تنگه ای برای برطرف دل تنگی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اگر می خواهید از سفر خود یک روزه تابستانی در حوالی تهران برترین استفاده را بکنید، در این روزهای گرم مرداد باید دنبال جایی باشید که آبی خنک داشته باشد، دشت سرسبز فراخ و سایه بلند کوهستان، جهت دسترسی معقولی هم داشته باشد که بشود یک روز آخر هفته را آنجا گذراند. دل را به کوه و دشت و رودخانه زلال زد و برگشت؛ برای ادامه زندگی سخت شهری. با این اوصاف انتخاب های چندانی ندارید؛ چون تفرجگاه های این حوالی یا کوه دارند یا دشت و اگر هر دو

تنگه ای برای برطرف دل تنگی

تنگه ای برای برطرف دل تنگی

نویسنده:محسن امین

سفر و تفرج در تنگه واشی فقط یک روز وقت تهرانی ها را می گیرد

اگر می خواهید از سفر خود یک روزه تابستانی در حوالی تهران برترین استفاده را بکنید، در این روزهای گرم مرداد باید دنبال جایی باشید که آبی خنک داشته باشد، دشت سرسبز فراخ و سایه بلند کوهستان، راستا دسترسی معقولی هم داشته باشد که بگردد یک روز آخر هفته را آنجا گذراند. دل را به کوه و دشت و رودخانه زلال زد و برگشت؛ برای ادامه زندگی سخت شهری. با این اوصاف انتخاب های چندانی ندارید؛ چون تفرجگاه های این حوالی یا کوه دارند یا دشت و اگر هر دو را دارند، از آب و خنکی خبری نیست. اگر از ما بپرسید، پیشنهاد می کنیم که راه فیروزکوه را بگیرید و سراغ تنگه دلگشایی را بگیرید که تلفیقی است از آب و کوه و دشت و سرسبزی و طراوات و حتی تاریخ، که بهشتی را به نام تنگه واشی در 120 کیلومتری تهران ساخته است. این بهشت هم بهایی دارد و برای این گشت و گذار باید قید لباس پلوخوری را بزنید و در اقامت یک طبیعت گرد مجهز به تنگه قدم بگذارید.

نکته

گردشگران نادان

اگر شما هم این کتیبه تاریخی را از نزدیک ببینید، آرزو می کنید که ای کاش این کتیبه در تنگه واشی نبود و شما آن را به این حال و روز فعلی نمی دیدید. کتیبه ای که آق ممدها زیرش یادگاری ها نوشته اند. فقط می توان امیدوار بود اگر این هنرمندان گمنام روزی دوباره گذرشان به اینجا بیفتد از نموده خودشان شرمسار شوند.

چطور برویم؟

سفر به تنگه تاریخی

اگر هوای خنکای تنگه واشی را دارید، برترین روش رفتن با خودروی شخصی است

- خودروی شخصی: برای رفتن به این تنگه باید به جاده فیروزکوه بروید و حدود دو کیلومتر مانده به شهر فیروزکوه، وارد یک جاده فرعی در سمت چپ جاده بشوید؛ یعنی همان خروجی کنار بیمارستان. بعد از حدود 13 کیلومتر که از جاده اصلی جدا شدید به روستای سرسبزجلیزجند می رسید که کشتزارهای حاصلخیز و یک رودخانه پر آب هم دارد. در ورودی، شورای روستا یک دکه کوچک کنار جاده گذاشته که از شما بسته به اینکه سوار سواری باشید یا مینی بوس،500 تا 1000 تومان میگیرد که صرف راهسازی و نظافت منطقه خواهد شد. بعد از جلیز جند دوباره باید پنج کیلومتر راستا خاکی را طی کنید تا به پارکینگ های تنگه واشی برسید و وسیله تان را همین جا پارک کنید. البته در اینجا انتظار یک پارکینگ مجهز را نباید داشته باشید و بیشتر یک محوطه باز پر از خودروست. از اینجا دیگر عملیات آبی - خاکی است و باید از خودرو پیاده شوید و پاچه شلوار را هم بالا بزیند. این جدول پایین صفحه می تواند راهنمای خوبی برای برنامه ریزی شما برای سفر باشد.

- تاکسی و مینی بوس: اگر وسیله شخصی ندارید، می توانید به ترمینال شرق بروید و سراغ ایستگاه فیروز کوه را بگیرید. اگر سوار مینی بوس شوید برای هر نفر 2 هزار و 500 تومان و اگر با تاکسی بروید برای هر نفر 6 هزار تومان باید بپردازید. اما به فیروزکوه که رسیدید، برای رسیدن به تنگه باید دربست بگیرید. خودروهای دربست حدود پنج، شش هزار تومان از شما می گیرند و تا پارکینگ می برند. البته همان جا باید با راننده قرار برگشت را هم بگذارید و گرنه وقت برگشت که خسته تر هستید، دچار مشکل خواهید شد.

هم بزم و هم رزم

با آنکه خیلی ها برای لذت بردن از خنکای تنگه واشی و طبیعت سرسبز دورو برش راهی این منطقه می شوند، اما اگر این کتیبه که فتحعلی شاه دستور ساختنش را داد، روی این صخره ها کنده کاری نمی شد، اینجا تنگ واشی نمی شد. تصویری از جنگاوری خانواده قاجار که البته تخیلات هنرمند حکاک در خلقش بی تاثیر نبوده. اما این روزها گردشگرانی که به اینجا می آیند هوای رزم هم دارند، هوای رزم با این اشکال تاریخی و با چاقو به جنگ آنها می فرایند.

زمان بندی سفر

سحر خیز باشید

ساعت برنامه

6:00 حرکت از تهران

9:50 روستای جلیزجند

10:10 شروع حرکت

12:30 آبشار واشی

13:00 حرکت برای بازگشت

15:45 حرکت به سمت تهران

19:45 تهران

کجاست؟

سرچشمه سرما

تنگه واشی پا در آب دارد و حصاری از سنگ های بلند بر سرودورنمایی از دشتی سر سبز که گرمای تابستان به آن راه ندارد. اگر از نام اینجا بپرسید، از عبارت واشی یا سوباشی که به زبان ترکی به معنی سرچشمه است. گرفته شده، سرچشمه ای در نزدیکی مرکز که برای سفری یک روزه برای آن باید برنامه ریزی کرد.

نکات طلایی

- نبود پارکینگ استاندارد در این سفر یک دردسر است و امنیت خودروها بر عهده خودتان است.

- قبل از شروع پیاده روی کرم ضد آفتاب روی پوست تان بزنید.

- حتما کفش مناسب همراه ببرید؛ چون میانه راه مخصوصا وقت عبور از رودخانه اذیت خواهید شد.

- این راستا برای سالمندان و بچه هایی که کمتر از هفت سال دارند سخت و طاقت فرساست.

- اگر قصد دارید ناهار را در تنگه بخورید، بارتان را سنگین نکنید و غذای سبک بردارید.

- در تنگه واشی گیاه کمیاب باریچه که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد می روید. چیدن باریچه جرم است.

- تقریبا بعد از روستا، خبری از آنتن موبایل نیست.

- چراغ قوه، طناب و جعبه یاری های اولیه فراموش نگردد.

- طبیعت تنگه واشی به علت تخریب های مسافران در سال های اخیر به شدت آسیب دیده. نه زباله هایتان را در طبیعت رها کنید و نه روی تخت سنگ ها یادگاری بنویسید.

- به ترافیک طولانی آخر هفته در جاده فیروزکوه هم فکر کنید، ممکن است سفرتان را چندین ساعت طولانی تر کند.

دره تاریکی

اگر زیر باد کولر راحت نشسته اید. فکر نکنید که این مسافرانی که راه خاکی را در پیش گرفته اند هم همین قدر باد خنک بهشان می خورد، احتمالا له له می زنند تا به آن دالان صخره ای روبرو وارد شوند و از گرمای تیز آفتاب خلاص شوند. به این دره تاریک و خنک که برسند، شاید آنقدر سردشان گردد که آرزوی ذره ای از گرمای بیرون تنگه را نمایند.

دوش آب سرد

این آبشار خنک که این آقا زیرش ایستاده و به نظر می رسد فعلا خیال بیرون آمدن ندارد، پاداش کسانی است که گرمای دشت و چند ساعت نشستن در خودرو را به جان خریده باشند. البته همه مسافران هم دل رفتن زیر این آب سرد را ندارند و رفتن تا مچ به آب سرد را ترجیح می دهند.

نکته

پدر فداکار

شاید مدت ها از زمانی که فرزندتان روی کول تان گرفته اید، می گذرد. اما در سفر به تنگه واشی این فرصت را دارید که خاطرات قدیمی را زنده کنید و مهربان تر شوید. سرمای آب ممکن است بچه های کوچک را اذیت کند و آن وقت شما مجبور هستید که جورشان را بکشید. البته اگر هم چندان حساس نیستید، می توانید گاهی بچه را زمین بگذارید که او سرمای آب را تجربه کند.

چطور برگردیم؟

پیاده روی در رودخانه

از زمانی که از خودرو پیاده می شوید، حدود سه ساعت تا انتهای راستا پیاده روی در پیش دارید که البته با حساب راستا برگشت باید آن را دو برابر کنید.

راستا پیاده روی که در پیش دارید از دو تنگه اصلی تشکیل شده که در انتهای تنگه دوم به آبشار و انتهای راه خواهید رسید. از پارکنیگ تا تنگه اول حدود 10 دقیقه پیاده روی دارید.

- تنگه اول: در تنگه اول با یکی از مجذوب کننده ترین بخش های سفر روبه رو می شوید؛ یعنی دالانی به طول 300 متر و دیواره های صخره ای بلند به ارتفاع 100 متر در انتظار شماست و رودخانه ای که در میانه یک دره سنگی واقع شده است. این رودخانه از کوه های ساواشی سر چشمه می گیرد و از میان دشت می گذرد در فصل تابستان عمق آب کم می گردد و در برخی نقاط از زیر زانو بالاتر نمی آید.

- کتیبه قاجاری: هنوز از این تنگه بیرون نرفته اید که اگر سرتان را بالا بگیرید و به دیواره های تنگه نگاهی بیندازید، نقش برجسته ای مربوط به زمان فتحعلی شاه را می بینید که به علت شیب دیواره تنگه حالت مسقف دارد. حکاک این کتیبه که 185 سال عمر دارد، سه سال طول کشیده و هنرمندان دوره قاجار آن را به یادگار گذاشته اند. این کتیبه هفت متر طول دارد و شش متر عرض و وقایع زمان فتحعلی شاه روایت می نماید نقش شکارگاه باتصاویری از اسب و شکارگاه دارد که دراطراف آن هم عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همین طور نوادگانش مشغول شکارند. این کتیبه نشان می دهد که احتمالا این محل در دوره این شاه قاجار، شکارگاه درباری بوده که متاسفانه هجوم گردشگران به اینجا و حکاکی برخی از آنها در حاشیه کتیبه، بخشی از این اثر تاریخی را تخریب نموده. کتیبه تنگه واشی یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار است؛ دومی در چشمه علی شهر ری و آن دیگری در نزدیکی تونل وانای جاده هراز واقع شده است.

- فضای باز: حد فاصل میان این دو تنگه جاده باریکی است که اطرافش درخت و سبزه زار است. بعد از خروج از تنگه اول به دشتی باز و وسیع می رسید که محل مناسبی برای خوردن ناهار است، البته برای زمان برگشت. اگر قصد ناهارخوری داشتید بهتر است دنبال پیدا کردن سایه باشید، چون در غیر این صورت پوستتان خواهد سوخت. پیاده روی در پهنه دشت و آفتاب تند باعث می گردد دلتان برای آب خنکی که از آن گذشته اید تنگ گردد. لباس هایتان خشک شده اما اگر زود بجنبید، دوباره به آب می رسید.

- تنگه دوم: فاصله تنگه اول تا دوم حدود 40 دقیقه است. تنگه دوم پهن تر از تنگه اول است و رودخانه کوچکی از وسطش عبور می نماید که باز هم مجبورید در آب بروید. غیر از پهنی، تنگه دوم تفاوتش با اولی این است که تنگه اول آب بیشتری دارد و ارتفاع آب بین 40 تا 50 سانتی متر است و تنگه دوم آب کمتری دارد. البته هوای گرم مرداد ماه گولتان نزند؛ چون آب تنگه ها در تابستان هم بسیار سرد است. می توانید چند دقیقه ای استراحت کنید و دوباره راه بیفتید.

- آبشار: در انتهای راستا آبشاری با هشت متر ارتفاع منتظر شماست که حتی در تابستان آبش حسابی سرد است. حتی اگر زیر آبشار هم نروید، باز هم قطرات ریز معلق خیستان خواهد نمود. حسابی که خنک شدید و استراحت کردید می توانید برگردید. البته اگر دلتان کمی ماجراجویی می خواهد می توانید برای تماشا سرچشمه، سمیر کنار آبشار را بالا بروید. سرچشمه آبشار حدود 50 متر بالاتر است و راهش چندان هم صعب العبور نیست. اما خیلی ها دیگر نای بالا رفتن از این راه را هم ندارند که راه کنار آبشار را بالا بفرایند.

نکته

پیر و جوان بشتابید

تنگه واشی مقصد هر گردشگری می تواند باشد، از بچه ها خردسال گرفته تا سالمندانی که آب برای مفاصل شان ضرر دارد معمولا در روزهای تعطیل اهالی روستاهای نزدیک اسب و قاطرشان را می آورند و با دریافت چند هزار تومان همراهان شما را از دو تنگه عبور می دهند. چون خسته اید ممکن است هر قیمتی که به شما پیشنهاد گردد را بپذیرید، اما عجله نکنید، حتما چانه بزنید. در روزهای تعطیل آن قدر اسب و قاطر در تنگه هست که صاحبان این حیوانات هم مجبور شوند قیمت ها را پایین بیاورند، نظر ما را می خواهید، چنانچه بیمارید و آب سرد برای مفاصل تان ضرر دارد که هیچ و این سواری خیلی هم به صرفه است. در غیر این صورت پیاده بروید که مزه تمام سفر به خنکی و سرمای آب رودخانه اش است.

منبع: سرزمین من ش 4

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1582

به "تنگه ای برای برطرف دل تنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه ای برای برطرف دل تنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید