ضرورت داشتن گواهی عدم حضور در دفترخانه

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اگر خریدار یا فروشنده در تاریخ مشخص شده در دفترخانه حاضر نشود طرف دیگر می تواند صدور گواهی عدم حضور از دفترخانه در خصوص علت انجام نشدن معامله را به صورت کتبی درخواست کند.

ضرورت داشتن گواهی عدم حضور در دفترخانه

جهت دریافت خدمات اجرای گیاهان روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

وقتی که خریدار و فروشنده یک ملک قولنامه ای را بین خود یا در بنگاه معاملات املاک و یا نزد وکیل تنظیم می نمایند، در متن آن، تاریخی را برای تنظیم و انتقال سند رسمی معین می نمایند و در نتیجه دو طرف ملزم هستند که در آن تاریخ در دفترخانه موردنظر حضور یافته و اقدام به واگذاری رسمی ملک نمایند. حال در فرض اگر یکی از دو طرف در دفترخانه حاضر نشوند طرف دیگر چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ در اینجا موضوع گواهی عدم حضور در دفترخانه مطرح می گردد. در خبرنگاران به آنالیز این موضوع پرداخته شده است.

آثار گواهی عدم حضور در دفترخانه

برای این که خریدار ثمن معامله(مبغ معامله) را تهیه و فروشنده نیز مدارکی را که برای تنظیم سند رسمی ضروری است آماده کند تا برای پاسخگویی به استعلام ها به دفترخانه ارائه دهند، زمان متعارفی بین تاریخ تنظیم قولنامه و حضور در دفترخانه در نظر گرفته می گردد. اما اگر فروشنده یا خریدار در تاریخ معین شده در دفترخانه حاضر نگردد، طرف دیگر می تواند صدور گواهی عدم حضور از دفترخانه در خصوص علت انجام نشدن معامله را به صورت کتبی درخواست کند. این گواهی می تواند از طرف فروشنده و خریدار علیه طرف دیگری که برای انجام شدن معامله در دفترخانه حضور نیافته است درخواست گردد.

ضرورت داشتن گواهی عدم حضور

1. خریدار و فروشنده هنگام تنظیم قرارداد، معین می نمایند که اگر یکی از دو طرف از تعهداتی که در قرارداد آمده تخلف کرد، مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دیگر پرداخت کند. به این مبلغ وجه التزام می گویند. یکی از تعهداتی که در قراردادهای فروش ملک وجود دارد، حضور خریدار و فروشنده در دفترخانه معین شده، برای ثبت سند به نام خریدار است.

بنابراین اگر به طور مثال فروشنده در دفترخانه حاضر نشد، خریدار می تواند از دفترخانه بخواهد که گواهی عدم حضور صادر کند و به این صورت خریدار مبلغی که برای خسارت در قرارداد معین شده(وجه التزام) را از فروشنده می گیرد.

2. از نظر قانون رسیدگی به تمام دعاوی که موضوع آن ها ضرر و زیان است و همچنین صدور احکام الزام به تنظیم سند با استفاده از گواهی عدم حضور امکانپذیر است. بر اساس این گواهی نامه هر یک از دو طرف می توانند درستی ادعای خود را ثابت نمایند.

مدارک لازم برای صدور گواهی عدم حضور

مدارک خریدار

1. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.

2. شناسنامه و کارت ملی

3. خریدار باید چک تضمین شده بانکی در وجه فروشنده به میزان به جامانده مبلغ معامله که در متن قرارداد ذکر شده است تهیه نموده، و همراه خود برای ارائه به دفترخانه داشته باشد.

مدارک فروشنده

1. مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)

2. اصل سند مالکیت

3. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.

4. بنچاق

5. گواهی سرانجام کار

6. مفاصا حساب دارایی

7. مفاصا حساب عوارض نوسازی از شهرداری

8. استعلام ثبتی مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت که توسط خود دفترخانه صورت می گیرد.

شایان ذکر است، اگر روزی را برای تنظیم سند رسمی با تاریخ دقیق و معین معین گردد و این روز با اتفاق ناخواسته ای که به هر دلیل اعم از آلودگی هوا، عزای عمومی و یا هر دلیل غیر قابل پیش بینی، مصادف و تعطیل اعلام گردد، ضروری است این مطلب در حین تنظیم قرارداد قید گردد که در صورت تعطیلی، تاریخ معین دیگر یا فردای آن روز انتقال صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با اختلافات و دعاوی مربوط به املاک انواع دعاوی ملکی را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 505

به "ضرورت داشتن گواهی عدم حضور در دفترخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت داشتن گواهی عدم حضور در دفترخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید