نگاهی به سایپا 111 و آنالیز مشخصات این خودرو

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، سایپا 111 که با نام پراید 111 نیز شناخته می گردد از جمله نام آشناترین خودروهای تولیدی شرکت سایپاست. این خودرو با وجود کیفیت بدنه پایین یک خوردروی شهری کیفیت متوسط است. با این توصیفات، بد نیست نگاهی به ویژگی های این خودرو داشته باشیم.

نگاهی به سایپا 111 و آنالیز مشخصات این خودرو

خبرنگاران | سرویس خودرو - سایپا 111 در عمل مدل هاچ بک خودروی سایپا 132 یا همان پراید 132 است. قدیمی ترین نسخه های موجود از خودروی پراید نیز همانند خودروی سایپا 111 به عنوان محصولات هاچ بک شناخته می شدند.

منشا فراوری خودروی پراید را باید در دهه های گذشته و در کشور کره جنوبی جستجو کرد. در اواخر دهه 80 میلادی جد عظیم خودروی پراید توسط شرکت ژاپنی مزدا فراوری شد. البته شرکت مزدا صاحب امتیاز این خودرو نبود و آن را تنها طی همکاری دو جانبه با شرکت آمریکایی فورد فراوری نموده بود. این خودرو در سال های سرانجامی دهه 80 میلادی با نام مزدا 120 در کشور ژاپن عرضه شد و در آمریکای شمالی هم با نام فورد فستیوا به بازار آمد.

اما همکاری دو شرکت فورد و مزدا در زمینه فراوری این خودرو به درازا نیانجامید. چرا که خیلی زود امتیاز فراوری خودروی فستیوا از سوی شرکت فورد به شرکت کره ای کیا موتورز اهدا شد. پس از آن خودروی فستیوا به پراید تغییر نام داد و توسط شرکت کیا موتورز در کشور کره و بعضی دیگر از کشورها عرضه شد.

تاریخچه کوتاه فراوری خودروی سایپا 111

به مرور زمان نسخه های کره ای خودروی پراید به بازار ایران نیز راه یافتند و پس از آن این خودرو در کشور ما بومی سازی شد. نخستین نسخه های فراوری شده از خودروی پراید در ایران در سال 1372 خورشیدی به بهره برادری رسیدند. محصولاتی که بدون استثنا به کاربراتور مجهز بودند. پس از آن خودروی پراید علاوه بر نسخه هاچ بک در قالب نسخه صندوق دار یا سدان نیز فراوری شد و به بازار آمد. به تدریج موتور و سایر مشخصات فنی این خودرو نیز با بهبودهایی همراه گشت.

مدل صندوق دار قدیمی خودروی پراید با نام صبا شناخته می گردد و مدل قدیمی هاچ بک این خودرو نیز به نسیم مشهور است. پس از نزدیک به دو دهه فراوری خودروی پراید درقالب مدل های یاد شده، بالاخره دست مختصری به سر و روی این خودروی قدیمی کشیده شد. در ابتدا قرار بود نسخه هاچ بک جدید خودروی پراید با نام مروارید شناخته گردد. اما در نهایت این خودرو به سایپا 111 تغییر نام داد. نسخه صندوق دار این خودرو نیز سایپا 132 نام گرفت. در حال حاضر نسل جدید خودروی پراید، که در عمل تفاوت چشم گیری با نسل گذشته ندارد، همین دو محصول را شامل می گردد. محصولاتی که عمری کمتر از ده سال دارند.

البته پفراینده خودروی سایپا 111 سال گذشته و در چنین روزهایی بسته شد. در تاریخ نهم شهریور ماه سال 1396 آخرین خودروی سایپا 111 در کاشان از کارخانه بیرون آمد و خط فراوری این خودرو به کار خود سرانجام داد.

مشخصات فنی خودروی سایپا 111

خودروی سایپا 111 بر اساس پلتفرم X100 ساخته شده است. موتور به کار رفته در این خودرو همان موتور چهار سیلندر بنزینی با آرایش خطی است که در سایر نسخه های موجود از خودروی پراید نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور بنزینی که مبتنی بر سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای است، به 8 سوپاپ مجهز بوده و از گنجایشی معادل 1323 سی سی بهره می برد.

موتور به کار رفته در نسخه های ابتدایی فراوری شده از خودروی سایپا 111 حداکثر توانی معادل 63 اسب بخار را با احتساب 5200 دور در دقیقه ایجاد می کرد. همچنین حداکثر گشتاور خروجی این خودرو نیز رقمی معادل 103 نیوتن متر با احتساب 2500 دور در دقیقه بود.

اما پس از بهینه سازی هایی که در موتور این خودرو صورت گرفت، توان خروجی آن نیز با بهبودهایی همراه گشت. در حال حاضر موتور به کار رفته در خودروی سایپا 111 قادر است حداکثر توانی معادل 71 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه ایجاد کند و حداکثر گشتاوری معادل 108 نیوتن متر را با احتساب 2500 دور در دقیقه به نمایش بگذارد.

به موجب برخورداری از مشخصات فنی یاد شده خودروی سایپا 111 قادر است در مدت زمانی حدود 14.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. همچنین باید به این نکته اشاره نمود که خودروی سایپا 111 به جعبه دنده دستی 5 سرعته مجهز است. اگرچه شتاب این خودرو روی دنده های چهار و پنج آن چندان چشم گیر و قابل توجه نیست، اما روی دنده های پایین تر نسبتا مناسب جلوه می نماید. به این ترتیب می توان ادعا کرد که سایپا 111 به عنوان یک خودروی شهری از شتاب قابل قبولی برخوردار است.

حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو نیز رقمی معادل 170 کیلومتر در ساعت است. البته با توجه به وزن 900 کیلوگرمی این خودرو و همچنین با توجه به بدنه ضعیف، دست یابی به چنین سرعتی نه تنها عملی نیست بلکه معقول به نظر نمی رسد.

سیستم تعلیق در خودروی سایپا 111 به صورت مستقل برای هر چرخ طراحی شده است. این سیستم در بخش جلو به صورت مک فرسون مبتنی بر فنر لول بوده و در بخش عقب هم به صورت نیمه مستقل شکل گرفته است. علاوه بر آن یاری فنرهای جلو و عقب این خودرو هم به شکل هیدرولیکی طراحی شده است. وجود حالت کاسه ای در بخش عقب سیستم ترمز خودروی سایپا 111 اگرچه چندان جالب به نظر نمی رسد، اما در محصولی با این قیمت و متعلق به چنین رده ای چندان عجیب نیست. ترمز بخش جلوی این خودرو هم مانند بسیاری از محصولات مشابه به صورت دیسکی طراحی شده است.

از نظر میزان مصرف سوخت نیز خودروی سایپا 111 عملکرد نسبتا مناسبی نسبت به سایر محصولات ساخت داخل دارد. متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل 6.4 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. میزان مصرف سوخت این خودرو در دو حالت درون شهری و برون شهری نیز به طور متوسط روی رقم 9.6 لیتر و 5.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار گرفته است.

در مجموع اگرچه کیفیت ساخت خودروی سایپا 111 تعریف چندانی نداشته و این محصول از نظر ایمنی نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما به عنوان یک خودروی متوسط شهری از نظر شتاب، سرعت و میزان مصرف سوخت می تواند عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. در صورت تمایل می توانید مشخصات فنی این خودرو را در قالب جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی سایپا 111
طول خودرو3673 میلی متر
عرض خودرو1605 میلی متر
ارتفاع خودرو1455 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو2345 میلی متر
وزن خودرو905 کیلوگرم
نوع موتور خودروبنزینی با سیستم خطی مستقیم
نوع سیستم سوخت رسانی خودروانژکتوری با سیستم پاشش چند نقطه ای
تعداد سیلندر4 سیلندر
تعداد سوپاپ8 سوپاپ
گنجایش موتور خودرو1323 سی سی
حداکثر توان خروجی خودرو71 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خودرو108 نیوتن متر با احتساب 2500 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده5 دنده دستی
شتاب صفر تا صد14.5 ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست یابی170 کیلومتر در ساعت
نوع سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمز در بخش جلودیسکی
نوع سیستم ترمز در بخش عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیق جلومستقل مک فرسون مبتنی بر فنر لول
نوع سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل
نوع یاری فنرهای جلوهیدرولیکی
نوع یاری فنرهای عقبهیدرولیکی
میزان مصرف سوخت درون شهری9.6 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان مصرف سوخت برون شهری5.6 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان مصرف سوخت در حالت سیکل ترکیبی6.4 لیتر در هر صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت40 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4

امکانات و قابلیت های خودروی سایپا 111

صحبت از امکانات و قابلیت های خودروی سایپا 111 یا نسخه های دیگر پراید کار بسیار راحتی است. چرا که در این خودرو امکانات به کار رفته آن قدر انگشت شمار است که برای نام بردن از آنها دچار زحمت چندانی نخواهیم شد.

این خودرو پیش از این در تیپ های مختلفی فراوری می شد که از نظر برخورداری از بعضی امکانات با یکدیگر متفاوت بودند. با توجه به اجباری شدن بهره مندی خودروهای مختلف از سیستم ترمز ضد قفل ABS فراوری دو تیپ ST و LX این خودرو از حدود شش سال قبل متوقف شد. در حال حاضر خودروی پراید را می توان به طور عمده در قالب دو تیپ TL و SE یافت.

در عمل تفاوت امکانات موجود در تیپ های مختلف خودروی سایپا 111 تنها به مواردی نظیر وجود کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و فرمان هیدرولیک محدود می گردد. به این معنی که نسخه های مجهزتر پراید از وجود این امکانات بهره می برند و نسخه های معمولی تر این خودرو از وجود آنها بی بهره اند.

در مجموع تمام امکاناتی که در مجهزترین تیپ موجود از خودروی سایپا 111 یافت می گردد را می توان در لیست زیر مشاهده کرد.

  • وجود کیسه هوای ایمنی (در بعضی از مدل ها تنها یک عدد کیسه هوا برای راننده و در بعضی دیگر نیز دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان ردیف جلو وجود دارد)
  • مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • برخورداری از قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت
  • بهره مندی از قابلیت Leveling Switch
  • برخورداری کمربند ایمنی جلو از قابلیت تنظیم ارتفاع
  • بهره مندی از غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه و طراحی جدید نسبت به پراید نسیم
  • مجهز به سیستم تهویه مطبوع ارتقا یافته با کنترل دستی
  • بهره مندی از سیستم صوتی که امکان پخش CD، MP3 و رادیو را دارد و علاوه بر چهار باند خروجی از درگاه USB نیز پشتیبانی می نماید
  • برخورداری از ساعت دیجیتال
  • بهره مندی جایگاه های جلوی خودرو از قابلیت تنظیم ارتفاع
  • برخورداری جایگاه های عقب خودرو از قابلیت تا شدن
  • وجود آینه های جانبی تا شونده که به قابلیت تنظیم دستی از داخل مجهز هستند
  • بهره مندی شیشه های جلو از قابلیت تنظیم برقی
  • مجهز به برف پاک کن جلو (همراه با دور قابل تنظیم) و برف پاکن عقب
  • برخورداری چراغ های جلوی خودرو از قابلیت تنظیم زاویه نور
  • مجهز به مه شکن جلو (به صورت سفارشی)
  • برخورداری خودرو از چراغ مه شکن عقب (که داخل سپر قرار گرفته است) و چراغ سوم ترمز
  • بهره مندی از چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور خودرو

همان گونه که مشاهد می گردد امکانات و قابلیت های موجود در خودروی سایپا 111 بسیار ناچیز و پیش پا افتاده است. به گونه ای که می توان این خودرو را یکی از کم آپشن ترین محصولات حاضر در بازار خودروی ایران دانست.

مشخصات ظاهری خودروی سایپا 111

شاید توصیف شکل و شمایل ظاهری خودروی سایپا 111 و همتای صندوق دار آن کار چندان واجبی نباشد. چراکه طی سال های اخیر آن قدر گونه های مختلف پراید در کوچه و خیابان توسط مردم مشاهده شده است که دیگر ظاهر آن برای همه کاملا آشنا و عادی به نظر می رسد.

خودروی سایپا 111 از نظر ظاهر، نسخه فیست لیفت شده خودروی پراید نسیم محسوب می گردد. تفاوت های ظاهری نمای جلوی این دو خودرو به طور عمده در بخش هایی مانند جلو پنجره، چراغ ها و نوع طراحی سپر آنها نمود یافته است.

چراغ های جلوی خودروی سایپا 111 طراحی زیباتری نسبت به پراید نسیم دارد و در بخش زیرین خود به یک گودی دایره مانند مجهز است. جلو پنجره این خودرو نیز نسبت به پراید نسیم تا حدی عظیم تر طراحی شده و از شیارهای پنجره مانند بیشتری برخوردار است. در بخش سپر هم شاهد طراحی مدرن تری در خودروی سایپا 111 نسبت به خواهر عظیم تر آن هستیم و سپر نسبتا جدیدتری جایگزین شمایل قدیمی و دهه نودی سپر پراید نسیم شده است.

در نمای عقب خودروی سایپا 111 چراغ های مکعبی پراید نسیم جای خود را به چراغ هایی با طراحی ذوزنقه ای داده اند. پنجره عقب نیز در خودروی سایپا 111 عظیم تر از پراید نسیم طراحی شده است. ضمن آن که مدرن شدن نسبی نوع طراحی سپر در مقایسه با پراید نسیم را در بخش عقب خودروی سایپا 111 نیز همانند بخش جلوی آن می توان مشاهده کرد.

با وجود تمام تغییرات یاد شده، خودروی سایپا 111 همچنان ظاهری قدیمی دارد و شکل و شمایل آن در برابر بسیاری از خودروهای امروزی کاملا معمولی به نظر می رسد. در واقع ظاهر این خودرو همچنان محصولات اوایل دهه 90 میلادی را تداعی می نماید.

شاید تفاوت خودروی سایپا 111 و پراید نسیم در نمای داخلی به وضوح تفاوت این دو خودرو در نمای بیرونی آن ها نباشد. با این حال نمونه های جدیدتر خودروی سایپا 111 با داشبوردهای بهینه تری که تغییراتی را به خود دیده اند عرضه شده است. در مجموع طراحی داخلی این خودرو نیز مانند نمای بیرونی آن ساده و معمولی جلوه می نماید.

قیمت خودروی سایپا 111

در حال حاضر تنها نسخه SE خودروی سایپا 111 در قالب مدل صفر کیلومتر و کار ننموده در بازار خودروی ایران قابل یافتن است. این نسخه از خودروی سایپا 111 هم اکنون با متوسط قیمتی در حدود 37 میلیون تا 40 میلیون تومان (به تاریخ نگارش این متن) در بازار آزاد به فروش می رسد. جالب این جا است که رنگ خودروی پراید از جمله پراید 111 نیز در قیمت آن تاثیر دارد.

سیر صعودی قیمت خودروی سایپا 111 از ماه گذشته بود که شروع شد. به طور کل در طول یک ماه اخیر قیمت این خودرو از رقم 26 میلیون تومان به رقم فعلی افزایش یافته است. این در حالی است که در نخستین روزهای سال 1397 یعنی کمتر از شش ماه قبل قیمت این خودرو حول و حوش رقم 21 میلیون تومان قرار داشت.

به هر حال خودروی سایپا 111 و در مجموع تمام نسخه های موجود از خودروی پراید همچنان به عنوان یکی از ارزان ترین، کم خرج ترین و به صرفه ترین محصولات حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می فرایند.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1186

به "نگاهی به سایپا 111 و آنالیز مشخصات این خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سایپا 111 و آنالیز مشخصات این خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید