به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، مطالعه نو و جالب ناسا در خصوص فضانوردان دوقلو نشان می دهد سفرهای فضایی برای فضانوردان خطرناک نیست و عوارضی برای سلامتی ندارد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، طی سال های اخیر شایعات و خبرهای مختلفی در خصوص عوارض عجیب سفرهای فضایی برای فضانوردان منتشر شده بود که حتی باعث ایجاد تنش و هراس برای بسیاری از فضانوردان نیز شده بود. اما به نظر می رسد این موضوع حقیقت ندارد و صرفا در حد شایعات است.

بر اساس یک مطالعه طولانی مدت که به وسیله چندین موسسه پشتیانبی شده است شرایط بدن انسان پس از تقریبا یک سال حضور در فضا آنالیز شده است. درواقع یکی از قل ها در زمین و دیگری به مدت 340 روز در فضا زندگی نموده است. این نتایج نشان داده که سلامت دوقلوهایی که روی زمین و فضا زندگی می نمایند با یکدیگر تفاوتی ندارد.

مطالعه صورت گرفته به وسیله ناسا و شرکای آن در خصوص فضانوردان آمریکایی اسکات و مارک کلی، نشان می دهد اگرچه بعضی تغییرات در سلامت این دو نفر وجود دارد، هیچ موضوع نگران نماینده ای وجود ندارد. جنیفر فوگارتی، دانشمند ارشد برنامه تحقیقات انسانی ناسا در این خصوص شرح داد: بر اساس مطالعات قبلی میکرو گرانش و عوامل دیگر باعث می گردد، تراکم استخوان فضانورد پایین تر بیاید و در تیجه احتیاج به رژیم غذایی خاصی برای فضانوردان وجود دارد. اما نتایج تازه ما نشان داد این اتفقات را می توان به سادگی کنترل کرد و جهش و تغییر ژنتیکی عجیبی در کار نیست.

بعضی از وقایع احتمالی شامل کاهش وزن، فشار خون پایین و مسائل بینایی به دلیل عدم وجود جاذبه اجتناب ناپذیر بود. افزون بر این تلومرها که بخش هایی از کروموزوم های ما هستند که در میان دیگر موارد، حافظ ژن های ما هستند نیز تغییراتی را تجربه می نمایند. اما این تغییرات ژنتیکی در هنگام بازگشت به سطح زمین به شرایط عادی باز می گردند.

خوشبختانه، سیستم ایمنی بدن خود را به طور کامل در زمان حضور در فضا و زمین به زور کامل حفظ و بازسازی می نماید. البته این بسیار مهم است که پیش از شروع سفر سیستم ایمنی افراد تقویت گردد چرا که ضعف سیستم ایمنی می تواند منجر به تضعیف بدن گردد. اگرچه ممکن است تغییرات اندک ژنتیکی کمی نگران نماینده باشد، اما اگر این بزرگترین مسئله ای است که فرد در فضا با آن رو به رو است می تواند خبرطی مثبت باشد.

بر اساس پژوهش ها، سیستم گردش خون، ماهیچه ها و استخوان ها به شکل عالی باقی ماندند و هیچ ضعفی در این سیستم مشاهده نشده است.

منبع: انتخاب