مصرف غذای آلوده شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تهران (پانا) - به گفته یک متخصص بیماری های عفونی شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال، مصرف غذای آلوده است.

مصرف غذای آلوده شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال

به گزارش ایسنا، محمدرضا ناظر اظهار کرد: به طور کلی در اسهال نکته اصلی این است که تمام اسهال ها می توانند خود به خود خوب شوند و مهم ترین نکته در درمان آنها کنترل آب و الکترولیت است.

وی اضافه نمود: همه اسهال ها حتی بدون آنتی بیوتیک خوب می شوند، اما در صورت کم شدن آب بدن، ممکن است منجر به فوت گردد.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه نمود: یکسری اسهال ها نظیر اسهال های وبایی و خونی که تحت درمان قرار می گیرند، طول دوره اسهال کم می گردد. هنگامی که بیماری شدید باشد حتما سرم تزریق می گردد.

ناظر با اشاره به اینکه اسهال های فصل تابستان ویروسی و باکتریایی هستند، اضافه نمود: نوع ویروسی در فصل تابستان به خاطر مصرف آب آلوده زیاد است و باکتریایی نیز به خاطر مصرف آب آلوده و غذاهای بین راهی و مانده ایجاد می گردد. در فصل تابستان نگهداری مواد غذایی مشکل است و نگهداری غذای خام و پخته در کنار هم نباید صورت گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی توصیه کرد: حتما سبزیجات در پایین و گوشت و تخم مرغ در بالای یخچال نگهداری شوند تا باکتری های مواد خام روی غذای پخته ننشیند. باکتری هایی که روی غذای سرد و گرم می نشیند، مسمومیت غذایی یا همان اسهال و استفراغ را ایجاد می نماید. این باکتری ها در ساندویچ، برنج سرد شده و... می نشیند.

ناظر با اشاره به اینکه غذای گرم ابتدا باید سرد گردد و سپس در یخچال نگهداری گردد، تاکید نمود: غذای خام و پخته در یخچال کنار یکدیگر قرار نگیرند. شستن دست ها و رعایت موازین بهداشتی منجر به انتقال کمتر باکتری و ویروس ها می گردد که این مهم باید در اماکن عمومی نظیر مدارس، مهدکودک ها، زندان و پادگان ها رعایت گردد.

وی اضافه نمود: اسهال افزایش دفعات و کاهش قوام مدفوع نسبت به شرایط نرمال فرد است که می تواند به صورت حاد (کمتر از دو هفته)، پایدار (بین 2 تا 4 هفته) و یا مزمن (بیش از 4 هفته باشد.

ناظر با بیان اینکه اسهال ممکن است در اثر یک بیماری روده ای یا برعکس منشأ خارجی روده ای ایجاد گردد، گفت: بیشتر موارد اسهال حاد، عفونی بوده و در اثر ویروس، باکتری و انگل ایجاد می گردد که معمولا خود محدود شونده است.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس شایع ترین علت گاستروانتریت حاد هستند، یادآور شد: شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال، مصرف غذای آلوده است. اسهال حاد ویروس نیز بیشتر منشاء روتاویروسی دارد. بسیاری از داروها می توانند عامل اسهال و یا به میزان کولیت با غشای کاذب باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از موارد اسهال حاد خود محدود شونده بوده و در طی 72 ساعت فروکش می نمایند، گفت: نوزادان، بچه ها، سالمندان و افراد ناتوان در ریسک بروز مرگ و میر در اثر تداوم اسهال و یا اسهال همراه با استفراغ هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1218

به "مصرف غذای آلوده شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف غذای آلوده شایع ترین راه انتقال اسهال باکتریال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید