مساجد شاخص اورامانات ثبت ملی می شوند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، مساجد شاخص اورامانات ثبت ملی می شوند.

مساجد شاخص اورامانات ثبت ملی می شوند

پویا طالب نیا، رئیس پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات اضافه کرد: مساجد تاریخی منطقه باتوجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی و مصالح، ساختار و پلان دارای ویژگی خاص خود هستند.

او با بیان اینکه منظر فرهنگی اورامان را میتوان سرزمین عرفان نامید، ادامه داد: پس از ورود دین مبین اسلام به این منطقه ساکنین این دیار همیشه رهرو دین اسلام بوده و تعدد مساجد در تمامی روستاهای این منطقه رد پای این اعتقاد قلبی را به خوبی نشان می دهد.

طالب نیا توضیح داد: مساجد در این منطقه با توجه به اینکه همیشه مورد توجه بوده اند، در ادوار گذشته بیشتر آنها مورد تعمیر، بازسازی و توسعه قرار گرفته اند.

او اضافه کرد: پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات با همکاری دفتر ثبت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ثبت مساجد تاریخی این منطقه را به عنوان سندی ماندگار در دیانت و اعتقادات مردم اورامان و حفاظت از مساجد تاریخی بجای مانده در منطقه در دستور کار قرار داد.

رئیس پایگاه جهانی منظر فرهنگ اورامان ادامه داد: پرونده ثبت این آثار ارزشمند تهیه و پس از طی کردن مراحل اداری و سازمانی و تایید شورای ثبت وزارتخانه مطبوع در امسال در لیست آثار ملی کشور به ثبت خواهد رسید.

او گفت: در استان کرمانشاه پس از آنالیز های متعدد به وسیله پایگاه اورامان در منطقه چهار مسجد واجد ارزش شناسایی شد که شامل مسجد پیر خضر پاوه، مسجد حضرت عبدالله بن عمر در روستای شرکان، مسجد حضرت عبدالله بن عمر در روستای گلال (گرال) و مسجد قوله است.

طالب نیا در سرانجام توضیح داد: مسجد چله خانه روستای هجیج و مسجد حضرت عبدالله بن عمر منطقه ریجاب در سالهای قبل در لیست آثار ملی به ثبت رسیدند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1637

به "مساجد شاخص اورامانات ثبت ملی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساجد شاخص اورامانات ثبت ملی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید