قوانین استرداد بلیط قطار چیست؟ آپدیت 1401

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، قطار ایمن ترین انتخاب برای سفر است و از طرفی دیگر، دردسرهایش هم کمتر هستند. خبری از تاخیرهای طولانی، گیر افتادن در ترافیک و خستگی بعد از رسیدن به مقصد نیست. راحتی زیاد، زمان بندی تعیین، امکانات خوب و البته سطوح مختلف رِنج قیمتی و خدماتی مناسب باعث شده بسیاری با قطار سفر نمایند.

قوانین استرداد بلیط قطار چیست؟ آپدیت 1401

اگر علاقه زیادی به مسافرت به قطار دارید باید اطلاعات کامل شرایط استرداد بلیط قطار را هم بدانید. قطار یکی از برترین روش های حمل و نقل کالا و مسافر است و استرداد بلیط قطار نیز یکی از ضروریات این مقوله می باشد چرا که همه روزه تعدادی از مسافران به دلایل گوناگون مسافرت خود را لغو کرده و احتیاج دارند تا بلیط خریداری شده را مسترد نمایند. ما نیز تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به آنالیز اطلاعات کامل شرایط استرداد بلیط قطار بپردازیم.

برای خرید بلیط قطار به تمامی نقاط کشور با مناسب ترین قیمت در خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید:

قوانین استرداد بلیط قطار

زمانیکه شما یک بلیط قطار را خریداری کرده اید اما به هر دلیلی نمی خواهید از آن بهره ببرید باید نسبت به استرداد آن اقدام نمایید. استرداد بلیط خریداری شده قطار به علل مختلفی صورت می گیرد که از جمله آن ها می توان به:

  • لغو مسافرت به صورت کلی
  • تغییر تاریخ مسافرت به یک تاریخ موخر
  • تغییـر قطار مسافربری و انتخاب یک شرکت مسافربری دیگر
  • تغییر مقصد مورد نظر و انتخاب یک مقصد نو

در این شرایط تمام مبلغی که برای خرید بلیط قطار پرداخت کرده اید مسترد نمی گردد بلکه درصدی از آن به عنوان غرامت کنسل کردن بلیط خریداری شده کسر شده و مابقی آن به شما پرداخت می گردد.

البته باید بگوییم که این قوانین کلی هستند و ممکن است برای شرکت های مختلف متفاوت باشند. اگر با شرکت های مختلف ریلی کشور و انواع قطارها آشنایی ندارید نگاهی به مطلب قطار مناسب برای سفر وب سایت خبرنگاران بیاندازید تا با برترین هایشان آشنا شوید و بتوانید انتخابی متناسب با سلیقه و بودجه خود انجام دهید.

شرایط استرداد بلیط قطار چیست؟

در گذشته برای استرداد بلیط قطار (اتوبوس و هواپیما) باید به صورت حضوری در دفتر شرکت مسافربری حاضر شده و اقدام به کنسل کردن بلیط مسافرت می کردیم، اما امروزه به لطف اینترنت همه چیز تغییر کرده و افراد می توانند علاوه بر خرید بلیط های فوق به صورت آنلاین و بدون حضور در نمایندگی ها حتی به همین روش نیز برای استرداد بلیط قطار اقدام نمایند. حداکثر ظرف 72 ساعت مبلغ پرداخت شده منهای غرامت کنسلی بلیط به حساب فرد واریز می گردد.

درصد جریمه کنسلی چقدر است؟

در بعضی از مواقع می توان بدون هیچ گونه غرامتی نسبت به استرداد بلیط اقدام نمود. به عنوان مثال شما اگر در همان ساعتی که بلیط خریداری کرده اید بخواهید آن را کنسل کنید دیگر احتیاجی به پرداخت غرامت کنسلی نمی باشد اما اگر زمان بیشتری طول بکشد دیگر این گونه نیست و باید غرامت پرداخت کنید. مبلغ غرامت پرداختی نیز باتوجه به فاصله آن تا زمان حرکت قطار فرق دارد. در این خصوص می توان به درصدهای ذیل به عنوان متداول ترین شیوه اخذ جریمه اشاره کرد:

  • تا 12 روز قبل از حرکت قطار، 90 درصد از بهای بلیط قابل پرداخت است.
  • از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار 70 درصد از بهای بلیط قابل استرداد است.
  • سه ساعت مانده به حرکت قطار تا لحظه آخر 50 درصد از بهای بلیط قابل استرداد است.
  • بعد از حرکت قطار دیگر نمی توان نسبت به استرداد بلیط و استرداد مبلغ پرداخت شده اقدام نمود.

استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین

اغلب کسانی که امروزه قصد مسافرت با قطار را دارند به صورت اینترنتی بلیط آن را تهیه می نمایند. برای این کار باید یک حساب کاربری داشته باشند که با توجه به آژانس مسافربری و وب سایت مربوطه می توان حساب های کاربری مختلفی را ایجاد نمود. تمام کارهای مربوط به استرداد بلیط نیز در همین حساب کاربری صورت می گیرد.

بنابراین برای استرداد بلیط قطار به حساب کاربری وارد شده و شماره سریال بلیط را وارد نمایید. سپس اطلاعاتی دیگر از جمله تلفن تماس نیز از شما درخواست می گردد. اگر همه اطلاعات به صورت صحیح وارد سیستم گردد گزینه استرداد را انتخاب کنید و بعد از پذیرش قوانین مربوط به استرداد بلیط نسبت به درخواست بهای بلیط اقدام نمایید. بهای مورد نظر ظرف 72 ساعت و بعد از کسر غرامت استرداد بلیط به حساب شما عودت داده می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1828

به "قوانین استرداد بلیط قطار چیست؟ آپدیت 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین استرداد بلیط قطار چیست؟ آپدیت 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید