لباس فضایی نو ناسا برای سفر به ماه به وسیله دو شرکت خصوصی طراحی می گردد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ناسا با اعلام برنامه خود برای خرید لباس های فضایی تازه و کاربردی تر از دو شرکت خصوصی آکسیوم اسپیس و کالینز ایرواسپیس، گام دیگری به سوی فرود دوباره انسان روی ماه برداشت.

لباس فضایی نو ناسا برای سفر به ماه به وسیله دو شرکت خصوصی طراحی می گردد

پس از بیش از یک دهه کار برای توسعه یک لباس فضایی نو به وسیله خود ناسا، این آژانس بیان کرد که خدمات لباس فضایی را از دو شرکت خصوصی، شامل آکسیوم اسپیس (Axiom Space) و کالینز ایرواسپیس (Collins Aerospace) خریداری خواهد نمود.

هر یک از این شرکت ها این امکان را دارند که از فناوری هایی که ناسا روی آن کار نموده است، استفاده نمایند اما مسئولیت توسعه کلی لباس های فضایی نو مورد استفاده در ایستگاه فضایی بین المللی و فعالیت های روی سطح ماه خود آن ها هستند. آکسیوم و کالینز قصد دارند تا سال 2025 لباس های فضایی خود را، احتمالا طی یک راهپیمایی فضایی بیرون ایستگاه فضایی بین المللی، برای ناسا به نمایش بگذارند.

این اولین لباس فضایی نو ناسا در چند دهه اخیر خواهد بود. ونسا وایچ (Vanessa Wyche) مدیر مرکز فضایی جانسون ناسا گفت: لباس قبلی 40 سال است که بسیار کار نموده است. این قابلیت های لباس های نو به ما امکان می دهد به فعالیت های خود در ایستگاه فضایی بین المللی ادامه دهیم و بعلاوه بتوانیم برنامه آرتمیس را پیش ببریم و راه خود را به مریخ باز کنیم.

به عنوان بخشی از استفاده پیوسته ناسا از فضای تجاری و با هدف تبدیل شدن به یکی از مشتریان بسیار پروازهای فضایی، ناسا بودجه محدود تضمین شده ای را برای حمایت از برنامه های لباس فضایی در آکسیوم و کالینز ارائه خواهد نمود.

با این حال، بخش عمده ای از بودجه از هم اکنون تا سال 2034 به وسیله سفارش های کاری پرداخت می گردد. اعلام نو ناسا به این معنی است که هر دو شرکت اکنون واجد شرایط مناقصه پیشنهادی که در زمینه ارائه خدمات لباس فضایی، از جمله تعمیرونگهداری مداوم، برای مأموریت های آرتمیس به ماه و فعالیت های برون ایستگاهی برگزار گردید، خواهند بود. سقف قرارداد برای همه سفارش ها در این زمینه 3.5 میلیارد دلار است.

قطعا ناسا پیش احتیاجهایی برای لباس های فضایی دارد، اما تصمیم گیری کلی طراحی را به شرکت ها واگذار می نماید. این بخشی از هدف آژانس برای دادن آزادی عمل به شرکت های خصوصی به منظور نوآوری و طراحی لباس هایی است که احتیاجهای ناسا و مشتریان خصوصی را برآورده می سازد.

با این حال، یکی از الزامات ثابت، طراحی انعطاف پذیری است که فضانوردان در هر مقدار را در خود جای دهد: لباس های نو باید برای یک زن در صدک 5 نمودار رشد و یک مرد در صدک 95 این نمودار مناسب باشد. ناسا امیدوار است با گرایش به کارایی بیشتر بخش خصوصی، سریع تر حرکت کند و با ارزش آفرینی بتواند جایگاه بهتری از نگاه مالیات دهندگان داشته باشد.

برندگان طراحی لباس های فضایی نو

آکسیوم اسپیس هم اکنون در حال ساخت ایستگاه فضایی خصوصی خود است و مایک سافردینی (Mike Suffredini) مدیر اجرایی آن، بیان کرد که مشتریان این شرکت قطعا می خواهند پیاده روی فضایی انجام دهند. اعطای قرارداد به این معنی است که آکسیوم می تواند 300 کارمند اضافی را برای کار در پروژه لباس فضایی که اکنون باید در محیط غبارآلود سطح ماه نیز عملیاتی باشد، استخدام کند.

شرکای آکسویم شامل کی بی آر (KBR)، ایر-لاک (Air-Lock)، شرکت دیوید کلارک (Paragon Space Development Corporation) و شرکت توسعه فضایی پاراگون (Paragon Space Development Corporation) می شوند.

سافردینی گفت: داشتن شراکتی که در آن می توانید از سال ها تجربه ناسا و تمام کارهایی که آن ها برای پیشبرد طراحی فعلی انجام داده اند، استفاده کنید، فوق العاده است و اکنون ما به عنوان یک شرکت تجاری می توانیم به موضوع وارد شویم و با آن ها همکاری کنیم تا لباس فضایی را به روشی با کمترین هزینه بسازیم و بتوانیم از آن برای برطرف احتیاجهای خود استفاده کنیم.

کالینز ایرواسپیس برنده دیگر مناقصه طراحی لباس فضایی است که بود که تیمی شامل آی ال سی داور (ILC Dover) و اوشنیرینگ (Oceaneering) را برای این کار رهبری خواهد نمود. این سه شرکت تجربه ساخت لباس فضایی را دارند و کالینز لباس فضایی آپولو را طراحی کرد که در اولین فرود روی ماه استفاده شد.

دن بربانک (Dan Burbank) کارشناس فنی ارشد این شرکت گفت: در حالی که کالینز ایستگاه فضایی خصوصی ندارد، اما میخواهد خدمات لباس های فضایی خود را به شرکت هایی که قصد ساخت چنین پایگاه هایی را در مدار پایین زمین دارند، ارائه دهد.

این شرکت ها بسیاری از پیشنهاددهندگان دیگر را برای این فرصت شکست دادند. زمانی که ناسا برای اولین بار برنامه لباس فضایی خصوصی را بیان کرد، بیش از 40 شرکت به عنوان طرفین ذی نفع در لیست متقاضیان برنامه ای قرار گرفتند که به طور رسمی به عنوان خدمات فعالیت برون پایگاهی کاوش (xEVAS) شناخته می گردد.

بلو اوریجین (Blue Origin)، هانی ول ایرواسپیس (Honeywell Aerospace)، لیدوس (Leidos)، سیرا اسپیس (Sierra Space) و اسپیس ایکس (SpaceX) از دیگر شرکت های علاقه مند به طراحی لباس های فضایی بودند که در مناقصه شرکت کردند.

راه طولانی برای لباس های نو

ناسا چندین برنامه مختلف را در 14 سال گذشته انجام داده است که عموما به وسیله یک مرکز صحرایی این آژانس راهنمایی می گردد تا نسل نوی از لباس های فضایی را توسعه دهد. در طول این مدت، ناسا 420 میلیون دلار برای کوشش های مختلف ساخت لباس فضایی هزینه نموده است، اما این کوشش ها نتایج محدودی به همراه داشته است. تا اوایل سال گذشته، برنامه ناسا، ساخت شش لباس فضایی xEMU با پشتیبانی پیمانکار و فروشنده و سپس بستن قراردادی برای فراوری لباس های اضافی بود.

لارا کرنی (Lara Kearney) مدیر برنامه فعالیت برون پایگاهی و حمل ونقل سطحی انسان در مرکز فضایی جانسون گفت: در نهایت تعیین شد که آژانس فضایی باید آنچه را که به وسیله برنامه xEMU آموخته را با صنعت به اشتراک بگذارد و اجازه دهد تا توسعه لباس فضایی از آنجا صورت بگیرد.

او گفت: ما هرگز قصد نداشتیم که دولت یک خانه فراوری باشد، بنابراین می دانستیم که همواره در آینده برنامه های ما، یک انتقال به صنعت وجود دارد. اما پرسش این بود که این گذار چه زمانی باید اتفاق بیفتد. ما با دانشی که از xEMU به دست آورده بودیم، تصمیم گرفتیم که مسئولیت طراحی را به این افراد بدهیم و آن ها این کار را انجام دهند. و هر چه زودتر چنین کاری را انجام می دادیم، احتمال بیشتری وجود داشت که بتوانیم برنامه ریزی مناسبی تنظیم کنیم.

برنامه ریزی فعلی ناسا نشان می دهد که مأموریت آرتمیس 3 (Artemis III) در سال 2025 دو فضانورد را روی ماه فرود می آورد. با این وجود، آنالیز های مستقل برنامه آرتمیس نشان می دهد که این تاریخ ممکن است به چندین علت از جمله احتیاج به آماده شدن یک فرودگر ماه، لباس های فضایی و بعلاوه مدیریت گردوغبار ماه، بیشتر از یک واقعیت، یک آرزو باشد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضانوردان ماه با لباس های فضایی xEVA

Credit: NASA

منبع: Ars Technica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1786

به "لباس فضایی نو ناسا برای سفر به ماه به وسیله دو شرکت خصوصی طراحی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس فضایی نو ناسا برای سفر به ماه به وسیله دو شرکت خصوصی طراحی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید