از دلیل تا درمان سندروم تنیس البو

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تنیس اِلبو یا آرنج تنیس بازان تاندونیت (تورم تاندون ها) است که باعث درد آرنج و بازو می گردد و باعث بیماری تنیس البو می گردد این تاندون ها نوارهایی از بافت محکم هستند که عضلات ساعد را به استخوان متصل می نمایند. علی رغم نام این عارضه، حتی اگر هرگز به زمین تنیس نزدیک نشده باشید هم ممکن است به آن دچار شوید. هرگونه فعالیت مستلزم مشت کردن مکرر، خصوصاً اگر در آن از انگشت شست و دو انگشت اول استفاده گردد، می تواند باعث بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان گردد.

از دلیل تا درمان سندروم تنیس البو

آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان (lateral epicondylitis) یک عارضه دردناک است که هنگام فشار آمدن بیش از حد به تاندون های آرنج بروز پیدا می نماید. این فشار معمولاً در نتیجه انجام حرکات تکراری با دست ها و مچ دست اتفاق میفتد. علی رغم نام خاص این مشکل، تنها ورزشکاران تنیس باز دچار این عارضه نمی شوند.

تمام افرادی که به خاطر شغل یا شرایط زندگی خود بیش از حد با دست های خود کار می نمایند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. معمولاً مشاغلی مثل بناها، قصاب ها و نیروهای خدماتی که بیش از حد در طول روز با دست های خود کار می نمایند، دچار آرنج تنیس بازان می شوند.

درد این عارضه ابتدا در محل اتصال تاندون های ساعد به قسمت بیرونی آرنج فرد بروز پیدا می نماید. سپس با گذشت زمان ممکن است تمام قسمت های ساعد و مچ دست را نیز درگیر کند.

استراحت و مسکن های بدون احتیاج به نسخه از جمله مواردی است که می تواند به بهبود علائم عارضه آرنج تنیس بازان یاری کند. اگر با وجود این شیوه های درمانی، علائم فرد بهبود نیافته و زندگی روزمره او با مشکل روبرو گردد. پزشک ممکن است عمل جراحی را برای بهبود آرنج تنیس بازان توصیه کند.1

علل ایجاد آرنج تنیس بازان

عارضه تنیس البو ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد گردد:
استفاده بیش ازحد
حرکات مکرر مثل چرخاندن آرنج می توانند باعث ایجاد پارگی های کوچکی در تاندون ها شده و منجر به ضعف آن ها شوند. استفاده بیش ازحد ممکن است به شکل انجام طولانی مدت یک فعالیت و یا انجام شدید یک فعالیت باشد.
نحوه انجام فعالیت ها
برای مثال ممکن است فرد به هنگام استفاده از یک وسیله یا ابزار، آن را به شکل نادرستی در دست بگیرد.
وسایل نامناسب
برای مثال ممکن است فرد به هنگام ورزش کردن از وسایل فوق سنگین استفاده نموده و یا از وزنه هایی استفاده کند که سایز آن ها برای دست او نامناسب باشد.
حوادث ناگوار
برای مثال یک ضربه مستقیم به کنار آرنج (اپی کندیل جانبی) و یا زمین خوردن بر روی دست باز می تواند باعث ایجاد این عارضه گردد.2

عوامل خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان

عوامل خطر برای تنیس البو عبارت اند از:

فعالیت هایی که شامل حرکات مکرر ساعد، مچ و انگشتان دست می شوند

روش نامناسب به هنگام انجام بعضی فعالیت های خاص

استفاده از تجهیزات نامناسب به هنگام کار کردن، فعالیت های روزانه و ورزش کردن

سن: تنیس البو در افرادی که بین 40 تا 50 سال هستند بیشترین شیوع را دارد

سابقه آسیب به تاندون ها.2

علائم آرنج تنیس بازان

درد ناشی از عارضه آرنج تنیس بازان از جمله مواردی است که در ابتدا ممکن است ساعد و مچ دست فرد را درگیر کند.

درد و ضعف ناشی از این عارضه انجام موارد زیر را دشوارتر خواهد نمود:

باز کردن قفل در

در دست گرفتن فنجان چای

تکان دادن دست ها یا گرفتن یک وسیله با استفاده از دست.1

تشخیص آرنج تنیس بازان

پزشک شما معمولاً می تواند با مصاحبه در خصوص علائم، فعالیت های روزانه و آسیب های سابق، عارضه تنیس البو را تشخیص دهد. یک معاینه فیزیکی نیز انجام خواهد شد.

عکس برداری با اشعه ایکس می تواند موارد غیرطبیعی در ساختارهای استخوانی که ممکن است باعث آسیب به بافت های نرم (مثل عضلات و تاندون ها) شوند را نشان دهد ولی نمی توان از طریق آن آسیب های بافت های نرم را با وضوح کامل مشاهده کرد.

اسکن MRI می تواند مسائل مربوط به بافت های نرم مثل عضلات و تاندون ها را معین کند.

آرتروسکوپی به پزشک این توانایی را می دهد تا درون مفصل را مشاهده کند.

اسکن استخوان در موارد نادر انجام می گردد. با استفاده از این روش می توان شکستگی های ناشی از فشار را مشاهده نموده و بیماری های خاصی مثل تومور و عفونت را تشخیص داد.2

درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

درمان تنیس البو می تواند شامل موارد زیر باشد:
گذاشتن کیسه یخ (برای کاهش التهاب)
گذاشتن یخ روی آرنج درد و ورم را کم می نماید. متخصصان توصیه می نمایند این کار به مدت 2 تا 3 روز یا تا زمانی که درد از بین برود، هر 3 تا 4 ساعت یک بار و هر بار به مدت20 تا 30 دقیقه، انجام گردد.
بستن بریس
می توان از آرنج بند نواری برای محافظت از تاندون آسیب دیده در برابر کشیدگی بیشتر استفاده کرد.
داروهای ضدالتهاب
می توان از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین برای کاهش درد و ورم استفاده کرد. البته، این داروها می توانند باعث عوارضی مانند خونریزی و ایجاد زخم شوند. از آنجا که این داروها باعث تأخیر در بهبود می شوند، باید آن ها را گهگاه استفاده کرد، مگر آنکه پزشک دستور دیگری بدهد.
تزریق کورتیکواستروئیدها
تزریق استروئیدها یا داروهای مسکن موقتاً مقداری از درد و ورم اطراف مفصل را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که تزریق استروئیدها در دراز مدت یاریی نمی نماید.
پلاسمای غنی از پلاکت (پی آرپی)
روش پلاسمای غنی از پلاکت یکی از جدیدترین تکنیک های تزریقی برای برطرف درد است که مسائل و عارضه های زمینه ای را درمان می نماید.

این روش به پلاکت های خود بدن اجازه می دهد به طور طبیعی درمان آرنج تنیس بازان (تنیس البو) را انجام دهند. این درمان علاوه بر برطرف درد، بافت را هم التیام می دهد، که این می تواند منجر به بهبودی دائم آسیب دیدگی گردد.

ازن تراپی
می توان گاز ازن را به هر بخشی از بدن که دچار درد و التهاب مزمن است تزریق کرد. بعلاوه می توان از تزریق گاز ازن برای درمان آرنج تنیس بازان و نقاط ماشه ای مزمن موجود عضلات مختلف بدن استفاده کرد.

ازن به فعال شدن مکانیزم های طبیعی ترمیم و بهبود بدن یاری نموده و باعث بهبود و متعادل شدن فرایندهای طبیعی ضدپیری و مبارزه با بیماری ها می گردد. ازن تراپی، یک درمان هومیوپاتیک کم قدرت است که محرک عملنمودهای بیولوژیکی بوده و آن ها را پایدار می نماید.

شاک ویو تراپی
در شاک ویو تراپی امواج صوتی با استفاده از یک دستگاه به آرنج ارسال می شوند. با استفاده از چنین دستگاهی یک سری امواج شوکی کم انرژی و پرانرژی را مستقیماً به آرنجتان می فرستند. از شاک ویو تراپی، بسته به طول مدت دوام نتیجه درمان، شدت و تعداد امواج شوکی و تعداد و طول هر جلسه درمان، برای شرایط و شدت های مختلف عارضه استفاده می گردد.
تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست
یک دستگاه تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست، یک سری پالس الکتریکی را از پوست عبور می دهد. این پالس ها سیگنال های درد موجود در بدن را کنترل نموده و باعث تسکین موقت یا دائم درد می شوند. آن ها می توانند عصب هایی که به طور غیرطبیعی تحریک و تهییج شده اند را کنترل نموده و باعث آزاد شدن اندورفین شوند.
درمان با ماساژ اصطکاکی
این نوع درمان کاملاً ناراحت نماینده بوده و باعث می گردد ساعد دست به مدت 2-3 روز شل و ضعیف گردد، اما این نوع آسیب دیدگی تاندون را به شکل بسیار مؤثر و با سرعت درمان می نماید.
فیزیوتراپی
فیزیوتراپی برای کشش دادن عضلات و تقویت آن ها
تمرینات تقویتی
بعد از کاهش درد، ورم و التهاب، انجام تمرینات تقویتی روی عضلات مچ دستتان را آغاز می گردد. انجام تمرینات دامنه حرکتی خشکی را کاهش و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. معمولاً توصیه می گردد این تمرینات سه تا پنج بار در روز انجام شوند.
تمرینات کششی
انجام حرکات کششی پیش از ورزش برای شل و انعطاف پذیر نگه داشتن عضلات بسیار مهم است. در اینجا تنها به انجام حرکت اکستنشن مچ دست احتیاج می باشد، که یک حرکت کششی ساده است.
جراحی
در بیشتر موارد این درمان ها جواب می دهند. اما اگر آرنج تنیس بازان (تنیس البو) آنقدر شدید باشد که به 2 تا 4 ماه درمان محافظه کارانه جواب ندهد، به جراحی احتیاج خواهد بود. در جراحی، معمولاً بخش تخریب شده تاندون برداشته شده و به جامانده تاندون ترمیم می گردد. حدود 50% از مبتلایان به تنیس البو نهایتاً به جراحی احتیاج پیدا می نمایند. جراحی در 85% تا 90% از موارد جواب می دهد.3

جلوگیری از تنیس البو

برترین راه برای پیشگیری از تنیس البو انجام تمرینات تقویتی و کششی برای عضلات دست است تا این عضلات قدرت و انعطاف پذیری کافی برای انجام فعالیت ها را داشته باشند.

حفظ تناسب اندام کلی بدن

استفاده از تکنیک های مناسب برای انجام فعالیت های مختلف.

استفاده از ابزارها و تجهیزات متناسب با توانایی ها، مقدار بدن و قدرت بدنی فرد.

عدم استفاده بیش ازحد از دست و عدم انجام مکرر فعالیت هایی که می توانند باعث آسیب تماشا تاندون ها شوند.

تقویت عضلات دست، شانه ها و بالای کمر برای یاری به کاهش فشار از روی آرنج.

استفاده از بریس های مخصوص به هنگام انجام فعالیت هایی که احتیاج به گرفتن اجسام و چرخاندن آن ها دارند.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.ghasrclinic.ir

3.www.doctoryazdani.ir

منبع: راسخون
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1590

به "از دلیل تا درمان سندروم تنیس البو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان سندروم تنیس البو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید