جزئیات ترخیص نسیه کالا ها از گمرک

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرگزاری خبرنگاران- معاون فنی گمرک ایران جزئیات ترخیص نسیه کالا ها از گمرک را تشریح کرد.

جزئیات ترخیص نسیه کالا ها از گمرک

به گزارش خبرنگاران؛ آقای مهرداد جمال ارونقی در مورد ترخیص نسیه کالا ها گفت: در این فرایند حقوق ورودی تودیع نمی گردد. قرار بر این است که 50 درصد کالا ترخیص و 50 درصد دیگر در گمرک نگهداری گردد و حتی مالیات بر ارزش اضافه نموده هم در ترخیص 50 درصدی کالا دریافت نخواهد شد.

وی درباره جزییات ترخیص کالا به صورت نسیه و کاهش ماندگاری کالا در گمرکات و بنادر با اجرای این مصوبه اضافه نمود: در انجام و فرایند های تشریفات گمرکی، معمولا چند ایستایی وجود دارد که مرتبط با فرایند تشریفات گمرکی هستند. یکی از عواملی که منجر به ایستایی در فرایند ترخیص می گردد، عدم تمکن مالی صاحبان کالا است.

جمال ارونقی ادامه داد: با توجه به اینکه مرحله پرداخت حقوق ورودی در ابتدای تشریفات گمرکی قرار گرفته است، بعضی از صاحبان کالا که تعداد زیادی اسناد و اظهارنامه دارند بعضا نمی توانند حقوق ورودی را پرداخت نمایند و سایر مراحل تشریفات گمرکی را انجام دهند. از این رو گمرک برای برطرف این ایستایی، موضوع ترخیص نسیه را عنوان کرد.

معاون فنی گمرک ایران گفت: گمرک این موضوع را در کارگروه و کمیته بهبود فضای کسب و کار وزارت امور مالی و دارایی عنوان کرد و جلسات کارشناسی و نهایی در این خصوص برگزار گردید. در نهایت با توجه به شعار سال و لزوم حمایت از بنگاه های فراوریی و نهاد های فراوری، وزارت امور مالی مصوبه ای را به گمرک ابلاغ کرد مبنی بر اینکه اخذ حقوق ورودی در مورد نهاد های فراوری که به وسیله واحد های فراوریی و فراورینمایندگان وارد می شوند از ابتدای انجام تشریفات گمرک به انتهای آن انتقال یابد و اعلام شد که زیرساخت های آن باید به وسیله بخش فناوری گمرک انجام گردد که در حال اجرا مراحل اجرایی آن هستیم.

وی اضافه نمود:، اما از سوی دیگر یکسری از ایستایی ها پس از ورود کالا به گمرک و اظهار آن، پیش می آید؛ بنابراین وقتی کالا به وسیله صاحب آن اظهار می گردد، حتی اگر بحث اخذ حقوق ورودی و فرایند مربوطه را به انتهای تشریفات گمرکی منتقل کنیم، بعضی از صاحبان کالا امکان پرداخت حقوق ورودی به گمرک را ندارند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش ماندگاری کالا در گمرک محسوب می گردد.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به استقبال واردنمایندگان از این دست از تسهیلات گمرکی افزود: تجارب سال های گذشته نشان می دهد واردنمایندگان از مباحثی مانند ارایه ضمانت نامه بانکی به اسم یکی از تسهیلات گمرک برای پرداخت حقوق ورودی، استقبال زیادی کردند و در کنار آن بحث ترخیص با شرایط نسیه با استقبال زیادی روبرو شد.

ارونقی گفت: با توجه به شرایط تحریم و کمبود نقدینگی، بعضی از شرکت ها و واحد های فراوریی امکان تودیع حقوق ورودی را ندارند بنابراین در کنار تسهیلات ضمانتنامه موضوع ترخیص نسیه را مورد رسیدگی قرار دادیم و سعی شد از این ظرفیت استفاده گردد تا صاحبان کالا بتوانند در شرایط سهل تر نسبت به ترخیص کالا اقدام نمایند.

معاون گمرک ایران ادامه داد: در این شرایط صاحب کالایی که نه امکان پرداخت و نه تودیع حقوق ورودی را به صورت نقد و نه امکان ارایه ضمانتنامه بانکی را دارد، می تواند در صورت احراز شرایط لازم، نسبت به ترخیص بخشی از کالا به صورت نسیه اقدام کند.

وی با اشاره به جزییات ترخیص نسیه گفت: در این فرایند حقوق ورودی تودیع نمی گردد. قرار بر این است که 50 درصد کالا ترخیص و 50 درصد دیگر در گمرک نگهداری گردد و حتی مالیات بر ارزش اضافه نموده هم در ترخیص 50 درصدی کالا دریافت نخواهد شد.

ارونقی با تاکید بر اینکه ترخیص نسیه تسهیلات ویژه ای است که با توجه به شعار سال جاری برای نخستین بار ارایه می گردد، گفت: پیش از این 60 درصد کالا در گمرک نگهداری می شد که امروز این عدد به 50 درصد رسیده است و در کنار ان مالیات بر ارزش اضافه نموده هم از فعالان اخذ نمی گردد؛ بنابراین صاحبان کالا به راحتی می توانند بخشی از این کالا را وارد خط فراوری نمایند و پس از آن محصول فراوری شده را در بازار داخلی به فروش برسانند یا صادر نمایند و از این محل حقوق ورودی را تودیع و نسبت به ترخیص مابقی کالا اقدام نمایند.

معاون فنی گمرک ایران ادامه داد: این تسهیلات برای فراورینمایندگان، شرکت ها و واحد های فراوری و نهاده های فراوری و انواع مواد اولیه از جمله دارویی در نظر گرفته شده است.

ارونقی درباره افرادی که مشمول این تسهیلات گمرکی نمی شوند، تاکید نمود: افرادی که در ترخیص های قبلی به نحوی حق ورودی را به طور کامل به گمرک پرداخت نکردند و در فهرست بدهکاران قرار گرفتند و در بازه زمانی اعلام شده برای اعتراض پیگیری های لازم را به عمل نیاوردند، در نتیجه مابه تفاوت پرداخت نشده و بدهی قطعی به گمرک دارند، نمی توانند از تسهیلات نسیه استفاده نمایند و مشمول این تسهیلات نمی شوند.

وی با اشاره به سقف ارزش کالا در این تسهیلات گفت: در بحث امکان ترخیص نسیه، سقف ارزش کالا قید نشده است.

ارونقی درباره سایر شرایط ترخیص نسیه گفت: 50 درصد کالا که به صورت وثیقه نگهداری می گردد، به حد کافی کفاف حقوق ورودی مربوطه، مالیات بر ارزش اضافه نموده و عوارض را خواهد داد، به عبارتی 50 درصد به صورت وثیقه در گمرک نگهداری می گردد که معادل حقوق ورودی و سایر عوارضی است که باید پرداخت گردد و به طور قطع ارزش این کالا بیشتر از حقوق ورودی است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حقوق ورودی به گمرک پرداخت گردد 50 درصد مابقی به صورت وثیقه در گمرک نگهداری خواهد شد و پس از تسویه حقوق ورود، گمرک اجازه ترخیص 50 درصد به جای مانده را می دهد.

معاون گمرک ایران اضافه نمود: نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان معین شده برای استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه تا پانزدهم بهمن ماه سال معین شده است. از سوی دیگر افراد استفاده نماینده از ترخیص نسیه تا 6 ماه برای ترخیص 50 درصد دیگر مهلت دارند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1436

به "جزئیات ترخیص نسیه کالا ها از گمرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ترخیص نسیه کالا ها از گمرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید