مسمومیت غذایی باکتریایی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، مسمومیت غذایی باکتریایی با مصرف غذا و آب آلوده ایجاد می گردد. علاوه بر این، شرایط بهداشتی نامناسب و شستشوی نامناسب دستها قبل از آماده کردن غذا، بعلاوه راه را برای ورود باکتری های مضر به بدن ما هموار می سازد.

مسمومیت غذایی باکتریایی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسمومیت غذایی باکتریایی با مصرف غذا و آب آلوده ایجاد می شود. علاوه بر این، شرایط بهداشتی نامناسب و شستشوی نامناسب دستها قبل از آماده کردن غذا، بعلاوه راه را برای ورود باکتری های مضر به بدن ما هموار می سازد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مسمومیت غذایی هر ساله علت حدود 76 میلیون بیماری، 325000 بستری، و تا 5000 مرگ و میر است. مسمومیت غذایی بیماری شایعی است که بلافاصله پس از مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده رخ می دهد. اگرچه به طور کلی یک بیماری خفیف به شمار میرود اما می تواند منجر به مرگ هم شود.

این بیماری خود را در قالب اسهال، استفراغ، تب، لرز، کم آبی بدن، مدفوع خونی، و غیره نشان می دهد. و می تواند ناشی از عوامل عفونی مانند باکتری، انگل، و یا حتی ویروس باشد. علاوه بر این، حتی می تواند به وسیله عوامل سمی مانند قارچ های سمی، آفت کش های به جا مانده بر روی میوه و سبزیجات، یا غذاهای خوب پخته نشده، بوجود آید. به کار بردن، بسته بندی و یا نگهداری نامناسب مواد غذایی بعلاوه منجر به بروز مسمومیت غذایی می شود.

مسمومیت غذایی باکتریایی چیست؟

باکتری هایی که در روده انسان آلوده و یا حیوانات خانگی، مرغ، گاو، و غیره زندگی می نمایند، می توانند موجب بروز اسهال در انسان شوند. مدفوع آنها می تواند آب آشامیدنی، خاک، گوشت در طی کشتار و غیره را آلوده سازد. نشستن دستها پس از رفتن به دستشویی، هم منجر به بروز این بیماری می شود. عفونتهای ادراری، گوش، گلو و بینی بعلاوه می توانند منجر به بروز مسمومیت غذایی گردند. علاوه بر آن، مصرف گوشتی که به خوبی پخته نشده است، سخت پوستان، تخم مرغ خام، شیر پاستوریزه نشده، مواد غذایی که به طور مناسب نگهداری و یا خنک نشده اند، هم می توانند منجر به بروز مسمومیت غذایی باکتریایی شوند.

علائم

علائم این بیماری حدود 48 ساعت پس از مصرف غذای آلوده آغاز به تظاهر خواهند کرد. علائمی که ممکن است ظاهر شوند عبارتند از:

تهوع و استفراغ گاه و بی گاه

ضعف عمومی همراه با تب (گاهی اوقات)

اسهال (مدفوع شل یا آبکی)

نفخ

دل درد

مواردی که نام بردیم چند مورد از علائم مسمومیت غذایی خفیف به حساب می آیند. اسهال شدید می تواند به کم آبی بدن، خستگی، گود افتادگی چشم، تشنگی و کاهش ادرار منجر شود.

در مسمومیت غذایی باکتریایی، باکتری ها التهاب معده، روده کوچک، روده بزرگ، و یا مقعد را ایجاد می نمایند. این التهاب باعث کاهش اندازه مواد مغذی و آب جذب شده در روده کوچک شده، در نتیجه، منجر به بروز اسهال می شود. در موارد شدید عفونت می تواند منجر به ایجاد زخم و در بعضی موارد شدید، باکتری ها حتی می توانند وارد خون شده و دیگر اندامهای بدن را تحت تأثیر قرار دهند.

متداول ترین باکتری های درگیر در مسمومیت غذایی

استافیلوکوکوس اورئوس

مسمومیت غذایی ناشی از این باکتری عمدتاً با مصرف غذاهایی که به وسیله دست بدون دستکش آماده شده باشند مانند سالاد، ساندویچ و غیره ایجاد می شود. هنگامی که چنین مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در دمای اتاق گذاشته شوند، باکتری در آنها رشد نموده و فراوری مواد سمی می کند. حفظ بهداشت شخصی و نگهداری مواد غذایی در یخچال باکتری ها را دور خواهد ساخت.

سالمونلا

سالمونلا از حیوانات (ماکیان و حیوانات خانگی) به انسان منتقل می شود. معمولاً در اثر مصرف شیر غیر پاستوریزه و یا مرغ، گوشت و یا تخم مرغ به خوبی پخته نشده ایجاد می شود. باکتری ها می توانند از روده به سایر اندامهای بدن منتقل شوند.

کلستریدیوم بوتولینوم

این باکتری مسئول بروز یک مسمومیت از هر 400 مورد مسمومیت غذایی در ایالات متحده است. کلستریدیوم بوتولینوم می تواند به اسم تخم های مقاوم در برابر حرارت وجود داشته به طوریکه در محصولات غذایی فرآوری شده، کنسروی خانگی رشد و فراوری سم نوروتوکسین نماید. این سم فراوری شده به وسیله این باکتری می تواند با جوشاندن ماده غذایی به مدت 10 دقیقه از بین رود.

کامپیلوباکتر ژژونی

این باکتری به افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند حمله نموده و گاهی حتی علاوه بر مسمومیت غذایی باعث ورم مفاصل، مسائل مغز و اعصاب، و غیره، می شود.

لیستریا

این باکتری به طور عمده در خاک و آب یافت می شود. سبزیجاتی که در خاک آلوده رشد می نمایند می توانند ناقل این باکتری باشند. این باکتری در انواع سبزیجات و گوشتهای نپخته وجود دارد. مواد غذایی فرآوری شده ای مانند پنیر نرم و کالباس و غیره هم پس از فرآوری آلوده به این باکتری می شوند.

شیگلا (اسهال مسافرتی)

این باکتری به وسیله مدفوع منتقل می شود و ممکن است موجب بروز اسهال خونی و اسهال شدید شود. شرایط غیر بهداشتی در منطقه ها پر جمعیت، زمینه فراوری مثل این باکتری را فراهم می سازند.

ویبریو پاراهمولیتیکوس، باسیلوس سرئوس، کلستریدیوم پرفرنژنس، یرسینیا انتروکلیتیکا، و اشترشیا کولی هم می توانند موجب بروز مسمومیت غذایی باکتریایی شوند.

شکل خفیف مسمومیت غذایی معمولاً به خودی خود ظرف 2 تا 3 روز از بین می رود. در طول این مدت، به بیمار توصیه می شود که به منظور جلوگیری از کم شدن آب بدن، میزان زیادی آب بنوشد. موارد شدید اسهال، آزمایش کشت مدفوع را می طلبد به این علت که این آزمایشها نوع درمان آنتی بیوتیکی مورد احتیاج را مشخص می نمایند. وجود لکوسیت و خون عجیب می تواند نشانه ای از حمله باکتری بوده و احتیاج به درمان با آنتی بیوتیک را داشته باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1539

به "مسمومیت غذایی باکتریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت غذایی باکتریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید