چقدر از ضدآفتاب ها می دانید؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، فهیمه عبدالهی مجد، با اشاره به اینکه ضد آفتاب ماده ای ضروری برای پوست است به ویژه زمانی که در معرض تابش نور خورشید در فصول گرم سال هستید، اظهار کرد: پزشکان استفاده از ضدآفتاب را به تمام گروه های سنی توصیه می نمایند.

چقدر از ضدآفتاب ها می دانید؟

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ضدآفتاب مهم ترین راه چاره مراقبت از پوست است، اضافه کرد: هرچند که استفاده از کرم های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می گردد، اما مصرف آن در روزهای گرم و آفتابی سال، لازم است.

عبداللهی مجد درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب برای بچه ها بالای 6 ماه نیز گفت: ضد آفتاب هایی مخصوص بچه ها وجود دارد که استفاده از آن در زمان قرار گرفتن کودک در معرض آفتاب و خصوصاً مسافرت به شهرهای ساحلی توصیه می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه آنالیز ها نشان می دهد کرم های ضد آفتاب نقش مؤثری در کاهش پیری زودرس پوست، ابتلاء به سرطان پوست و بروز کک ومک های پوستی دارند در افراد دارند عنوان نمود: استفاده از ضدآفتاب در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان های پوستی دارند نیز باید موضوعی جدی تلقی گردد.

وی با تاکید بر اینکه SPF مخفف Sun Protection Factor است، به معنای اندازه محافظت از نور خورشید است شرح داد: این اصطلاح اندازه محافظت کرم ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه های سوزاننده نور خورشید را نشان می دهد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معمولاً بیشتر افراد فکر می نمایند که هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت اثر آن در برابر اشعه های مضر نور آفتاب هم بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: اندازه SPF، نشان دهنده قدرت محافظت پوست در برابر نور آفتاب است و این درحالی است که هر چه SPF بیشتر گردد اگر چه اثر حفاظتی بیشتر می گردد ولی به همان نسبت افزایش SPF بالا حفاظت بیشتر نمی گردد و این اثر گذاری به اندازه ناچیزی متفاوت می گردد.

عبدالهی مجد گفت: ضد آفتاب ها باید با پوست و شرایط هر فردی متناسب باشد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص ضدآفتاب ها برند اصلاً مهم نیستند و مارک های ساخت داخلی را هم می توان به راحتی استفاده کرد، شرح داد: مهم این است که ضدآفتاب با پوست هماهنگی داشته باشد به این معنی که اگر پوست شما چرب است ضدآفتاب باید فاقد چربی باشد یا اگر پوست شما خشک یا مختلط باشد باید از ضدآفتاب مخصوص استفاده گردد.

وی با بیان این مهم که خیلی از افراد به بهانه چرب بودن کرم های ضد آفتاب و ابتلاء به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می کشند و سلامت پوست شان را به خطر می اندازند ادامه داد: این در حالی است که چنین افرادی می توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی یا Oil free که به وفور هم در بازار وجود دارند، استفاده نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه های UVA و UVB را دفع کند و در عین حال رطوبت پوست را حفظ کند دانست و ادامه داد: ضدآفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد و ضدآفتاب های رنگی هیچ عارضه ای روی پوست به جای نمی گذارند.

وی در خصوص ضد آفتاب های رنگی شرح داد: بعضی از افراد علاقه ای به استفاده از ضد آفتاب های بی رنگ ندارند و تصورمی نمایند کرم های ضد آفتاب رنگی، همان کرم پودرهایی هستند که نمی توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند، بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به بعضی از کرم های ضد آفتاب اضافه می گردد.

عبدالهی مجد درباره روش صحیح استفاده از ضد آفتاب نیز تاکید نمود: حدوداً بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد تا کرم ضد آفتاب اثر کند، بنابراین پیش از آن که از خانه بیرون بروید، از ضد آفتاب بهره ببرید، یک کرم ضد آفتاب همواره باید به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست شما باشد بنابراین هر کرم مراقبتی دیگری، مثل کرم آبرسان یا مرطوب نماینده ای که استفاده می کنید باید زیر لایه ضد آفتاب شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بدن یا صورت شما خیس شد یا اگر بیرون از خانه در معرض نور شدید خورشید هستید، هر 80 دقیقه کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید و برای پوست اطراف چشم که حساس تر است نیز می توانید از عینک های آفتابی بهره ببرید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام نمود: افرادی که ساعات طولانی خارج از منزل هستند و یا تعریق زیادی دارند بهتر بعد از بعد از هر دو تا سه ساعت ضد آفتاب خود را تجدید نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1940

به "چقدر از ضدآفتاب ها می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر از ضدآفتاب ها می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید