خبرنگاران بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای صنعتی کنترل شد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تهران- خبرنگاران- رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اقدامات اجرا شده، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی استان های درگیر کنترل شده است.

خبرنگاران بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای صنعتی کنترل شد

علی صفر ماکنعلی روز چهارشنبه در نشست خبری مراسم رونمایی سندملی بهداشت دام عشایر و به مناسبت دهه فجر و درباره شرایط شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اضافه نمود: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان وسیع ترین و شدیدترین بیماری مختص به پرندگان در قاره های مختلف است به طوری که از ابتدای سال 2021 تا 23 روز بعد آن در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه 299 کانون بیماری اتفاق افتاده است و کشور ما از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای مدیریت این بیماری سه نسخه را برای استان های شمالی، استان های با تراکم با جمعیت تراکم شیوع و استان هایی که در معرض ورود ویروس قرار دارند اجرایی نموده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: اکنون در کشور بیش از 75 میلیون قطعه طیور تخمگذار در واحدهای پرورشی داریم و دیروز فراوری تخم مرغ سه هزار و 67 تن بود که 667 تن آن مازاد بر احتیاج است و اکنون هشت میلیون قطعه مرغ تخمگذار مازاد داریم.

وی توضیح داد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی استان خراسان جنوبی گزارش این بیماری سه هفته با تأخیر اعلام شد و پس از آن عملیات رصد، پایش، تشخیص، تایید و مهار و معدوم سازی بیماری انجام شد.

بازگشت واحدهای درگیر بیماری آنفلوانزا پس از 42 روز

ماکنعلی با بیان اینکه اکنون مسئله ای در این استان نداریم، گفت: واحدهای حذف شده در این استان طی یک دوره 42 روزه در صورتی که تاییدیه کمیته ممیزی را داشته باشند می توانند به چرخه فراوری باز گردند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه 35 نقطه کشور را تحت برنامه رصد، پایش، تایید، تشخیص، مهار و معدوم سازی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت پوشش قرار دارند، اضافه نمود: گزارش هایی از مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های آذربایجان شرقی، البرز، تهران، قزوین، خراسان جنوبی، اردبیل، مرکزی، کرمانشاه و مازندران داشته ایم و شناسایی شده است.

به گفته وی، در تالاب میقان یک هزارو 264 قطعه پرنده تلف شدند اما با اقدامات اجرا شده به واحدهای صنعتی و روستایی سرایت ننموده است به طور مثال در مازندران هیچ واحد صنعتی درگیرنشده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی تنها استانی است که واحدهای صنعتی آن درگیر شده اند، افزود: در استان خراسان جنوبی یک واحد صنعتی پس از سه هفته پنهان کاری باعث شد واحدهای مجاور نیز درگیر شوند.

ماکنعلی با اشاره به اینکه واحدهایی که بیمه بوده اند غرامت دریافت می نمایند، اظهارداشت: کل خسارت ناشی از این بیماری تا به امروز 1.2 میلیارد تومان بوده ضمن اینکه میزان طیور معدوم شده چندان زیاد نیست.

رکورد کاهش بیماری تب برفکی طی 15 سال

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری تب برفکی گفت: برنامه کنترل بیماری تب برفکی با همکاری سازمان جهانی بهداشت دام بر مبنای سطح مخاطره اجرا شده است.

وی افزود: برای کنترل بیماری تب برفکی سه بخش درنظر گرفته شد که در بخش اول، واحدهای صنعتی است که سازوکار برنامه سازمان دامپزشکی واکسیناسیون به روش آماده باش است.

به گفته وی، در تمامی واحدهای صنعتی افراد مورد تایید سازمان می توانند واکسن را از مراکز مجاز دریافت نمایند و نظارت براین کار انجام می گردد.

ماکنعلی اضافه نمود: بیماری تب برفکی در گاوداری های شیری در 15 سال اخیر کاهش داشته و رکورد زده است به طوری که شیر و فرآورده های لبنی فراوری شده در کشور استانداردهای اوراسیا را داراست به طوری که فراورده های ان به کشورهای مختلف صادر می گردد.

وی ادامه داد: اقدام بعدی در این زمینه در حوزه دامداری های روستایی است و واکسیناسیون بر مبنای سطح مخاطره انجام می گردد.

وی با بیان اینکه پیروز به فراوری واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شده ایم اظهارداشت: اکنون چندین شرکت دانش بنیان به همراه موسسه سرم سازی رازی در آینده قرار است فراوری واکسن تب برفکی کشور را انجام دهند.

تخم مرغ باز تفاوتی با تخم مرغ بسته بندی ندارد

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ که توسط سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی عملیاتی می گردد به مردم اطمینان داد: تمامی تخم مرغ هایی که در واحدهای پرورشی فراوری می شوند دارای پروانه بهداشتی و تحت سازمان دامپزشکی کشور هستند و هیچ تفاوتی بین تخم مرغ بسته بندی و باز نیست.

به گفته وی، تا به امروز گزارشی مبنی بر اینکه مصرف تخم مرغ فراوریی در واحدهای پرورشی باعث ایجاد بیماری یا مسمومیت در فردی شده باشد، نداشته ایم.

ماکنعلی درباره بعضی ادعاها مبنی بر کاهش فراوری تخم مرغ اظهارداشت: سازمان دامپزشکی آمار دقیق فراوری تخم مرغ کشور را به صورت روزانه و ثبت در سامانه دارد به طوری که با مازاد فراوری روبرو هستیم و اگر با قیمت های بالا به دست مصرف نمایندگان می رسد مسائل در زنجیره توزیع است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره عرضه لبنیات سنتی گفت: به طور حتم فراورده های لبنی که به بازار عرضه می شوند باید برچسب داشته باشند و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور عرضه شوند و اگر محصولی خارج از این شبکه عرضه گردد مراتب برای برخورد با متخلفان گزارش گردد.

وی اضافه نمود: اکنون برنامه ملی کنترل باقی مانده ها در محصولاتی مانند عسل، تخم مرغ، گوشت مرغ و شیر در حال اجراست.

رکورد کاهش بیماری لکه سفید میگو

ماکنعلی گفت: سال جاری با رصد و پایش و برقراری شبکه های ملی تشخیص پیشرفته، بیماری لکه سفید میگو کاهش یافته به طوری که در این خصوص رکورد زده ایم به طوری که بیش از 10 هزار تن میگو در سطح زیر کشت فعلی افزایش داشته است.

173 هزار واحد پرورش قزل آلا

وی با بیان اینکه ایران رتبه اول فراوری قزل آلا در آبهای سطحی جهان را داراست گفت: اکنون بیش از 173 هزار واحد پرورش قزل آلا در کشور داریم و این محصول در قالب پروتکل های بهداشتی وارد بازار اوراسیا می گردد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آمار صادرات محصولات کشاورزی اضافه نمود: در 9 ماهه سال جاری بیش از 65 هزارتن تخم مرغ و بیش از 35 هزارتن گوشت مرغ صادر شده است.

افزایش جمعیت دام سبک و سنگین در سالجاری

ماکنعلی اظهارداشت: طبق آمارها جمعیت گاو و گوساله کشور سال جاری به پنج میلیون و 410 هزار راس و جمعیت گوسفند و بز به 63 میلیون و 250 هزار راس رسیده است در حالی که جمعیت دام سنگین در سال 97 چهار میلیون 230 هزار راس و دام سبک بیش از 10 میلیون راس افزایش پیدا نموده است.

ابلاغ برنامه فراوری مرغ نیمچه گوشتی تا 40 روزگی

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره مرغ سایز گفت: مرغ سایز یک اصطلاح غلط است اما برنامه پرورش مدیریت سنی مرغ گوشتی ابلاغ شده و در حال اجراست به طوری که پرورش دهندگان مرغ گوشتی نباید بیش از 40 روز نیمچه های گوشتی را نگهداری نمایند.

رونمایی از سند ملی بهداشت دام عشایر

شاهپور علایی مقدم رییس سازمان امور عشایری کشور نیز گفت: اکنون 20درصد گوشت مورد احتیاج کشور توسط عشایر فراوری می گردد و با توجه به صندلی آنها در فراوری گوشت قرمز توجه به ارائه خدمات دامپزشکی و سلامت دام آنها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه طی یک برنامه شش ساله فراوری گوشت قرمز توسط عشایر از 162 هزار تن به 200 هزار تن رسیده است، گفت: از 860 هزار تن گوشت قرمز مورد احتیاج در کشور 200هزار تن آن توسط عشایر فراوری می گردد. یعنی هر یک نفر عشایر گوشت قرمز مورد احتیاج 16 نفر را فراوری می نماید.

رییس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند و بیشترین اثر گذاری را در فراوری و حفظ محیط زیست دارند اضافه نمود: بر اساس آخرین آمار عشایر با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در قالب 246 هزار خانوار در 59 درصد از پهنه جغرافیایی کشور پراکنده هستند.

علایی مقدم توضیح داد: با توجه به صندلی عشایر در فراوری گوشت قرمز در کشور، رسیدگی به امور عشایر در دام و ارائه خدمات دامپزشکی به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی سندملی بهداشت دام عشایر با حضور رییس سازمان دامپزشکی و رییس سازمان امور عشایری کشور و نماینده ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1157

به "خبرنگاران بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای صنعتی کنترل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای صنعتی کنترل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید