صنایع دستی حوزه ای به گستردگی تاریخ

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، با توجه به قدمت آثار مکشوفه در حفار ی ها باستان شناختی از اقصی نقاط ایران زمین و کشف آثار به جا مانده از ادوار مختلف تاریخی و فرهنگی همچون سفال، فلز ات، دست بافته ها بشر و... وجود صنعت و صنعتگران اثبات شده است.

صنایع دستی حوزه ای به گستردگی تاریخ

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

هنر هایی اصیل و کهن که همچنان هنرمندان بسیار در صدد زنده نگه داشتن و احیا آن ها هستند. همواره تهیه و فراوری صنایع دستی با توجه به شرایط جغرافیایی و مواد اولیه در دسترس بومی امکان پذیر بوده و این امر بر ارزش و اصالت آثار خلق شده افزوده است.

یکی از جاذبه های فرهنگی مورد توجه گردشگر ان و مسافر ان، صنایع دستی و هنر های سنتی مقصد و منطقه هدف گردشگر است که زمینه لازم برا توسعه زیرساخت های مالی و اجتماعی را فراهم می نماید.

صنایع دستی ماهیت و اصالت بومی، فرهنگی، طرز فکر و آداب و رسوم محلی را در قالب اثر دست ساز و هنر متجلی می نماید و به عنوان نماد و یاد گار سفر، هدیه ارزشمند به شمار می آید.

رنگ، طرح، کیفیت و قیمت از جمله عوامل مهم و اثر گذار در ترغیب گردشگر به خرید اثر هنری است که حاصل دست رنج هنر مند ان و صنعتگران خوش ذوقی است که هنر و مهارت را در هم آمیخته اند.

وجود کار گاه ها فراوری به منظور تهیه و فراوری انبوه صنایع دستی، بازاریابی و فروش محصولات فراوری رأس هرم بنیادی است که راه ارتزاق هنر مند ان قانع و شکیبا بی شمار به حساب می آید.

هنرمندان چراغ امید را در جامعه بحران زده روشن نگه داشته و با وجود مسائل اقتصاد با تهیه و فراوری مواد و ابزار اولیه چرخ این صنعت کهن و اصیل را به گردش در می آورند.

ایجاد زمینه ها لازم از قبیل ارائه تسهیلات بانکی، ایجاد فضای دائمی نمایشگاهی برای عرضه و فروش محصولات فراوری و بر گزار دوره های بازاریابی آنلاین با توجه به گسترش فضا مجاز و استقبال از خرید ها اینترنتی از جمله اقداماتی است که اثر گذار بوده و حاصل آن در مدت زمان کوتاه به چشم می آید.

افزایش سطح آگاهی و فرهنگ سازی در میان اقشار گو نا گون جامعه به منظور خرید صنایع دستی ساخت دست هنر مند ان خوش ذوق علی رغم مسائل اقتصاد مردم هنردوست که همواره ارزش و احترام خاصی قائل بوده اند و برای تهیه هدیه ای فرهنگی و شایسته به خرید صنایع دستی بومی ایرانی تمایل داشته یکی دیگر از راهکارهای حمایت از هنرمندان این حوزه است.

لزوم توجه به مسائل، دغدغه ها و بر طرف کردن موانع موجود بر سر راه هنر مند ان احتیاج مند توجه بیشتر مسئولان است. پیوند ناگسستنی میان میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی به عنوان اضلاع مثلث فرهنگی، اقتصاد و تاریخی در حکم اهرم محرکه ای بسیار قوی به منظور رشد و ارتقا توان و مهارت اجتماعی است.

قدمت، اصالت و پیشینه تاریخی ایران زمین مایه افتخار و سربلندی در دنیا است. هنر همواره در هر شرایط نا بسامانی همچون جنگ، در گیر ی، انحطاط، کمبود و تحریم به حیات خود ادامه داده و در این میان هنر مند ان به عنوان سر دمدار ان این راه پر فراز و نشیب دست از کوشش خستگی ناپذیر بر نداشته و با وجود مشقات و مسائل موجود همواره رو به جلو حرکت نموده اند.

هنر همچون نور در تاریکی راهنمایی گر مردمان و احیا گر ارز ش ها معنوی در اجتماع بوده و از این طریق بذر امید و نشاط را بر رو زمین گسترانیده است. بر این اساس لزوم رسیدگی به دغدغه ها و مسائل هنرمندان از طرف مسئولان و نهاد های مربوطه و ایجاد زیر ساخت ها امر ضرور است.

موفقیت طرح ها و برنامه ها حمایتی در گرو همراهی و همدلی هنرمندان و حامیانی است که به کار تیمی معتقد بوده و حاصل کوشش جمعی را برای برطرف موانع و مسائل سر لوحه کار خویش قرار داده اند.

انسجام و همبستگی دو رکن اساسی به منظور چیره شدن بر مسائلی است که ذهن را از هدف اصلی دور می نماید و فرد را از ادامه راه باز می دارد. هنرمندان همواره ثابت نموده اند که با فعالیت گروهی می توان موجب تقویت روحیه شد که از جمله احتیاج ها ضرور محسوب می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1204

به "صنایع دستی حوزه ای به گستردگی تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی حوزه ای به گستردگی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید