تدابیر حفظ سلامتی، پرهیز از پُرخوری،باهم خواری و بَرهم خوری

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران: یکی از مهم ترین پایه های نگاهداشت تندرستی، اصلاح شیوه خوردن و آشامیدن، نوع غذا و میزان آن با توجه به سن، مزاج، جنسیت، چاقی و لاغری، مسافرت ها، بهداشت اعضا و استفاده از مصلح ها برای برطرف ضرر غذاها است.

تدابیر حفظ سلامتی، پرهیز از پُرخوری،باهم خواری و بَرهم خوری

به گزارش خبرنگار سلامت خبرنگاران، در دانش پزشکی پارسی، یکی از مهم ترین پایه های نگاهداشت تندرستی، اصلاح شیوه خوردن و آشامیدن، نوع غذاو میزان آن با توجه به سن، مزاج، جنسیت، چاقی و لاغری، مسافرت ها، بهداشت اعضا، استفاده از مصلح ها برای برطرف ضرر غذاها و ... است.

مهم ترین دسته های غذایی انسان، نان گندم پاکیزه، برنج خوب، گوشت گوشفند یک ساله و بزغالۀ 6 ماهه، گوشت کبک و جوجه مرغ و خروس و ماهی سفید و ماهی قزل آلا، و از شیرینی جات، شیرینی ساخته شده از شکر و بادام و از میوه جات، میوه های تَر چون انجیر و انگور پیش از غذا و انار ملس (ترش و شیرین) پس از غذا و خربزۀ میانه دو غذا هستند و دیگر دسته های غذایی چون لبنیات و سبزیجات، باید به میزان لازم در کنار این موارد قرار گیرند.

شاید اگر بخواهیم مهم ترین تدابیر غذایی را در سه واژه خلاصه کنیم، باید بگوییم: پرهیز از پُرخوری، باهم خواری و بَرهم خوری. غذا را، چنان که در منابع طبی و احادیث موثق آمده است که باید در زمان اشتهای کامل و راستین خورد و پیش از سیری کامل هم از دست خوردن کشید تا معده، فضای لازم را برای هضم درست آن داشته باشد.

همچنین، بسیار مهم است که در یک وعده، غذاهای گوناگون نگذاریم و نخوریم و البته که باید از خوردن یک نوع غذا در چند وعده پیاپی هم پرهیز کرد.

به عقیده ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی ایران در پیغام تندرستی؛ نکته مهم دیگر پرهیز از کنار هم خوردن برخی غذاهاست که با هم خوردن آنها مضر است. مثلاً در منابع آمده که خوردن سرکه و برنج موجب درد روده و قولنج می گردد و یکی از دلایلی که همواره توصیه می گردد افراد از خوردن ترشی ها و سالاد در کنار غذا خودداری نمایند، همین است.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 491

به "تدابیر حفظ سلامتی، پرهیز از پُرخوری،باهم خواری و بَرهم خوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدابیر حفظ سلامتی، پرهیز از پُرخوری،باهم خواری و بَرهم خوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید