چگونه خودمان جایگاه چوبی بسازیم؟ آموزش کامل ساخت جایگاه چوبی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ساخت جایگاه در حالی که غرق در خرده های چوب شده اید و بوی خام چوب تمام فضای اطراف شما را فرا گرفته است، لذتی است که تجربه آن می تواند اعتیاد آورد باشد. میز و جایگاه چوبی را به راحتی و با رعایت چند اصل مهم می توان در خانه ساخت و سال های سال از آن استفاده کرد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم تا به صورت جداگانه مراحل کامل ساخت یک میز و جایگاه چوبی را به شما آموزش دهیم.

چگونه خودمان جایگاه چوبی بسازیم؟ آموزش کامل ساخت جایگاه چوبی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

انتخاب چوب در ساخت جایگاه

در فرآیند ساخت یک جایگاه چوبی باید نکات زیادی را مورد توجه قرار داد. خرید چوب با کیفیت شاید مهم ترین بخش این داستان باشد. در زیر بهترین چوب ها برای ساخت میز و جایگاه معرفی شده اند.

چوب راش

راش داری رنگ کرم متمایل به قرمز است. از نظر وزنی نیز تقریبا سنگین است. بافت همگنی دارد. مقاومت خوبی در برابر حشرات و قاچ نیز دارد. مصرف چوب راش در تهیه انواع مبلمان بسیار رایج است.

چوب توسکا

چوب توسکا نیز از دیگر چوب های مناسب ساخت جایگاه است. دارای رنگ کرم مایل به قرمز بوده و از نظر وزن نیز نسمه سنگین تا سبک است. رنگ پذیری از ویژگی های شاخص این چوب است و همین موضوع آن را برای کاربرد در ساخت مبلمان مناسب نموده است. مقاومت خوبی نیز در برابر اب و رطوبت دارد.

چوب افرا

افرا در ایران انواع مختلفی دارد. در رنگ های مختلفی از سفید تا کرم دیده می گردد. از نظر وزنی نیز یک چوب نیمه سنگین محسوب می گردد. پرداخت آسان از ویژگی های شاخص این نوع از چوب در ساخت جایگاه است و همین موضوع آن را برای ساخت مبلمان بسیار مناسب نموده است.

چوب گردو

گردو از محبوب ترین و مقاوم ترین چوب ها برای ساخت جایگاه است. این چوب داریا بافت ریز و رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است. بافت و طرح های این چوب بسیار زیبا است. از چوب گردو در کارهای هنری و تزیینی، تهیه روکش، خراطی ساخت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرق کاری استفاده می گردد.

چوب چنار

چوب چنار از دیگر انواع چوب مناسب باری ساخت جایگاه است. در رنگ های سفید تا قرمز مایل به قهره ای دیده می گردد. تقریبا نیمه سخت و سنگین است. مقاومت بالایی دارد. برای ساخت انواع مبلمان نیز بسیار مناسب است.

چوب بلوط

بلوط به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و با دوام است. این چوب تقریبا نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است. چوب بلوط در برابر سایش مقاومت زیادی دارد. بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان، تراورس راه آهن و انواع مدل سازی است.

چوب تبریزی

چوب تبریزی از دیگر چوب های کاربردی در ساخت جایگاه است. به رنگ سفید تا کرم روشن دیده یم گردد و اغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای در آن وجود دارد. چوب تبریزی بافتی تقریبا نرم و سبک دارد که دوام زیادی ندارد ولی کار با آن آسان است. از چوب تبریزی برای کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی استفاده می گردد.

چوب روس

اصطلاح چوب روسی در بازار ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می گردد که شامل گونه هایی مانند نراد، نوئل و انواع کاج ها می گردد. چوب نراد فاقد درون چوب تعیین و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی است ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچ ها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می شوند از استحکام آن می کاهد.

ساخت جایگاه چوبی

ساخت یک جایگاه چوبی راحت تر از چیزی است که می توانید فکرش را بکنید و فقط لازمه آن دقت مضاعف در تمامی مراحل ساخت است. در ادامه مراحل ساخت جایگاه چوبی به روش ساده را به ترتیب و همراه با تصویر توضیح داده ایم.

مواد مورد احتیاج

  1. یک تکه تخته چوب 2 در 4 به طول 8 فوت
  2. یک تکه تخته چوب 2 در 4 به طول 4 فوت
  3. یک تکه تخته چوب 1 در 4 به طول 8 فوت
  4. یک تکه تخته چوب 1 در 3 به طول 2 فوت
  5. یک تکه تخته چوب 1 در 2 به طول 2 فوت
  6. یک تکه تخته سه لا به ضخامت نیم اینچ
  7. چسب چوب
  8. رنگ چوب
  9. پیچ های شماره 8 که طولی برابر با 3/17 سانتی متر دارند.
  10. دستکش و عینک ایمنی
  11. خط کش و متر
  12. مداد مخصوص
  13. دستگاه دریل
  14. روتر یا هر گونه ابزاری برای برش دقیق چوب

برش چوب و بخش های مختلف جایگاه

بعد از فراهم کردن مواد و مصالح مورد احتیاج، باید تکه های چوب را بر اساس اندازه های جایگاه برش دهیم تا بخش های مختلف جایگاه از جمله پشتی و پایه شکل گیرد. بخش هایی از جایگاه که در زیر به آن ها اشاره شده است باید بعد از برش تخته چوب ها به دست آیند.

  1. یک تکه از تخته چوب 2 در 2 به طول 17 و نیم اینچ برای پایه های جلو
  2. 2 تکه از تخته چوب 2 در 4 به طول 39 اینچ برای پایه های عقب
  3. 4 تکه از تخته چوب 1 در 4 به طول 16 اینچ به منظور آپرون ها یا همان تخته هایی که زیر نشیمنگاه و میان چهار پایه جایگاه قرار می گیرند.
  4. 1 تکه از تخته چوب 1 در 3 به طول 16 اینچ به منظور تکیه گاه پشتی
  5. 1 تکه از تخته چوب 1 در 4 به طول 16 اینچ به منظور تکیه گاه پشتی
  6. 4 تکه از تخته چوب 1 در 2 به طول 3 و نیم اینچ به منظور لچکی
  7. یک تکه از تخته سه لا به ابعاد 18 و نیم اینچ در 19 اینچ به منظور نشیمنگاه

نکات مهم

  • قبل از آغاز به کار محل های دقیق پیچ کاری را تعیین کنید و با استفاده از دریل از قبل آن ها را سوراخ کنید.
  • از طرفی هم سعی کنید لبه های تخته هایی که برش داده اید را با سنباده نرم حتماً سنباده بزنید.
  • سعی کنید که برش ها را با دقت تمام انجام دهید. تمامی اندازه گیری ها را چند بار آنالیز کنید. چسب چوب برای اتصال محکم تر میان اجزای مختلف بسیار مهم است.

ساخت پایه های جلو و عقب جایگاه چوبی

اولین مرحله از فرآیند ساخت جایگاه به پایه های جلو و عقب مربوط می گردد. ساخت پایه های جلویی یک عملیات سرراست و ساده است اما پایه های عقبی کمی پیچیده تر است زیرا این پایه ها برای راحتی بیشتر باید یک انحنا به تکیه گاه پشتی جایگاه بدهند.

برای ساخت پایه های عقب جایگاه از تیرهای چوبی 2 در 4 استفاده می کنیم. در واقع باید به مانند شکل زیر پایه های پشتی را از میان این تیرها در بیاورید. با استفاده از اره پایه های از تیر چوبی 2 در 4 جدا کنید. لبه ها را با استفاده از سنباده صاف کنید.

وصل کردن پایه ها با آپرون

بعد از ساختن هر چهار پایه جلویی و عقبی، نوبت به ساخت 4 عدد آپرون می رسد. آپرون ها از آنجایی که پایه های جلویی و عقبی را یکدیگر وصل می نمایند و نقش تکیه گاهی برای نشیمنگاه دارند، باید با دقت هر چه تمام تر برش داده شوند.

برای ساخت آپرون ها از تخته چوب 1 در 4 استفاده می کنیم. اول به سراغ آپرون های کناری می رویم. بعد از برش آپرون ها، هر یک از پایه های جلویی و عقبی را به یکدیگر با استفاده از چسب چوب و پیچ های شماره 8 متصل می کنیم. جزئیات مربوط به ساخت و اتصال آپرون ها در شکل زیر آمده است.

نکته

سوراخ پیچ ها را در هر دو سمت آپرون ها با استفاده از دریل با دقت و احتیاط تمام ایجاد کنید. اجزای کار رو روی زمین قرار دهید. از تراز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. آپرون را تقریباً به اندازه یک چهارم اینچ داخل پایه های فرو ببرید با استفاده از چسب و پیچ های شماره 8 اتصال میان آپرون و پایه را محکم کنید.

بیشتر بخوانید: ساخت در چوبی اتاق : انواع چوب در ساخت درب + بهترین برندها

بعد از وصل کردن هر یک از پایه های جلویی و عقبی به یکدیگر، حالا این دو بخش از جایگاه را باید با استفاده از آپرون های جلویی و عقبی به هم متصل کنید. در این حالت هم به مانند روش قبل پیش بروید. از مقدار مناسب چسب چوب بهره ببرید.

ساخت و نصب تکیه گاه های پشتی جایگاه چوبی

بعد از نصب کردن پایه ها به یکدیگر به سراغ ساخت و نصب تکیه گاه های پشتی می رویم. دست شما در انتخاب اندازه چوب مورد احتیاج در این قسمت از جایگاه چوبی باز است.

برای این کار می توان از تخته چوب های 1 در 3 یا 1 در 4 یا حتی 1 در 6 استفاده کرد. با استفاده از متر و تراز از اندازه و تراز بودن دقیق تکیه گاه ها اطمینان حاصل کنید.

ساخت و نصب لچکی ها

قبل از نصب نشیمنگاه جایگاه که کار ساده و راحتی است، باید گوشه های زیر نشیمنگاه که محل اتصال آپرون ها با پایه هستند را با استفاده از لچکی محکم کنید و تکیه گاه خوبی برای نشیمنگاه ایجاد کنید. لچکی ها در واقع اجزای سه گوشی هستند. لچکی را در اندازه دقیق برش دهید.

با استفاده از اره آن ها در دو طرف با زاویه های 45 درجه برش کنید. سوراخ ها را در لچکی ها ایجاد کنید. با استفاده از پیچ های مخصوص چوب یا همان پیچ های اتوماتیک آن ها را در سر جای خودشان محکم کنید.

ساخت و نصب نشیمنگاه جایگاه

کار را با دقت و احتیاط به پیش ببرید. استفاده از تخته سه لای با کیفیت باعث می گردد هم کار خوب جلوه کند و هم کیفیت آن بالا برود. نشیمنگاه را با استفاده چسب چوب می توانید به لچکی ها متصل کنید.

اعمال رنگ چوب

تا به اینجای کار عملیات ساخت تمام شده است. از نشستن روی جایگاه خودداری کنید زیرا چسب چوب ها هنوز کامل خشک نشده اند. مطمئناً تخته های خط و خرش زیادی دارند. استفاده از رنگ های مخصوص چوب هم به پوشاندن خط و خراش یاری می نماید و هم ماندگاری جایگاه را بالا می برد.

سخن آخر

جایگاه های چوبی بر خلاف نظر بسیاری، فرایند ساخت ساده و راحتی دارند. کافی است دقت خود را مضاعف کنید. اندازه گیری را نه یک بار و نه دو بار بلکه چند بار آنالیز کنید. همه برش های را با دقت و احتیاط صورت دهید. خشنود خواهیم شد پرسش ها و نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 965

به "چگونه خودمان جایگاه چوبی بسازیم؟ آموزش کامل ساخت جایگاه چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خودمان جایگاه چوبی بسازیم؟ آموزش کامل ساخت جایگاه چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید