بازیگر 90 ساله پیشتازان فضا با پرواز بلو اوریجین به لبه فضا سفر می کند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ویلیام شاتنر بازیگر پیشکسوت نقش کاپیتان کرک سریال پیشتازان فضا در اقدامی جسورانه قصد دارد از طریق فضاپیمای بلو اوریجین به لبه فضا سفر کند.

بازیگر 90 ساله پیشتازان فضا با پرواز بلو اوریجین به لبه فضا سفر می کند

ویلیام شاتنر (William Shatner) بازیگر معروف سفر ستاره ای (Star Trek) یا پیشتازان فضا و آدری پاورز (Audrey Powers) معاون مأموریت ها و عملیات پرواز بلو اوریجین دو مسافر تازه فضاپیمای نیو شپرد این شرکت هستند که با دومین پرواز سرنشین دار به لبه فضا می فرایند.

از یک هفته پیش شایعاتی وجود داشت که این بازیگر 90 ساله در دومین پرواز بلو اوریجین (Blue Origin) حضور خواهد داشت و اکنون او این شایعات را تأیید کرده است. شاتنر در توییتر نوشت: بله، این درست است؛ من یک مرد موشکی خواهم شد!

پرواز فضایی شاتنر و همراهانش تنها سه ماه پس از نخستین پرواز سرنشین دار نیو شپرد (New Shepard) که جف بزوس (Jeff Bezus) بنیان گذار آمازون و سه مسافر دیگر را در یک پرواز 10 دقیقه ای تا ارتفاع 107 کیلومتری بالا برد، انجام می شود.

این بازیگر کانادایی-آمریکایی تا کنون از نزدیک پیگیر بسیاری از برنامه های پرتاب فضایی بوده است. از جمله سه ماه پیش که همراه با انوشه انصاری به نام میهمان ویژه رویداد پرواز فضایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) حضور داشتند. او گفت: من سال هاست درباره فضا شنیده ام. اکنون از فرصت استفاده می کنم تا خودم آن را ببینم. چه معجزه ای!

اعلامیه بلو اوریجین درباره این پرواز تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که حدود بیست تن از کارکنان کنونی و پیشین بلو اوریجین با انتشار مقاله ای در وب سایت Lioness نگرانی هایی را درباره شیوه نامه های ایمنی و فرهنگ کلی این شرکت بیان کردند. آن ها به طور خاص اشاره داشتند که بسیاری از نویسندگان این مقاله می گویند حاضر به پرواز با وسیله نقلیه بلو اوریجین نیستند.

این در حالی است که سخنگوی بلو اوریجین تأکید کرد: ما به سوابق ایمنی خود پایبند هستیم و معتقدیم که نیو شپرد امن ترین وسیله نقلیه فضایی است که تا کنون طراحی یا ساخته شده است.

پاورز معاون مأموریت های بلو اوریجین هم که به نظر می رسد در صندلی رسمی خود و نه به نام یک مشتری به فضا می رود، در بیانیه ای مشابه گفت: بسیار افتخار می کنم که از سوی تیم بلو اوریجین به فضا می روم و ادامه تاریخچه پروازهای فضایی شرکت را رقم می زنم.

او اضافه کرد: من بخشی از تلاش همه جانبه ای بودم که برای بررسی گواهینامه پروازهای سرنشین دار نیو شپرد پیش بردیم. اقدامی که در جولای 2021 به سرانجام رسید. من به نام یک مهندس و حقوقدان با بیش از دو دهه تجربه در صنعت هوافضا، اطمینان زیادی نسبت به تیم نیو شپرد و وسیله نقلیه ای که توسعه داده ایم، دارم.

شاتنر و پاورز به دو مسافری که هفته گذشته برای پرواز نو نیو شپرد اعلام شده بودند، می پیوندند: کریس بوشویزن (Chris Boshuizen) بنیان گذار شرکت رصد زمین پلنت لبز (Planet Labs) و گلن دو وریس (len de Vries) نایب رئیس علوم زندگی و سلامت در شرکت نرم افزاری فرانسوی داسو سیستمز (Dassault Systèmes) که بیشتر با نرم افزارهای مهندسی مانند سالیدورکس (Solidworks) شناخته می شود.

این پرواز فضایی، ویلیام شاتنر را به مسن ترین فردی تبدیل می کند که به فضا رسیده است و رکورد والی فانک (Wally Funk) پیشکسوت هوانوردی 82 ساله را که به دعوت جف بزوس با پرواز قبلی بلو اوریجین به لبه فضا رفته بود، جابه جا می کند. با این وجود پیرترین فردی که به مدار زمین رسیده و البته نخستین آمریکایی که به فضا دست یافته جان گلن (John Glenn) است که آخرین پرواز فضایی خود را در 77 سالگی انجام داد.

نکته جالب توجه آن است که حداقل برای پرواز قبلی سطحی از آمادگی جسمانی مورد نیاز بود که شامل محدودیت های قد و وزن هم می شد. مسافران همچنین باید بتوانند هفت پله را در 90 ثانیه بالا بفرایند و حداقل 90 ثانیه روی صندلی در حالت خمیده بمانند.

بلو اوریجین هنوز هزینه سفر با نیو شپرد را به صورت عمومی اعلام نکرده است. این شرکت در نخستین پرواز سرنشین دار خود، با برگزاری یک حراج، یکی از صندلی های پرواز را به مبلغ 28 میلیون دلار فروخت اما پیشنهاددهنده تصمیم گرفت به این سفر نرود.

عکس کاور: ویلیام شاتنر بازیگر و جف بزوس مدیرعامل بلو اوریجین

Credit: PA/Getty

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1527

به "بازیگر 90 ساله پیشتازان فضا با پرواز بلو اوریجین به لبه فضا سفر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگر 90 ساله پیشتازان فضا با پرواز بلو اوریجین به لبه فضا سفر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید