فناوری سلول های بنیادی درمان بیماری های پوستی را تسریع می نماید

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، فناوری سلول های بنیادی با یاری پژوهش ها و توسعه محصولات کارآمد، نقش خود را در ارتقای سلامت و درمان عارضه های جبران ناپذیر پررنگ تر نموده است.

فناوری سلول های بنیادی درمان بیماری های پوستی را تسریع می نماید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات دانش بنیان سلول های بنیادی و کاربردهای بالینی آن در سال های اخیر به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته، به ویژه با توسعه پژوهش ها و روش های نوآورانه، توجه به این فناوری و کاربردهایش در سلامت بیش از گذشته شده است.

در چند دهه اخیر، پیشرفت های بزرگی در سلول های بنیادی به دست آمده است. زیست فناوری و پیوند آن با حوزه سلول های بنیادی نشان داد که این سلول ها در فرایند ترمیم پوست نقش دارند. سلول های بنیادی به طور کلی از این ویژگی برخوردارند که به سلول های تخصصی یا تمایز یافته بدل شوند و قادرند خود را برای مدت طولانی تجدید نمایند.

سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی سوماتیک دو نوع از این سلول ها هستند. سلول های بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی بلاستوسیست در جنین پستانداران بدست می آیند. سلول های بنیادی جنینی پرتوان هستند. بنابراین می توانند سلول های تمایزیافته را ایجاد نمایند.

برخلاف سلول های بنیادی جنینی، سلول های بنیادی سوماتیک معمولاً در اندام ها یا بافت های بالغ یافت می شوند. بعضی از سلول های بنیادی پیکری یا سوماتیک، ممکن است چندتوانی باشند. اما بیشتر آنها دارای محدودیت تمایز هستند، یعنی سلول های بنیادی خون ساز فقط می توانند باعث ایجاد سلول های خونی بالغ شوند،در حالی که سلول های بنیادی عصبی فقط به سلول های عصبی تقسیم می شوند.

سلول های بنیادی پوست هم به اسم سلول های بنیادی سوماتیک طبقه بندی می شوند، اما به علت ناهمگونی سلولی پوست، انواع مختلفی از سلول های بنیادی پوست در دهه های گذشته یافت شده است.

توسعه درمان با سلول های بنیادی پوست

به تازگی پیشرفت های چشمگیری در شناسایی انواع مختلف سلول های بنیادی پوست با یاری ابزارهای مولکولی اجرا شده است. سلول های بنیادی اپیدرمال، سلول های بنیادی فولیکولی، سلول های بنیادی ملانوسیت، سلول های بنیادی غدد چربی، سلول های شبه سلول های بنیادی مزانشیمی، سلول های بنیادی خون ساز انواع این سلول ها را شکل می دهد که از میان آن ها، سلول های بنیادی اپیدرم بیشترین ارتباط را با ترمیم بافت و بازسازی پوست دارند.

هم گام با پیشرفت های عمده زیست شناسی مولکولی و سلولی در دنیا، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران کشورمان هم در توسعه فناوری ترمیم پوست به یاری این سلول ها فعالیت دارند. سازوکار ترمیم پوست به یاری سلول های بنیادی همچنان در حال مطالعه است و با توسعه فناوری این حوزه به یاری شرکت های دانش بنیان و فناور و بعلاوه پژوهش های فعال، راه ایران به بازارهای دنیای در حوزه سلول های بنیادی پزشکی بازساختی هموار می گردد.

ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری با حمایت از مراکز جامع سلول های بنیادی، مراکز نوآوری و پژوهشگاه های فعال در این حوزه مرزهای دانش را توسعه می دهند. به طوری که اکنون هم تعدادی از این پژوهش ها در حال طی کردن مراحل پیش بالینی و بالینی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1477

به "فناوری سلول های بنیادی درمان بیماری های پوستی را تسریع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری سلول های بنیادی درمان بیماری های پوستی را تسریع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید