چاپ سه بعدی موشک های بزرگ ممکن است اسپیس ایکس را به چالش بکشد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، یک شرکت نوپای آمریکایی میخواهد با ساخت نخستین موشک های چاپ سه بعدی با قابلیت استفاده مجدد، فناوری اسپیس ایکس در پرتاب های فضایی را به چالش بکشد.

چاپ سه بعدی موشک های بزرگ ممکن است اسپیس ایکس را به چالش بکشد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

شرکت ریلیتیویتی اسپیس (Relativity Space) با جذب 650 میلیون دلار سرمایه تازه، آماده اجرای برنامه بلندپروازانه خود برای چاپ سه بعدی موشک های عظیم و قابل استفاده مجدد است.

به گفته تیم الیس (Tim Ellis) رئیس اجرایی این شرکت بودجه تازه، توسعه وسیله نقلیه تران-آر (Terran-R) را سرعت می بخشد. مقدار این موشک عظیم مداری تقریبا برابر با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس (SpaceX) خواهد بود.

او اضافه نمود: کل وسیله نقلیه شامل مرحله اول و دوم موشک و بعلاوه کپسول محموله، قابل بازیابی است و این ظرفیت را خواهد داشت تا 20 تن بار را به مدار پایین زمین برساند که حدود 20 درصد بیشتر از ظرفیت موشک فالکون 9 اسپیس ایکس است.

بدین ترتیب شرکت ریلیتیویتی اسپیس نه تنها میخواهد وسیله نقلیه ای هم تراز با موشک قدرتمند فالکون 9 داشته باشد بلکه می خواهد از آن هم فراتر برود. الیس اعلام کرد: ما قصد داریم به روش خود در این زمینه فعالیت داشته باشیم و اگر صادقانه بگویم، پیوسته از مشتریان می شنویم که نمی خواهند فقط یک خدمات دهنده سریع و بدون رقیب در این حوزه وجود داشته باشد.

با استفاده از هفت موتور اصلی، موشک تران آر در ابتدا از مرکز فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب خواهد شد. ریلیتیویتی هدف خود را برای نخستین پرتاب اصلی در سال 2024 معین نموده است و به گفته الیس این شرکت قراردادهای الزام آور برای پرتاب های پرتعداد را با یک مشتری عظیم امضا نموده است. هرچند نام این مشتری و هزینه این قرارداد اعلام نشده است.

الهام از اسپیس ایکس

الیس 5 سال پیش شرکت ریلیتیویتی اسپیس را به همراه جردن نون (Jordan Noone) در حالی تأسیس کرد که هر دو تحت تأثیر دستاوردهای اسپیس ایکس شامل فرود عمودی موشک های مداری و هدف ایلان ماسک برای ایجاد یک پایگاه انسانی بر روی مریخ بودند.

به گفته الیس با وجود موفقیت های اسپیس ایکس آن ها متوجه دو موضوع اساسی در فعالیت این شرکت شدند که به نبود برنامه ریزی برای چگونگی زندگی در مریخ و بعلاوه استفاده صنعت فضایی از روش های کارگری برای پیشبرد برنامه ها بازمی گشت.

برای سکونت یک میلیون نفر در مریخ به تکرار زیرساخت ها در ابعاد وسیع احتیاج است و افراد بسیاری باید روی آن ها کار نمایند. بنابراین برای سرعت بخشیدن به فعالیت ها، ریلیتیویتی اسپیس میخواهد این کار را با فناوری چاپ سه بعدی پیش ببرد.

بدین ترتیب فعالیت هوافضایی طولانی مدت برای ساخت یک موشک که به چیدمان دقیق هزاران قطعه احتیاج دارد، تغییر می نماید. در نهایت این شرکت امیدوار است با استفاده از آنچه در خصوص چاپ سه بعدی موشک های قابل بازیابی و تجهیزات روی زمین می آموزد بتواند زیستگاه ها و دیگر لوازم مورد احتیاج را با فناوری مواد اضافه نمودنی در مریخ بسازد.

در حالی که اهداف ریلیتیویتی اسپیس در حقیقت همان ادامه راه اسپیس ایکس برای تبدیل بشر به یک گونه چند سیاره ای است، اما اگر تران آر با موفقیت توسعه یابد، می تواند قراردادهای اسپیس ایکس را برای پرتاب های دولتی و خصوصی به چالش بکشد.

هرچند به گفته الیس مقایسه تران آر با فالکون 9 اشتباه است و این وسیله نقلیه بیشتر شبیه یک نسخه مینیاتوری از موشک استارشیپ (Starship) اسپیس ایکس است که از یک مرحله بالایی برای پرتاب محموله ها به فضا، ماه و حتی مریخ استفاده خواهد نمود. علاوه بر این از نظر ظاهری هم بیشتر به استارشیپ شباهت دارد.

کاملا قابل بازیابی

بوستر مرحله اول تران آر بر روی یک کشتی بدون سرنشین در دریا فرود می آید و مرحله دوم هم پس از جدا شدن از ماهواره، محفظه بار را حفظ می نماید و سپس یک فرود کنترل شده را از مدار شروع می نماید. به گفته الیس این دومین وسیله نقلیه کاملا قابل بازیابی پس از استارشیپ به تعداد می آید و حتی برنامه زمانی آن هم معین شده است.

مرحله اول موشک از آلیاژ آلومینیوم سفارشی ساخته می گردد و مرحله بالایی از یک ماده مقاوم در برابر حرارت شدید ساخته خواهد شد تا در برابر دمای ورود مجدد به جو مقاومت کند. الیس گفت برای نخستین مأموریت های این موشک، ریلیتیویتی کوشش خواهد نمود تا مرحله اول را بازگرداند و در مأموریت های بعدی بازیابی کل وسیله نقلیه انجام خواهد شد.

اگرچه این برنامه ها هم اکنون برای شرکتی که هنوز پرتاب موشکی انجام نداده، بلندپروازانه به نظر می رسند اما توسعه منابع انسانی این شرکت به 400 نفر و جذب بیش از 1.34 میلیارد دلار سرمایه احتمال موفقیت آن را بالا می برد.

ریلیتیویتی حتی به نخستین کوشش برای پرتاب تران آر هم نزدیک شده است و میخواهد یک نسخه بسیار کوچک تر از موشک اصلی را با ظرفیت 1.25 تن به مدار زمین پایین بفرستد. هم اکنون 85 درصد این موشک شامل مرحله اول و دوم چاپ شده و قرار است پس از آزمایش آتش داغ مرحله اول در مرکز فضایی استنیس میسیسیپی، سایت پرتاب هم در اوایل پاییز فعال گردد. علاوه بر این طبق برنامه ریزی این شرکت نخستین محموله تجاری را هم در امسال به مدار منتقل خواهد نمود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از موشک تران-آر ریلیتیویتی اسپیس

Credit: Relativity Space

منبع: Ars Technica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1414

به "چاپ سه بعدی موشک های بزرگ ممکن است اسپیس ایکس را به چالش بکشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ سه بعدی موشک های بزرگ ممکن است اسپیس ایکس را به چالش بکشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید