نرخ باروری در سال 1415 به زیر صفر می رسد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اگر نرخ باروری را با فرایند فعلی ادامه دهیم قطعاً در سال 1415 نرخ جمعیت کشورمان از صفر هم عبور می نماید و به زیر صفر خواهد رسید.

نرخ باروری در سال 1415 به زیر صفر می رسد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدولی علیئی استاد دانشگاه و عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با برنامه نوای جوانی درمورد الزامات سیاست های جمعیتی در دولت آینده گفتگوی تلفنی کرد.

علیئی با بیان اینکه بحث جمعیت در نظام های جمعیتی سنتی مطرح نبوده گفت: در گذشته که میزان مرگ و میر و میزان موالید بسیار بالا بود لذا جمعیت هم موضوعیتی نداشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه افراد در دنیای صنعتی و مدرنیته امروز به دلیل اشتغال و هزینه های فرزند، فرصتی برای تربیت فرزندان ندارند لذا برای این موضوع و توزیع جمعیت باید راه حل ها و برنامه های علمی ارائه داده گردد درغیراین صورت دچار بحران خواهیم شد.

عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: از سال 1365 که نرخ موالید در کشورمان بالا بود سیاست های کنترل جمعیت انجام شد تا یک تعدیل جمعیتی صورت گیرد، اما متاسفانه این سیاست های باطل و غلط تا به امروز ادامه پیدا نموده و متأسفانه یک عده غیرکارشناس هم آدرس غلط می دادند که سالخوردگی جمعیت هیچ اشکالی ندارد.

علیئی با اعلام اینکه نرخ فرزندآوری در ایران به 1.67 رسیده و نزدیک به دایره تله قرار گرفته گفت: ما باید سیاست های جمعیتی را به ویژه از نظر اجتماعی و فرهنگی فرهنگ سازی و اجرایی کنیم و پیامد های سالخوردگی جمعیت را برای خانواده ها تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: اگر نرخ باروری را با فرایند ادامه دهیم قطعاً در سال 1415 نرخ جمعیت کشورمان از صفر هم عبور می نماید و به زیر صفر خواهد رسید.

وی درمورد تجربه کشور هایی که در حوزه جمعیتی وضعیتی مشابه ایران دارند گفت: فرایند باروری در کشور هایی مانند ژاپن، ایتالیا و کل کشور های اروپایی زیر خط جانشینی قرار گرفته است و برای این موضوهع برنامه ریزی و هزینه می نمایند. مثلاً کشور فرانسه که در یک دوره 10 ساله با هزینه بسیار بالا و اختصاص 4.7 دهم فراوری ناخالص ملی برای اصلاح جمعیت، نرخ موالید را موقتاً به 2.01 صدم درصد افزایش داد که البته باز هم پیروز به حفظ این نرخ نشد.

علیئی پرداخت دائمی مشوق های اقتصادی و حمایت های اقتصادی مانند معافیت اقتصادیاتی، مسکن ارزان قیمت و پرداخت یارانه نقدی در دوران بارداری و شیردهی را از جمله سیاست های این کشور ها برای افزایش فرزندآوری مطرح نمود و اضافه کرد: بعضی کشور ها برای خانواده های پرجمعیت حتی تور های گردشگری هم برگزار می نمایند.

عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیشتر سریال ها و رسانه ها در بیست سال اخیر در راستای تشویق مردم به تجرد و فرزندان کمتر اقدام کردند گفت: اخیراً این موضوع الزام شده که سیاست های افزایش جمعیت در برنامه ها و سریال ها لحاظ گردد.

استاد دانشگاه سهم عوامل اقتصادی را در کاهش نرخ فرزندآوری پایین تر از عوامل فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: افزایش درآمد خانواده ها و اشتغالزایی الزاماً منجر به فرزندآوری نخواهدشد چراکه اگر اینطور بود الان غربی ها بیشتر از الان صاحب فرزند بودند لذا مهمتر از همه این مسائل، گفتمان سازی ترویج فرزندآوری درون خانواده هاست.

علیئی متذکرشد: دولت در گام نخست باید تسهیلاتی را فراهم کند تا خانواده ها دغدغه های اولیه اقتصادی را نداشته باشند و بعد هم در این مورد به صورت کاملاً جدی فرهنگ سازی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1351

به "نرخ باروری در سال 1415 به زیر صفر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ باروری در سال 1415 به زیر صفر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید