روش صحیح تمیز کردن خانه بعد از بیماری

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اگر یکی از اعضای خانواده تان به بیماری مسری و واگیردار دچار شد، باید بعد از بهبود او از انتقال و شیوع بیماری به دیگر افراد خانه جلوگیری کنید. به غیر از شستن مکرر دست ها، تمیز کردن خانه اولین راه دفاعی در برابر بیماری محسوب می گردد، چرا که ویروس می تواند تا چند هفته هم روی سطوح سخت باقی بماند. در ادامه با چند فضای مختلف خانه و البته خودرو آشنا می شوید که احتیاج به توجه بیشتری دارند و همچنین می آموزید که برای از بین بردن میکروب و باکتری راه حل درست تمیز کردن خانه بعد از بیماری چیست.

روش صحیح تمیز کردن خانه بعد از بیماری

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

وسایل مورد احتیاج برای تمیز کردن خانه بعد از بیماری

برای از بین بردن ویروس، باکتری و میکروب استفاده از آب تمیز و شوینده ملایم کافی نیست. بلکه باید از مواد ضدعفونی نماینده هم بهره ببرید. در خصوص این مواد دقت داشته باشید که باید پیش از مصرف، دستورالعمل هر محصول را به طور کامل مطالعه کنید تا بهترین نتیجه بر جای بماند. تمیز کردن سطحی و سریع هم کفایت نمی کند.

اگر محصول تجاری ضدعفونی نماینده و همه کاره در خانه ندارید، می توانید آن را با استفاده از سفیدنماینده کلرین آماده کنید. برای این منظور کافی است:

دو قاشق غذاخوری سفیدنماینده کلری 5.25 تا 6 درصد را به 4 پیمانه آب اضافه کنید (با دقت نوشته روی بطری سفیدنماینده را بخوانید تا مطمئن شوید این محصول به اندازه ای قوی است که بتواند سطوح را ضدعفونی کند). بهتر است این محصول را هر روز به صورت تازه آماده کنید. زیرا اگر سفیدنماینده کلری برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، ممکن است ویژگی تمیزنمایندگی خود را از دست بدهد.

چطور در خانه ضدعفونی نماینده دست بسازیم؟

چگونه از ضدعفونی نماینده در خانه استفاده کنیم؟

اگر از محصولات آماده و تجاری استفاده می کنید، دستورالعمل روی برچسب را پیش بگیرید. ولی در خصوص محلول های پاک نماینده خانگی احتیاج است یک پارچه سفید تمیز یا دستمال حوله ای آشپزخانه را درون محلول سفیدنماینده تهیه شده فرو ببرید و با یاری آن سطوحی که احتیاج به تمیز شدن دارند را پاک کنید. حداقل به مدت سه دقیقه منتظر بمانید و سپس مجدد سطح مورد نظر را با آب تمیز پاک کنید. می توانید محلول سفیدنماینده را درون بطری اسپری نیز بریزید.

6 قسمت از خانه که تمیز کردن آن ها همواره فراموش می گردد!

بعد از استفاده، دستمال حوله ای آشپزخانه را دور بیندازید و پارچه نخی را بشویید تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می گردد برای تمیز کردن خانه بعد از بیماری، از اسکاچ استفاده نکنید. زیرا ممکن است باکتری ها در منافذ آن پنهان شوند و همان جا باقی بمانند.

در خصوص وسایلی مانند ریموت کنترل و کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ، گوش پاک کن آغشته به مواد ضدعفونی نماینده مناسب است چون می تواند به قسمت های باریک و کوچک این وسایل دسترسی داشته باشد.

هشدار! هرگز شوینده های ضدعفونی نماینده را با دیگر محصولات پاک نماینده مثل آمونیاک ترکیب نکنید، زیرا گازهای سمی حاصل ممکن است منجر به آسیب یا مرگ شوند.

تمیز کردن اتاق خواب

زمانی که حال ناخوشی داشته باشید، تخت خواب می تواند احساس راحتی به شما بدهد و بیشتر از هر چیز دیگری برای استراحت مورد احتیاج است. ولی گذراندن وقت در تخت خواب با بیماری آنفولانزا، کرونا یا سرماخوردگی باعث می گردد میکروب و باکتری درون پارچه ها و ملحفه باقی بمانند. برای جلوگیری از گسترش بیماری و ابتلای مجدد بسیار اهمیت دارد که ملحفه و کالای خواب را بعد از استفاده ضدعفونی کنید.

ملحفه و روبالشتی ها بیشترین توجه را احتیاج دارند، چرا که در نزدیک ترین تماس با بدن هستند. شستشوی لباس خواب را هم نباید فراموش کنید، حتی اسباب بازی و عروسک های بچه ها هم احتیاج به تمیز شدن دارند.

4 روش شست وشو و ضدعفونی کردن بالشت

یکی از بهترین روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری، استفاده از دستکش پلاستیکی در زمان قرار دادن لباس و ملحفه های آلوده در ماشین لباسشویی یا شستشوی آنهاست. حتما این ملحفه ها را دور از صورت و بدن خود نگه دارید. همواره این موارد را در اسرع وقت بشویید و سبد لباس ها را هم تمیز و ضدعفونی کنید تا آلودگی به دیگر لباس ها منتقل نگردد.

نباید فراموش کنید وسایلی مثل تلفن و گوشی همراه، دستگیره در خودرو، ریموت کنترل، کامپیوتر، کلید برق، دستگیره های در خانه و وسایل روی میز که اغلب در تماس با دست قرار می گیرند را هم با مواد ضدعفونی نماینده تمیز کنید. زمانی که فرد بیماری در خانه است، حداقل روزی یک بار ضدعفونی را انجام دهید و این فرایند را برای تمیز کردن خانه بعد از بیماری هم نباید فراموش کنید.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی دارای مسائل بسیاری است که با بیمار شدن فردی در خانه، بیشتر هم می گردد. استفراغ و اسهال ممکن است ذرات ریزی را روی سطوح مختلف بر جای بگذارد که احتیاج است حتما از بین بفرایند. پس در طول بیماری به طور مکرر از ماده ضدعفونی نماینده برای تمیز کردن این سطوح بهره ببرید:

  • سیفون، نشیمن گاه و درپوش توالت فرنگی
  • روشویی و دستگیره دوش حمام
  • کلید برق
  • دستگیره در
  • سطل زباله
  • سطح زمین در نزدیکی توالت
  • محفظه خمیر دندان و دیگر وسایل موجود در سرویس بهداشتی

یک حوله دست معین را به فرد بیمار اختصاص دهید و آن را هر روز تعویض کنید. حمام، وان، حوله ها و پادری را با آب داغ بشویید و با حرارت بالا خشک کنید تا باکتری ها کشته شوند. بعد از پشت سر گذاشتن دوره وخیم بیماری، مسواک بیمار را دور بیندازید و محفظه نگهداری آن را ضدعفونی کنید.

با کپک حمام خداحافظی کنید!

فضای نشیمن

محدود کردن فرد بیمار خصوصا کودک در اتاق خواب، سخت است. این افراد می خواهند همچنان در خانواده حضور داشته باشند. برای جلوگیری از آلودگی وسایل و اکسسوری ها، روی مبل را با ملحفه یا پتوی قابل شستشو بپوشانید و آنها را مرتب تعویض کنید. روبالشتی و کاورهای قابل شستشو را جایگزین کوسن های دکوری کنید.

همکاران خط مقدم خبرنگاران در روزهای کرونا

سطوح سخت مثل تلفن، ریموت کنترل، کلید برق و دستگیره در را به طور مداوم تمیز کنید. اگر برای سرگرمی فرد بیمار از بازی رومیزی یا اسباب بازی استفاده شد، باید با یاری مواد ضدعفونی نماینده آن را تمیز کنید. سطوحی مثل میز جلومبلی یا میز عسلی که مدام لمس می شوند را هم نباید فراموش کنید.

آشپزخانه، تمیز کردن خانه بعد از بیماری

برای جلوگیری از شیوع میکروب و باکتری به دیگران، فرد بیمار نباید برای باقی اعضای خانواده غذا بپزد. حتی شستشوی دقیق دست ها هم برای محافظت از دیگران خصوصا در خصوص بیماری هایی مثل نوروویروس که به راحتی شیوع پیدا می نمایند، کافی نیست.

همه ابزار آشپزی و ظروفی که توسط عضو بیمار و عفونی خانواده استفاده می گردد، باید در ماشین ظرف شویی اتوماتیک با درجه حرارت بالا شسته شوند یا در صورت شستشو با دست در محلول ضدعفونی نماینده (نصف پیمانه سفیدنماینده کلر در 3.7 لیتر آب) غوطه ور شوند.

پودر، قرص، ژل؛ تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی با یکدیگر چیست؟

سطوح سخت (میز، جایگاه و پشتی آن، دستگیره یخچال و دستگیره های کابینت و کمد) را مرتب با دستمال ضدعفونی نماینده یا اسپری پاک کنید. توصیه می گردد اسکاچ را کنار بگذارید و از دستمال حوله ای آشپزخانه که یک بار مصرف است یا دستمال پارچه ای نخی که قابل شستشو در آب داغ است، بهره ببرید.

ضدعفونی کردن خودرو

چه مسافر باشید و چه خودتان رانندگی کنید، مسیرهای رفت و آمد به مطب پزشک یا داروخانه ممکن است موجب به جا ماندن ویروس در خودرو گردد. بعد از تمام شدن سفر درون شهری تان، چند دقیقه زمان بگذارید و فرمان، دستگیره های داخلی و خارجی خودرو، دکمه و کنترل های روی داشبورد، ریموت در پارکینگ، سوییچ و دزدگیر را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر کودکی دارید که روی جایگاه خودرو می نشیند، بسیار مهم است که روکش جایگاه را بشویید و هر گوشه و شکاف را با دستمال یا اسپری ضدعفونی کنید.

راهکارهای مراقبت و نگهداری از خودرو در بحران ویروس کرونا

منبع: The Spurce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 597

به "روش صحیح تمیز کردن خانه بعد از بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح تمیز کردن خانه بعد از بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید