گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه به دنیا آمد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، گلوگاه مازندران هم ساحل آرام و دل انگیزی دارد و هم طبیعت سبز و خرمی. منطقه ییلاقی توسکا چشمه و جنگل بردنا هم خیلی ها را به این ناحیه می کشاند. اما جدا از آن، اینجا شهری ست که اولین اکبرجوجه های تاریخ در آن پخته و سرو شده.

گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه به دنیا آمد

گلوگاه مازندران کجاست؟

در شرق استان سرسبز مازندران شهر کوچکی به نام گلوگاه قرار گرفته که جایی بین گلستان و سمنان است.

دماوند، فیروزکوه و قائم شهر را که پشت سر بگذاریم، به ساری می رسیم. تا اینجا 4 ساعت از راستا را آمده ایم. حالا از نکا و بهشهر می گذریم تا به مقصد برسیم. 354 کیلومتر در کل در راهیم، یعنی حدود 5 ساعت. ارتفاع شهر هم از سطح دریای 67 متر است.

قدمت گلوگاه مازندران به 1269 سال پیش می رسد. سال ها پیش در اینجا زندگی جریان داشته، تا اینکه با حمله مغول ها ویران شده و مردمش به جاهای دیگری رفته اند. گلوگاه در قرن اول هجری، بزرگ ترین شهر این منطقه بوده. خندق کلباد در شرق شهر هم این قدمت تاریخی را ثابت می نماید.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

نمی گردد به مازندران برویم و چشم مان دنبال دریا و ساحلش نباشد. ساحل دریا در شمال شهر قرار گرفته و با خیال راحت می گردد شنا کرد، روی ماسه های ساحل نشست و به صدای موج ها گوش کرد. می گویند غروب ساحل گلوگاه از آن غروب های تماشای ست که باید رفت و دید.

به جنوب شهر که برویم، توسکا چشمه را پیدا می کنیم. توسکا چشمه دهستانی ست بین اینجا و دامغان که جان می دهد برای تابستان های داغی که دنبال راه فرار از آفتاب و گرمایش هستیم. تابستان ها، دما به زیر صفر هم می رسد و حسابی خنک می گردد.

توسکا چشمه، پارک جنگلی هم دارد. در فصل های گرم سال حدود 15 هزار جهانگرد به توسکا چشمه می فرایند و از خنکی و چشم انداز های نفس گیرش لذت می برند. این منطقه ییلاقی پر است از درخت های توسکا. البته چشمه هم دارد و به همین علت نامش شده توسکاچشمه.

در پارک جنگلی این منطقه امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و پارکینگ هست، بنابراین به چادر زدن هم می گردد فکر کرد. از پارک جنگلی که جلوتر برویم، به منطقه های ییلاقی دیگر می رسیم، مثل روستای نیالا.

یکی از میوه های خوشمزه این شهر انجیر است. اینجا شیره انجیر و مربایش هم پیدا می گردد. البته فکر نکنید فقط انجیر دارد. انگور، انار و رب انار هم فراوان پیدا می گردد.

زادگاه اکبرجوجه

در شمال ایران رستوران های اکبرجوجه زیادی وجود دارد، ولی شعبه اصلی اش همین گلوگاه است. سال ها پیش در این منطقه، شخصی به نام اکبر کلبادی همراه همسرش قهوه خانه ای تاسیس می نمایند. قهوه خانه در جاده مشهد قرار داشت و راننده های زیادی به آن سر می زدند. بعدتر که کارشان گرفت، آغاز کردند به پختن غذاهای گرم. آنها در رستوران شان، جوجه را با رب انار محلی سرو می کردند.

این ماجراها در حدود سال 1330 رخ داد. به تدریج این خوراک آن قدر محبوب شد و در دل مردم جا باز کرد که به شهرهای دیگر هم رسید. الان در همه شهرها، رستوران های اکبرجوجه را پیدا می کنید، اما احتمالا اگر این غذا را در محل تولدش بخورید، لذت دیگری دارد. محلی ها با همین رب انار یک آش ترش هم می پزند که خیلی خوشمزه است. اکبرجوجه گلوگاه در بلوار امام رضا قرار گرفته.

برترین فصل سفر

در همه فصل ها می گردد به اینجا سفر کرد، ولی زمستان سرما اذیت نماینده است و فیروزکوه را مه فرامی گیرد. توسکا چشمه تابستان ها خنک است و در آن خبری از شرجی کلافه نماینده شمال نیست.

جاذبه های نزدیک

بهشهر: گلوگاه به بهشهر و کردکوی بسیار نزدیک است و تماشا جاهای تماشای بهشهر مثل دریاچه عباس آباد یا منطقه زیبای کردکوی خالی از لطف نیست.

گورستان سفیدچاه: از توسکا چشمه که جلوتر برویم، اول به روستای نیالا می رسیم و بعد به روستای سفید چاه. گورستان سفیدچاه یکی دیگر از تماشای های این ناحیه است که شاید بعد از گورستان خالد نبی، یکی از عجیب و غریب ترین گورستان های ایران باشد. سنگ بالای قبرها عمودی و بیشتر به رنگ خاکستری هستند و رویشان طرح های عجیبی حکاکی شده که شغل شخص درگذشته را نشان می دهد.

به نظر می رسد اینجا، اولین قبرستان مسلمان ها در ایران باشد. عمر این گورستان به 1200 سال می رسد. محلی ها داستان های عجیبی درباره خاک این گورستان نقل می نمایند. برای مثلا می گویند این منطقه خاک سفیدی دارد که مرده ها را سالم نگه می دارد؛ یا اینکه هر کس اینجا دفن گردد، گناهانش بخشیده می گردد. در این گورستان سه تن از نوادگان امام موسی (ع) هم دفن شده اند. از گلوگاه تا روستای سفید چاه حدود 50 دقیقه، یعنی 38 کیلومتر راه است.

آشوراده: اگر بهار یا پاییز در سفر بودیم، خیلی خوب می گردد آشوراده را هم ببینیم. کافی ست به طرف کردکوی راه بیفتیم تا در استان گلستان وارد بندر ترکمن بشویم. از اسکله این بندر سوار قایق می شویم و به آشوراده می رسیم.

آشوراده بزرگ ترین جزیره ایرانی در دریای خزر است که در میان کاله قرار گرفته. در اسکله می گردد صنایع دستی و خوراکی خرید. از گلوگاه تا بندر ترکمن 37 کیلومتر فاصله است و نیم ساعته می رسیم.

روستای مهدیرجه: در 18 کیلومتری گلوگاه، روستای مهدیرجه را پیدا می کنیم. طبیعت این روستا خیلی تماشای ست. جنگل های زیبایی دارد و می گردد در جنگل چادر زد و ماند. چشمه توریستی خربزه چشمه یکی دیگر از جاذبه های روستای مهدیرجه ست. این چشمه آب خیلی سرد و زلالی دارد. در این روستا بعلاوه سایت پروازی و امکان کایت سواری هم وجود دارد.

کجا اقامت کنیم؟

پای رزرو هتل که به میان بیاید، حساب طبیعت گردها جداست. آنها هر جا که امکانات و امنیت باشد، چادرشان را برپا می نمایند. اما همواره گزینه دیگری هم هست.

می توانید هتل های بهشهر و هتل های ساری را درنظر داشته باشید. در بهشهر برای هر شب اقامت 144 هزار تومان می پردازید. تعداد هتل های ساری بیشتر است و انتخاب جای مناسب به دقت بیشتری احتیاج دارد. قیمت ها از 100 هزار تومان آغاز می شوند. این قیمت ها مربوط به آبان ماه 1397 است.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1634

به "گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه به دنیا آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه به دنیا آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید