استارلینک در برابر 5G: کدام یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه ها است؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، گزینه های اینترنت پرسرعت در جهان رو به افزایش است. قبلا، در بسیاری از کشورها اینترنت کابلی و فیبرنوری به عنوان اینترنت پرسرعت شناخته شده بود اما اکنون به وضوح مردم علاقه مند به اینترنت ماهواره ای استارلینک و اینترنت موبایل 5G شدند.

استارلینک در برابر 5G: کدام یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه ها است؟

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تقریبا در سراسر ایالت متحده و چندین کشور اروپایی به همراه استرالیا، اینترنت استارلینک در دسترس مردم است و پیش بینی می گردد تا سرانجام سال به صورت عمومی عرضه گردد. اخیرا ایلان ماسک گفته سرعت اینترنت استارلینک به 300 مگابیت با پینگ زیر 20 میلی ثانیه خواهد رسید.

همزمان، شبکه های 5G به سرعت در حال توسعه هستند و هر روز افراد بیشتری به اینترنت 5G دسترسی پیدا می نمایند. عرضه گوشی های آیفون 12 با مودم 5G یک پیش ران عظیم برای این نسل از شبکه های موبایل بود و از سوی دیگر طیف گسترده ای از گوشی های اندرویدی ارزان قیمت و میان رده با مودم 5G عرضه شدند تا دیگر همه مردم بتوانند به نسل پنجم شبکه های موبایل وصل شوند.

اما ظهور همزمان اینترنت ماهواره ای استارلینک و اینترنت موبایل 5G که هر دو هم داعیه پرسرعت را دارند؛ باعث سردرگمی مردم برای انتخاب یک سرویس اینترنت خانگی پرسرعت شده است.

در کشور ایالات متحده، بسیاری از مردم به اینترنت استارلینک علاقه مند هستند ولی از سوی دیگر بعضی ها دنبال اینترنت خانگی 5G رفتند. ما در این مقاله می خواهیم این دو نوع اینترنت را با هم مقایسه کنیم و از چند منظر تفاوت های هریک را مورد آنالیز قرار دهیم:

مکان، مکان، مکان

نخست، محل زندگی شما معین می نماید اینترنت استارلینک بهتر است یا اینترنت 5G!

هر دو سرویس هنوز در فاز اول توسعه خود هستند و در بعضی نقاط و کشورها ارائه شده و در بعضی کشورها یا نقاط دنیا در دسترس نیستند. بنابراین، اگر در محل زندگی شما یک سرویس در دسترس نیست؛ طبیعتا فعلا نمی توانید از آن بهره ببرید.

مثلا، در کشور ایران هنوز هیچ خبری برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک نیست و شاید هم هرگز این اتفاق نیفتد. مصاحبه های مسئولین مربوطه هم نشان می دهد فعالیت سرویس های اینترنت ماهواره ای در ایران با محدودیت ها و مشکلاتی روبرو است.

در آن سو، اینترنت 5G به تازگی در چند نقطه تهران و بعضی شهرها مانند مشهد و شیراز راه اندازی شده است. اپراتورها به سرعت در حال توسعه شبکه های 5G خود در ایران هستند ولی احتمالا یک سال طول می کشد تا شما بتوانید برای کارهای روزانه خود در خانه به اینترنت 5G بهره ببرید.

در مناطق شلوغ دسترسی به اینترنت استارلینک سخت تر از 5G است.

وزارت ارتباطات ایران دارد طرحی به نام FWA یا اینترنت خانگی 5G را پیش می برد که کاربرانی که گوشی 5G ندارند هم زودتر به اینترنت 5G برسند.

نکته مهم دیگر، فضای اطراف خانه شما است. برای استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک احتیاج دارید بهترین اتصال میان تجهیزات نصب شده برای شما در روی زمین با ماهواره ها در مدار زمین برقرار گردد. باید فضای اطراف خانه شما کاملا باز و خلوت و بدون مانع باشد.

ساختمان های بلند، درختان، طوفان و برف می توانند یک اتصال اینترنت ماهواره ای را قطع نموده یا تضعیف نمایند. اگر شما در خانه ای زندگی می کنید که نمی توان یک اتصال اینترنت ماهواره ای کاملا مطمئن راه اندازی کرد؛ احتمالا اینترنت استارلینک مدام شما را اذیت کند و با تاخیر، قطعی، افت سرعت و لک های زیاد همراه باشد.

پایداری و دسترس پذیری

اینترنت 5G نسبت به اینترنت استارلینک هم پایدارتر است و هم راحت تر در دسترس قرار می گیرد. شما در خانه با گوشی 5G یا یک مودم روتر هات اسپات 5G می توانید به دکل های مخابراتی و آنتن های BTS موبایل اپراتورها وصل شوید و از اینترنت 5G بهره ببرید.

حتی با وجود ساختمان ها و ساخته های زیاد اطراف خانه شما، درختان، وضع بد آب و هوا، بارش برف یا حتی قطعی برق می توانید باز به یک آنتن موبایل وصل شده و اینترنت خود را دریافت کنید. اگر یک آنتن موبایل اپراتوری قطع گردد؛ گوشی یا مودم شما می تواند به دنبال آنتن دیگری در نزدیکی خانه گشته و به آن وصل گردد.

به طور کلی، کاربرانی که در شهرها زندگی می نمایند؛ به اینترنت 5G دسترسی راحت تر و مطمئن تری دارند و افرادی که در روستاها و نقاط حاشیه ای شهرها زندگی می نمایند؛ احتمالا به اینترنت استارلینک بهتر وصل می شوند و از آنتن های مخابراتی دور خواهند بود.

برای کاربران شهری اینترنت 5G بهتر و برای کاربران روستایی و مناطق دورافتاده، اینترنت استارلینک جذاب تر است

از ابتدا هم پروژه استارلینک برای ارائه اینترنت پرسرعت به نقاطی راه اندازی شد که به اینترنت پرسرعت رایج دسترسی ندارند. تصور اولیه این بود که در نقاط دور از شهر که اینترنت کابلی یا موبایل در دسترس نیست؛ می توان به اینترنت ماهواره ای متصل شد.

دکل های 5G خیلی دیرتر به روستاها و نقاط دور افتاده می رسد و احتمالا هم آنتن دهی بسیار قوی نخواهند داشت؛ به ویژه اینترنت 5G مبتنی بر امواج میلی متری (mmWave) که احتیاجمند نصب آنتن های بسیار زیادی در یک منطقه است.

سرعت و قیمت

بحث دیگر، تفاوت سرعت و قیمت اینترنت استارلینک با 5G است.

گفتیم در بهترین حالت و یک شرایط ایده آلی، شما می توانید در سرانجام سال 2021 به اینترنت استارلینک با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه و تاخیر 20 میلی ثانیه دست پیدا کنید. توجه کنید که این اعداد در شرایط بسیار آیده آل هستند و احتمالا در دنیای واقعی باید روی اینترنتی با سرعت 200 الی 250 مگابیت و تاخیر 40 میلی ثانیه دسترسی داشته باشیم.

اینترنت خانگی 5G روی فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز، به طور میانگین سرعتی بین 400 تا 600 مگابیت و تاخیر زیر 50 میلی ثانیه دارد. روی گوشی های موبایل می توانید به سرعت اینترنت 5G بیشتری دسترسی داشته باشید و مثلا به سرعت 700 مگابیت هم برسید. باز در اینجا، ایده آل سرعتی که اپراتورها نشان می دهند 1.5 گیگابیت است که باز بعید به نظر می رسد؛ حداقل در یک سال اخیر دست یافتنی باشد.

سرعت اینترنت 5G بیشتر و قیمت آن به صرفه تر از اینترنت استارلینک است؛ جز اینکه ناچار باشید سراغ گزینه اینترنت ماهواره ای بروید.

در بحث قیمت، اینترنت استارلینک یک سرویس گران قیمت است. تجهیزات دسترسی به اینترنت ماهواره ای استارلینک نزدیک به 500 دلار بوده و قیمت سرویس نامحدود ماهیانه هم 90 دلار است.

قیمت اینترنت 5G هم در خرید تجهیزات و هم در خرید سرویس ماهیانه بسیار کمتر است. قیمت یک مودم رومیزی 5G نزدیک به 200 الی 250 دلار است و با 400 دلار می توان یک گوشی 5G خرید.

سرویس اینترنت خانگی 5G اپراتور ورایزون برای سرعت دانلود 300 تا 1000 مگابیت و آپلود 50 مگابیت ماهیانه 70 دلار است. در اپراتورهای دیگر هزینه سرویس ماهیانه تا 50 دلار هم کاهش پیدا می نماید.

حرف آخر

ابتدا باید به محل زندگی خود نگاه کنید و اینکه کدام سرویس اینترنت ارائه می گردد. اگر در شهر زندگی می کنید؛ احتمالا اینترنت کابلی یا 5G از همه نظر برای شما بهتر است. اما اگر در روستا یا مناطق دورافتاده زندگی می کنید و محیط اطراف خانه شما باز است؛ اینترنت استارلینک بهتر خواهد بود؛ اگرچه گران تر بوده و سرعت کمتری خواهد داشت.

برای بسیاری از مردم اینترنت ماهواره ای استارلینک بسیار جذاب است؛ ولی در واقعیت اینترنت 5G گزینه عملیاتی تر و واقعی تری است و نباید درگیر هیجان های ابتدایی راه اندازی این سرویس اینترنتی ماهواره ای شد.

در روزهای اخیر بحث اینترنت استارلینک در ایران داغ شده است و حتی پای بعضی مسئولین و مقامات دولتی به آن باز شده و درباره اش…

پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس به مراحل نهایی خود نزدیک تر شده و فاز آزمایشی و بتای خود را می گذراند. این پروژه نه تنها برای…

پنجمین سایت 5G همراه اول در باغ کتاب تهران راه اندازی شد. امروز، 23 اسفند ماه این سایت فایوجی هم به شبکه نسل پنجم موبایل همراه…

مبین نت هفته آینده از اولین سرویس اینترنت 5G خانگی در تهران رونمایی می نماید. اینترنت خانگی 5G یک راهکار جایگزین اینترنت VDSL است که نتوانسته انتظارات…

دیروز اولین سایت 5G همراه اول در برج ونک شهر تهران افتتاح شد. 4 اسفند هم دو سایت 5G همراه اول در دو نقطه شهر…

سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک تا سرانجام امسال میلادی دو برابر خواهد شد. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس اظهار داشت سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک تا…

همان طور که پیش تر اعلام شده بود؛ چهارمین سایت 5G ایرانسل صبح امروز در بوستان آب و آتش منطقه عباس آبان تهران راه اندازی شد. این اولین سایت…

اینترنت ماهواره ای استارلینک وارد فاز جدیدی شده و عموم مردم در سراسر دنیا می توانند سرویس اینترنت اسپیس ایکس را پیش خرید نمایند. برای پیش خرید اینترنت استارلینک باید…

منبع: شبکه چی
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1229

به "استارلینک در برابر 5G: کدام یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه ها است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارلینک در برابر 5G: کدام یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه ها است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید