی موسیقی صوفیه مهم ترین رویداد موسیقی این شهر و بلغارستان است. برنامه سالیانه این فستیوال در ماه می و ژوئن برگزار می گردد. در سال 1982، این فستیوال به انجمن فستیوال های اروپایی (EFA) پیوست.

فستیوال هنر دیجیتال

فستیوال هنر دیجیتال یک نمایشگاه هنر معاصر است که به ارائه آثار تئاتر تجربی، مولتی مدیا، نصب آثار، طراحی کامپیوتری و ترکیبات آکوستیک الکترونیکی می پردازد. این فستیوال هر سال در میانه ماه ژوئن برگزار می گردد.

جشن اشتباه (Wrong Fest)

جشن اشتباه یک مهمانی آخر هفته برای ساکنان صوفیه است که هر سال در دهکده وینوگوتسی (Voinegovtsi) در فاصله 20 کیلومتری صوفیه، مرکز کشور بلغارستان به مدت دو روز در ماه ژوئن برگزار می گردد.

استیج این مهمانی میزبان گروه های موسیقی پانک و راک بلغاری و بین المللی است. هدف اصلی برگزاری این جشن، فراهم کردن سکویی برای ارتقای موسیقی راک و متال است.

فستیوال بین المللی فولکلور ویتوشا صوفیه

فستیوال بین المللی فولکلور ویتوشا هر سال در ماه جولای با برنامه های متعدد پایکوبی و موسیقی سنتی در صوفیه در استیج های در فضای آزاد جلوی ساختمان تئاتر ملی و دیگر محله های شهر، برگزار می گردد.

فستیوال مقدس رنگ ها

در ماه ژوئن هر سال، شهر صوفیه تبدیل به شهری رنگارنگ در بلغارستان می گردد. فستیوال مقدس رنگ ها که یک سنت محبوب هندی است که مردم را برای اشاعه عشق، آزادی و پیروزی خیر علیه شر در ورزشگاه آکادمیک (Academic stadium) در طولانی ترین روز سال در فصل تابستان گرد هم می آورد.

بروکن بالکانز (Broken Balkanz)

بروکن بالکانز، یک فستیوال موسیقی در فضای باز است که در 14 سال گذشته در ماه ژوئن در کوهپایه ویتوشا در نزدیکی صوفیه برگزار شده است. کمپ زدن، فعالیت های متعدد و موسیقی بدون وقفه درام و باس از ویژگی های این فستیوال مجذوب کننده موسیقی است.

فستیوال هنری واترفرانت (Watertower Art Fest)

فستیوال هنری واترفرانت در هشت سال گذشته به صورت سالیانه در ماه جولای در شهر صوفیه برگزار شده است. این فستیوال هنری بلغاری به عنوان یک رویداد کوچک با آثار خلاقانه هنرمندان آغاز به کار کرد و در طول سال ها تبدیل به یک رویداد مهم بلغارستان شد. این فستیوال یک نمایشگاه بزرگ بین المللی برای ارائه آثار هنرمندان ملی و بین المللی در رشته هنرهای تجسمی معاصر است.

فستیوال موسیقی راک (Sofia Rocks)

فستیوال موسیقی راک در پنج سال گذشته به صورت سالیانه در ماه جولای در شهر صوفیه برگزار شده است. این فستیوال که در ورزشگاه آکادمیک برگزار می گردد، برای علاقه مندان به موسیقی راک این فرصت را فراهم می نماید تا از اجرای گروه های مشهور موسیقی راک بین المللی و بلغاری لذت ببرند.

بلغارستان؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های مختلف سال و بعلاوه به تفکیک هفته های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا برترین زمان سفر را به صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

ماه دما (سانتی گراد) اندازه بارش (سانتی متر)
ژانویه1.73.6
فوریه3.92.8
مارس104.1
آوریل15.66.1
می20.68.6
ژوئن24.47.4
جولای27.26.9
آگوست26.16.6
سپتامبر21.14.6
اکتبر17.26.6
نوامبر8.95.1
دسامبر3.34.6

بلغارستان، کشوری کوهستانی با اقلیمی قاره ای به همراه جریان های مدیترانه ای از دریای اژه است. فصل بهار تقریبا معتدل و تابستان گرم و خشک با وجود طوفان هایی پرقدرت است، در حالی که زمستان ها با بارش مکرر برف تا فصل بهار، بسیار خشن هستند.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه1.3 سانتی گراد- 3.4 سانتی متر0.9 سانتی گراد- 3.1 سانتی متر0.5 سانتی گراد- 2.9 سانتی متر0.1 سانتی گراد- 2.6 سانتی متر
فوریه3.4 سانتی گراد- 2.6 سانتی متر2.8 سانتی گراد- 2.4 سانتی متر2.3 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر1.7 سانتی گراد- 2 سانتی متر
مارس8.5 سانتی گراد- 3.8 سانتی متر7 سانتی گراد- 3.5 سانتی متر5.4 سانتی گراد- 3.1 سانتی متر3.9 سانتی گراد- 2.8 سانتی متر
آوریل14.2 سانتی گراد- 5.6 سانتی متر12.8 سانتی گراد- 5.1 سانتی متر11.4 سانتی گراد- 4.6 سانتی متر10 سانتی گراد- 4.1 سانتی متر
می19.4 سانتی گراد- 8 سانتی متر18.1 سانتی گراد- 7.4 سانتی متر16.9 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر15.6 سانتی گراد- 6.1 سانتی متر
ژوئن23.5 سانتی گراد- 7.1 سانتی متر22.5 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر21.6 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر20.6 سانتی گراد- 6.2 سانتی متر
جولای26.5 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر25.8 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر25.1 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر24.4 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر
آگوست25.8 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر25.6 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر25.3 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر25 سانتی گراد- 6.3 سانتی متر
سپتامبر19.9 سانتی گراد- 4.1 سانتی متر18.6 سانتی گراد- 3.6 سانتی متر17.4 سانتی گراد- 3.1 سانتی متر16.1 سانتی گراد- 2.6 سانتی متر
اکتبر16.2 سانتی گراد- 6.1 سانتی متر15.3 سانتی گراد- 5.6 سانتی متر14.3 سانتی گراد- 5.1 سانتی متر13.3 سانتی گراد- 4.6 سانتی متر
نوامبر6.8 سانتی گراد- 4.7 سانتی متر4.8 سانتی گراد- 4.4 سانتی متر2.7 سانتی گراد- 4 سانتی متر0.6 سانتی گراد- 3.6 سانتی متر
دسامبر1.9 سانتی گراد- 4.5 سانتی متر0.5 سانتی گراد- 4.4 سانتی متر0.9 سانتی گراد- 4.2 سانتی متر2.3 سانتی گراد- 4.1 سانتی متر

برترین زمان سفر به بلغارستان بین ماه های می تا سپتامبر (11 اردیبهشت تا 8 مهر) با تابش مکرر آفتاب و هوای گرم و دلپذیر است.

هواداران اسکی که می خواهند مهارت شان را در این کشور بیازمایند می توانند بین ماه های دسامبر تا آوریل (10 آذر تا 10 اردیبهشت) به دامنه های برفی کوهستان های بلغارستان بیایند.

چه زمانی به صوفیه برویم؟

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه3-321-159
فوریه2-519-1810
مارس21115-2310
آوریل6175-2912
می112202813
ژوئن152543312
جولای172873610
آگوست16278359
سپتامبر12232-337
اکتبر9182-3111
نوامبر4107-2310
دسامبر1-516-1812

هزینه روزانه توریستی در صوفیه

هزینه یک روز اقامت در صوفیه حدودا 271 دلار است. هزینه های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

1. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می گردد و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

2. شام در رستوران سه ستاره

3. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

این هزینه ها بسته به این که در ماه های داغ سال یا کمتر توریستی به صوفیه سفر می کنید، تغییر می نماید. تخمین هزینه بالا در ماه های داغ در صوفیه صورت گرفته است تا برای برنامه ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن بهره ببرید.

منبع: کجارو / lonelyplanet / sofia-guide.com / inyourpocket.com / thebesttimetovisit.com / championtraveler.com / besttimetogo.com
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1758

به "تور بلغارستان: برترین زمان سفر به صوفیه؛ سردیکای باستانی در بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور بلغارستان: برترین زمان سفر به صوفیه؛ سردیکای باستانی در بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید