قهرمانان سـریالی؛ از بایرن تا پرسپولیس

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، باورش سخت است، اما در لیگ معتبر ایتالیا که تیم های سرشناسی همچون اینتر، آث میلان، لاتزیو، آ اس رم و ... حضور دارند، 9 سال پیاپی است که بانوی پیر به مقام قهرمانی می رسد! در این بین، یوونتوس تنها نیست. بایرن مونیخ هم سال جاری برای هشتمین بار متوالی به قهرمانی در بوندس لیگا دست یافت. سلتیک هم در اسکاتلند نهمین قهرمانی پیاپی را کسب کرد. نکته جالب این است که به رغم رقابت ها، این قهرمانی های پیاپی زمینه اتهام زنی و توهین و زیرسوال بردن پیروزیت یک تیم توسط بقیه تیم ها را فراهم نمی کند. کسب پیاپی عنوان قهرمانی چند تیم در لیگ های معتبر جهان، بهانه ای شد که نگاهی دقیق تر داشته باشیم به باشگاه هایی که این قهرمانی ها را به دست آوردند، زیرا در ورزش حرفه ای و به ویژه فوتبال، دفاع از عنوان قهرمانی به مراتب سخت تر و چالشی تر از کسب آن عنوان است. در پرونده امروز زندگی سلام، از شاخص ترین تیم هایی که پیروز به کسب قهرمانی های پیاپی شدند، خواهیم گفت و دلایل این اتفاق.

قهرمانان سـریالی؛ از بایرن تا پرسپولیس

نه گانه بانوی پیر

کشور: ایتالیا

باشگاه: یوونتوس

تعداد قهرمانی پیاپی: 9

یوونتوس سال جاری برای نهمین بار پیاپی به عنوان قهرمانی سری آ ایتالیا رسید تا سن حسرت رقبایش برای قهرمانی در نزدیکی دو رقمی شدن باشد. بانوی پیر سال جاری با مائوریتسیو ساری که برکنار هم شد، نهمین قهرمانی متوالی اش را جشن گرفت تا رقبای اهل میلان و رم همچنان در حسرت قهرمانی بمانند. این تیم ایتالیایی از سال 2012 و پس از عبور از بحران رسوایی اقتصادی و سقوط به سری B، فرایند قهرمانی هایش را شروع کرد و تا امروز تیمی توان متوقف کردنش را نداشته، هرچند سال جاری اینترمیلان با مربیگری آنتونیو کونته فصل را در فاصله یک امتیازی یوونتوس به خاتمه رساند تا زنگ خطری عظیم برای تیم تورینی به صدا در آورد.

یوونتوس که در سال 2006 در ماجرای معروف کالچوپولی به سری بی سقوط نموده بود بلافاصله به سری آ بازگشت، اما تا بازیابی قدرت سابقش چند سالی فاصله داشت که در این چند سال شانس هم با این تیم همراه بود و نسل طلایی دو تیم میلان و اینتر با بازنشستگی بازیکنانی مانند گتوزو، سیدوروف، زانتی، نستا، اینزاگی و ... روبه رو شد تا رقبای همیشگی اش هم تضعیف شوند و آندره آنیلی مدیر و مالک یووه هم با خرید استعداد های عظیمی مانند پائولو دیبالا، داگلاس کاستا، الکس ساندرو، مانژوکیچ، آندره پیرلو و این اواخر هم کریستیانو رونالدو تیمی رویایی بسازد که در لیگ ایتالیا یکه تازی کند. البته در یکی دو سال اخیر ناپولی و اینتر میلان، سفید و سیاه پوشان تورینی را در کسب اسکودتو اذیت کردند و پیش بینی می گردد با نتایج درخشان میلان با استفان پیولی و زلاتان ابراهیموویچ سال آینده یوونتوس کار بسیار سخت تری هم در لیگ ایتالیا داشته باشد.

در این چند سال یوونتوس دو بار هم به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت که یک بار مغلوب بارسلونای لویئز انریکه و بار دیگر مغلوب رئال مادرید زیدان شد و دستش از این جام کوتاه ماند تا همچنان جای این جام در ویترین بوفون دروازه بان چهل و دو ساله این تیم خالی باشد و قهرمان 9 ساله ایتالیا توفیق قاره ای کسب نکند.

حکمرانی 8 ساله مونیخی ها

کشور: آلمان

باشگاه: بایرن مونیخ

تعداد قهرمانی پیاپی: 8

بایرن مونیخ که در دهه نود به سبب اتفاقات حاشیه ای فراوانش به اف سی هالیوود مشهور شده بود، سال جاری هشتمین جام پیاپی را بالای سر برد تا از این حیث در بوندس لیگا دست نیافتنی تر گردد. مردان قرمز پوش شهر مونیخ که با درخشش مهاجم شان یعنی رابرت لواندوفسکی حتی در سالی که نیمکت شان ثبات هم نداشت و مربی عوض کردند با اقتدار در لیگ آلمان اول شدند تا برای هشت سال دست دورتموند، رقیب مستقیم شان و دیگر تیم ها را از جام کوتاه نمایند.

آخرین قهرمانی دورتموند در لیگ آلمان سال 2012 بوده و از 2013 حکمرانی مونیخی ها شروع شده است. بایرن که نسبت به دیگر تیم های لیگ آلمان بودجه و شرایط بهتری دارد با خرید بازیکنان عظیم از رقبایش فاصله گرفته است. یک اتهامی که رقبای بایرن مونیخ به این تیم وارد می نمایند این است که هر ساله ستاره های بوندس لیگا را جمع می نماید تا توسط حریفان در لیگ غافلگیر نگردد و نمونه هایی هم که برای این ادعا ذکر شده به این توضیح است؛ در این دو دهه زی روبرتو و میشائیل بالاک که با لورکوزن تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفته بودند، هردو جذب بایرن شدند و متس هوملس، رابرت لواندوفسکی و ماریو گوتزه کاپیتان و ستاره های رقیب بایرن یعنی دورتموند به این تیم آمدند. از دیگر خرید های مهم بایرن از رقبا می توان به مانوئل نویر از شالکه، ماریو گومز از اشتوتگارت، ماریو مانژوکیچ از ولفسبورگ، لوکاس پودولسکی از کلن و لوییس گوستاوو از هوفنهایم اشاره نمود.

با توجه به بازی های چشم نواز بایرن مونیخ در لیگ آلمان و لیگ قهرمانان اروپا که این تیم را به یکی از اصلی ترین گزینه های قهرمانی این رقابت ها هم تبدیل نموده، احتمال این که سلطه مونیخی ها بر بوندس لیگا در سال های بعد هم ادامه یابد، بسیار زیاد است.

چهارگانه سرخ پوشان ایرانی

کشور: ایران

باشگاه: پرسپولیس

تعداد قهرمانی پیاپی: 4

تیم سرخ پوش پایتخت که سال جاری پیروز به کسب ششمین قهرمانی خود در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران و چهارمین قهرمانی متوالی خود در این رقابت ها شد از هر دو حیث تعداد قهرمانی و قهرمانی متوالی رکورددار است. پرسپولیس بعد از یک نایب قهرمانی که به خاطر تفاضل گل رخ داد، 4 سال است که دست از سر جام قهرمانی لیگ برتر برنمی دارد. البته دوستداران این تیم حتما دوران سخت پرسپولیس را پیش از این چند سال به یاد دارند.

سال 95 بود که محمدحسین نژادفلاح به عنوان مدیر موقت پرسپولیس انتخاب شد و منصوب کردن برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس به مهم ترین تصمیم فوتبالی چند سال اخیر این تیم تبدیل شد. برانکو که با فوتبال ایران آشنا بود و با علم به تمام مسائل، پرسپولیسی شد، سه کار مهمش مقابله با بازیکن سالاری و میدان دادن به جوانان و ایجاد ثبات در تیم بود. البته برانکو در ابتدای اولین فصل کاملی که تیم را در اختیار داشت تا رتبه شانزدهم هم سقوط کرد، اما حمایت مدیریت و صبوری هواداران باعث شد تیم مجدد اوج بگیرد و در این بین یک اتفاق پرسپولیس و فوتبال ایران را به شوک فرو برد و آن هم درگذشت هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس بود. بعد از آن اتفاق، تیم سرخپوش پایتخت برای هدیه جام قهرمانی به روح کاپیتان فقید می جنگید، اما جهانی فوتبال خواب دیگری برای مردان برانکو دیده بود و آن ها در هفته آخر لیگ و با تفاضل گل جام قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کردند و هواداران شان آن ها را مانند تیم قهرمان تشویق کردند و این فصل پر فراز و نشیب چنان اتحادی در این تیم ایجاد کرد که تا چهار سال بعد آن ها را بر قله فوتبال ایران نگه داشت و پرسپولیس سه فصل بعد از آن را با اقتدار قهرمان شد و هر دو فصل عنوان آقای گل هم از آن یک قرمزپوش بود و البته در فصل سوم در کنار قهرمانی لیگ قهرمان جام حذفی هم شدند.

این مربی چنان همدلی در پرسپولیس ایجاد نموده بود که محرومیت از دو پنجره جابجایی و رفتن ستاره ها هم مانع پیروزیتش نشد و تیم محرومش از خرید بازیکن با چند جوان زیر بیست سال تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت و حفظ اسکلت اصلی تیم در لیگ فعلی هم حتی در غیاب برانکو ایوانکوویچ بازهم برای این تیم قهرمانی با اختلاف زیاد و چهار هفته مانده به خاتمه لیگ به ارمغان آورد.

از سلتیک تا سالزبورگ

در دیگر لیگ های جهان هم قهرمانی های متعدد اتفاق می افتد، اما کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد. در لیگ اسکاتلند، اتریش، آذربایجان و ... هم تیم هایی هستند که از قهرمانی خسته نمی شوند. تیم هایی که از جوانب مختلف نسبت به حریفان شان فزونی دارند و در ادامه، نام و تعداد قهرمانی متوالی آن ها را خواهید دید.

9 قهرمانی پیاپی سلتیک

پس از تایید لغو فصل 2019-2020 لیگ اسکاتلند به دلیل شیوع ویروس کرونا، سلتیک رسماً به عنوان قهرمان این رقابت ها معرفی گردید. در فاصله 8 هفته تا خاتمه این رقابت ها، سلتیک با 13 امتیاز اختلاف نسبت به رنجرز به عنوان قهرمان انتخاب شد. این عنوان از سال 2012 در تصاحب سلتیک است.

9 قهرمانی پیاپی لودوگورتس رازگراد

باشگاه فوتبال لودوگورتس رازگراد یک باشگاه فوتبال در شهر رازگراد واقع در کشور بلغارستان است. این باشگاه ثروتمندترین باشگاه کشور بلغارستان به شمار می رود. این باشگاه در تاریخ 18 ژوئن 2001 بنیان گذاری شده است و تیم ریشه دار و با سابقه ای محسوب نمی گردد. با این حال و از سال 2012، جام قهرمانی را هر فصل به دست آورده است و معلوم نیست که تا چه زمانی به این فرایند ادامه خواهد داد.

7 قهرمانی پیاپی سالزبورگ

باشگاه سالزبورگ در بوندس لیگای اتریش توپ می زند. این باشگاه اولین عنوان قهرمانی خود در لیگ کشورش را سال 1994 کسب کرد. این تیم از سال 2013 به این طرف، قهرمان بلامنازع لیگ اتریش است.

و، اما چند تیم دیگر ...

همچنین اسامی باشگاه هایی همچون باته بوریسوف در لیگ بلاروس با 13 قهرمانی پیاپی، باشگاه لینکلن در لیگ جبل الطارق با 14 قهرمانی، آپوئل در لیگ قبرس با 7 قهرمانی و قره باغ در لیگ آذربایجان با 7 قهرمانی در این فهرست دیده می شوند.

هت تریک پی اس جی پولدار

کشور: فرانسه

باشگاه: پاری سن ژرمن

تعداد قهرمانی پیاپی: 3

باشگاه متمول پاریسی قطری که هواداران فوتبال آن را به هزینه های سرسام آور می شناسند در لیگ فرانسه برای سومین سال پیاپی قهرمان شد. البته این قهرمانی کاملا در زیر سایه شیوع ویروس کرونا قرار داشت، زیرا لیگ فرانسه ناتمام ماند و با توجه به فاصله پاری سن ژرمن با رقبایش، فدراسیون فوتبال فرانسه این باشگاه را به عنوان قهرمان این رقابت ها معرفی کرد. این تیم در هشت سال گذشته فقط یک بار آن هم در سال 2017 رقابت بر سر قهرمانی لوشامپیونا را به تیم موناکو واگذار نموده و هفت عنوان قهرمانی از جمله سه جام اخیر را با اقتدار به دست آورده است.

این باشگاه تا پیش از سال 2011 حتی برای کسب عناوین داخلی هم مشکل داشت و آخرین قهرمانی آن ها به سال 1994 باز می گشت و زیر سایه تیم های دیگری مانند المپیک لیون بود که هم در لیگ قهرمانان اروپا خوش می درخشید و هم در سال های پسا دوهزار هفت عنوان قهرمانی پیاپی در فرانسه کسب نموده بود، اما ورق از سال 2011 برگشت و سرمایه گذاران قطری با خرید این باشگاه پاریسی نگاه ها را به این باشگاه خیره کردند و با خرید های عظیم، پاری سن ژرمن را در سطح اروپا مطرح کردند و در ابتدا تیاگو سیلوا، ستاره خط دفاعی آ. ث. میلانی را به خدمت گرفتند که آخرین قهرمانی پیش از قهرمانی های یوونتوس را کسب کرد و دیوید بکهام، جی جی بوفون، کاوانی و دی ماریا هم در مدتی بعد به این تیم پیوستند تا در لیگ داخلی فرانسه بیش از پیش دست نیافتنی شوند. ضمناً، عظیم ترین خریدشان که البته عظیم ترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال هم هست، خرید نیمار با 222 میلیون یورو از بارسلونا بود تا در کنار کیلیان امباپه، زوجی طلایی برای رساندن مالکان قطری به آرزو های شان تشکیل دهند.

در لیگ گذشته امباپه با 33 گل آقای گل شد و در مجموع هم کاوانی فزونین گلزن باشگاه است. پی اس جی، اما هرچه در لیگ فرانسه بی رقیب و یکه تاز است در رقابت های اروپایی توفیقی نداشته است. در این سال ها به دست تیم های مختلف حذف شده تا نشان دهد زمانی که رقابت تا حدودی عادلانه تر می گردد و در رقابت قاره ای شرکت می نماید تنها پول کارساز نیست! مهم ترین مثال از حذف های این تیم هم که در خاطر تمام فوتبال دوستان ماندگار شد، مقابل بارسلونا رقم خورد و در حالی که بازی رفت را چهار بر صفر پیروز شده بودند در بازی برگشت شش بر یک مغلوب شدند و از دور رقابت ها کنار رفتند.

منبع: خراسان

منبع: فرارو
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 878

به "قهرمانان سـریالی؛ از بایرن تا پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمانان سـریالی؛ از بایرن تا پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید